Eivätkö firman työhyvinvointikampanjat innosta? Syy voi olla tässä! – Lue työhyvinvointivalmentajan vinkit

0
Auton rengaskumi lenkkarissa pitää juoksijan lenkkipolulla
Tuntuuko, etteivät firmasi työhyvinvointikampanjat ota tuulta alleen? Jääkö osallistumisinto alle toivotun? Asiantuntijan mukaan vika saattaa piillä erilaisuuden unohtamisessa tai yhteisen tavoitteen puuttumisessa.

Työhyvinvointi nousee puheenaiheeksi yleensä silloin, kun yritysmaailmassa tuulee tai taloustilanne on heikko. Tälläkin hetkellä useissa yrityksissä yritetään kohentaa hyvinvointia, ja sitä kautta tuottavuutta työpaikalla erilaisin kampanjoin, joihin usein liittyy esimerkiksi liikunta.

Kampanjoista innostuvat kuitenkin yleensä vain ne, joille liikkuminen on jo muutenkin osa arkea.

– Vain pienelle osalle ihmisistä liikunta on nautinto ja itsestäänselvyys. Loput motivoituvat eri asioista, sanoo työhyvinvointivalmentaja Raija Salmimies Peruskunto Oy:stä.

Ihmiset saadaan osallistumaan yhteisiin liikuntakampanjoihin tarjoamalla erilaisille liikkujille sopivia vaihtoehtoja.

– Toiset hakevat liikunnasta elämyksiä, toisille tärkeintä on terveys ja tulosten mitattavuus. Joillekin taas liikunnan sosiaalisuus on urheilun perusta, Salmimies vertaa.

Tavoite on tärkein

Vaikeinta liikuntakampanjoihin on saada osallistumaan ne ihmiset, joita eivät houkuttele edes elämykset tai yhteinen aika. Salmimies ratkaisisi ongelman antamalla mahdollisuuden tehdä hyvää yhdessä.

– Jokainen ihminen haluaa jättää tähän maailmaan jonkinlaisen jäljen itsestään. Hyväntekeväisyyskampanjat, joissa esimerkiksi liikutaan hyvän asian puolesta, ovat oiva keino motivoida heitä, jotka eivät muuten löydä liikunnasta mielekkyyttä.

Työhyvinvointikampanjoilla tulisi olla selkeästi määritelty tavoite.

Yhteisen asian eteen ponnistelemisen edistymistä pitää myös seurata kampanjan aikana ennalta määritettyjen mittarien avulla.

– Kannattaa myös miettiä, miten itse kukin hyötyy tavoitteen saavuttamisesta. Miten henkilö itse hyötyy, entäpä organisaatio ja hyväntekeväisyyden kohde? Kaikkien pitäisi voittaa, sanoo Salmimies.

Tärkeää on myös tavoitteen saavuttamisen juhlistaminen.

– Onnistumisen juhliminen on erittäin tärkeää ja siitä kannattaakin sopia jo etukäteen

Innostutko elämyksistä vai terveydestä? Katso, minkälainen liikkuja olet!

Elämysliikkuja: Kaipaatko liikkuessasi jännitystä ja uusia kokemuksia? Onko tunne tärkein motivaattori, kun valitset lajia? Olet elämysliikkuja, jolle sopivat rohkeutta ja heittäytymistä vaativat lajit, kuten esimerkiksi kalliokiipeily tai miekkailu.

Sosiaalinen liikkuja: Onko yksin liikkuminen mielestäsi tylsää? Kaipaatko lenkillekin juttukaveria? Olet sosiaalinen liikkuja, jolle yhdessä urheileminen on tärkeintä. Sinulle sopivat ryhmäliikuntalajit, kuten esimerkiksi salibandy tai koripallo.

Terveysliikkuja: Onko sinulle tärkeää olla hyvässä fyysisessä kunnossa? Mittaatko urheilusuorituksesi ja kehittymisesi tarkkaan? Olet terveysliikkuja, jolle sopivat kurinalaiset liikuntamuodot, kuten kestävyysharjoittelu ja kuntosali.

Syvemmän merkityksen liikkuja: Haetko liikkumisesta ennen kaikkea yhteyttä mielen ja ruumiin välille? Ovatko henkiset tekijät tärkeä osa liikuntaa? Olet syvemmän merkityksen liikkuja, jolle sopivat esimerkiksi jooga ja pilates.

Luontoliikkuja: Tuntuuko urheiluhalleissa hikoilu vastenmieliseltä? Onko raitis ilma ainoa tapa tyydyttää hengästynyt keho? Olet luontoliikkuja, jolle sopivat esimerkiksi kävelyretket metsässä ja ulkona tapahtuva hyötyliikunta.

Ei-lainkaan liikkuja: Huokaisitko helpotuksesta, kun oppivelvollisuuteen sisältyvät liikuntatunnit oli suoritettu? Tuntuuko hikoilu turhalta? Olet ei-lainkaan liikkuja, joka joutuu perustelemaan urheilun tarpeen itselleen. Sinun kannattaa hakea omasta liikkumisestasi hyötyä muille.

Terveyssovellus-22

JÄTÄ KOMMENTTI