
Lauantaina 22. elokuuta järjestetään Kurikassa Tykkien asemaanajonäytös vuonna 1941 perustetun Raskas patteristo 1:n muiston kunnioittamiseksi. Näytöksen toteutumiseksi on vaadittu useamman vuoden työ ja noin 500 henkilön panostus.
Kaikki sai alkunsa, kun Raskas patteristo 1:n historiatoimikunnan puheenjohtaja Tuomo Aho näki Somerolla sijaitsevassa Mäkilän Traktorimuseossa sota-aikaisen McCormick T-6 telatraktorin vuonna 2010. Pikku hiljaa ajatus Raskas patteristo 1:n asemaanajo -näytöksestä alkoi kyteä.
– Mäkilän museon omistajien kanssa sovittiin alustavasti, että jos näytös joskus järjestetään, niin heidän telatraktoria voidaan käyttää tykkien vetämiseen tuliasemiin, Aho kertoo.
Seuraava haaste oli löytää Citroën tykinvetokuorma-auto. Oikeanlainen kuorma-auto löytyi Kuhmalahdesta Kuljetusliike Kuortin varastosta kesällä 2012. Citroën kuorma-auton omistaja Raimo Kuortti oli heti valmis osallistumaan näytökseen.
– Valitettavasti Raimo kuoli pian tapaamisemme jälkeen. Hänen poikansa Jussi Kuortti sanoi, että jos isä on Citroënin Kurikan näytökseen luvannut, niin kyllä homma hoidetaan. Hyvä näin, sillä Suomessa on ajokunnossa vain tämä yksi Citroen kuorma-auto, Aho selittää.
Myös näytöksessä käytettävät tykit ovat alkuperäiset. Tuomo Ahon isoisä, Kunnallisneuvos Yrjö Mikkilä, on hankkinut ne muistomerkkitykeiksi Kurikkaan noin 25 vuotta sitten.
Näytöksen toteutuminen yhteistyötä
Asemaanajonäytös on vaatinut paljon selvittelytyötä ja harjoituksia. Vuodesta 2010 lähtien Aho on laskelmiensa mukaan ollut yhteydessä noin 500 ihmiseen ympäri Suomea selvitellessään vanhaa tykkitoimintaa ja organisoidessaan kursseja ja harjoituksia.
– Olemme pitäneet mm. neljä MPK:n kurssia, joissa olemme harjoitelleet vanhaa tykkitoimintaa. Valmistelut ovat vaatineet monilta ihmisiltä paljon aikaa. Kurikan RES- ja RUL-aktiivit ovat auttaneet suurella panoksella näytöksen valmisteluissa, Aho kiittelee.
Puolustusvoimat tuo tapahtumaan näytöksessä käytettyä sotakalustoa vastaavan nykykaluston eli 155 K 98 tykin ja sen vetoauton RASI:n (Raskas Sisu) sekä nykyaikaisen tulenjohto- ja viestilaitteiston.
– Näytöksen jälkeen uusi ja vanha kalusto on rinta rinnan eli yleisö voi nähdä konkreettisesti miten sota-aikainen kalusto eroaa nykyaikaisesta kalustosta, Aho täsmentää.
————————————————————————————————
Raskas patteristo 1:n asemaanajo -näytöksen ohjelma:
Klo 13 Tapahtuman avaus
- Tapahtuman suojelijan tervehdys: Puolustusvoimien aluetoimiston päällikkö, komentaja Jukka Ranta
- Raskaspatteristo 1:n historiatoimikunnan pj:n tervehdys: Tuomo Aho
- Näytöskokoonpanon esittely
Näytös alkaa n. 13.30 (arvioitu kesto noin 2 tuntia)
- Tuliasemien ylimalkainen tiedustelu
- Tuliasemien mittaus ja valmistelu
- Patteriston komentopaikan pystytys
- Tulenjohtue saapuu komentopaikalle ja lähtee etulinjaan
- Tykit saapuu tuliasemiin / 3.patterin komentopaikan pystytys
- Tulenjohtue määrittää maaleja
- Tulitoimintaa
- Irtautuminen
- Näytös loppuu
- Vapaa sana
Näytöksen jälkeen voi tutustua sota-aikaiseen kalustoon kalustoesittelyssä, tuliasema-alueella ja teltoilla. Näytöksessä käytetyt tykit, telatraktori, kuorma-autot, puhelimet, radiot yms. ovat autenttista sota-aikaista kalustoa. Puolustusvoimien kalustoesittelyssä voi tutustua vastaavaan nykykalustoon. Asemaanajonäytös on osa Kurikan markkinoiden ohjelmaa ja koko tapahtuma on maksuton.
Klo 18.00 tapahtuma loppuu
Näytöksen idea, organisointi ja käsikirjoitus: Tuomo Aho
Avustamassa: Kurikan Reserviläiset ry, Kurikan Reserviupseerit ry, Kurikan Maanpuolustusnaiset ry, MPK Etelä-Pohjanmaan, Puolustusvoimat, Sotamuseo, Museo Militaria, paikalliset yritykset, joukko alan harrastajia ja vanhojen autojen omistajia
Hei,
Kuinka paljon kustansi m/36 vaatetus per henkilö? ja mistä hankitte ne??
Muilä/haennassa täällä Laukaasa (Keski-Suomen Autojoukkonen KlubiI
– tykkiveturi McCorcmic T-6 telataktori
– maailman hienoin Internaional D246-F kuorma-etuauto on jo entisöinnissä
– erilaista materiaalia esim. tyhjiä ammuslaatikoita
– hevonen
Kaikki vinkit ovat tervetulleita etenkin kaluston suhteen.
Kunnioittavin terveisin,
Jyrki Hämäläinen
Perinneautomestari, Laukaa