Klarna paljastaa: Joulun tuovan sekä kovat että pehmeät paketit

0
Kirjat ja nuorisovaatteet ovat verkkokaupoista tehtyjen ostosten suosikkilistan kärjessä. Myös urheilu- ja ulkoilutarvikkeita hankitaan yhä enemmän netin kautta.
Verkkokaupassa suomalaisten jouluostoksien kärkikategoriat ovat kirjat ja lehdet, nuorisovaatteet ja -jalkineet sekä viihde. Klarnan verkkokauppatilastot joulukuun alusta kertovat lisäksi, että verkko-ostoksia jouluksi eniten ostetuissa tuotekategorioissa tekevät eniten 26–45-vuotiaat, ja että näissä naiset tekivät verkko-ostoksista pääosan.

Suomalaisen joulun verkko-ostosten top 5 -kategoriat ovat:

1) Kirjat ja lehdet

2) Nuorisovaatteet ja -jalkineet

3) Viihde

4) Urheilu ja ulkoilu

5) Elektroniikka.

Top 5 -kategoriat kattavat 48 % kaikista verkko-ostoksista.

– Verkkokaupan suhteellisen osuuden kasvaessa kaikkeen joulumyyntiin nähden voimme nähdä signaaleja siitä, minkälaisista lahjoista suomalainen joulu rakentuu. Jakauma on mielenkiintoinen, sekä perheen parissa rentoutumista että aktiivisuutta. Pääosin jouluna rauhoitutaan kotona ja rentoudutaan lukemisen parissa. Kirjat ja lehdet ovat kärjessä top 5 -kategorioiden jouluhankinnoista, Klarnan Suomen-maajohtaja Casimir Ehrnrooth sanoo.

Nuorisovaatteet ja -jalkineet ovat top 5 -kategorioiden verkko-ostoksien kakkonen. Pääosan jouluostoksista (top 5 -kategorioista 53 %) tekevät 26–­45-vuotiaat. Vanhempien kuluttajien eli ns. hopeasurffaajien osuus joulun verkkokaupasta on pieni. 56–75-vuotiaita ostajia oli huippukategorioissa vain 10 %. Ikävuodesta 76 eteenpäin prosentti oli pyöreä nolla.

– Jouluostoksia verkosta näiden tilastojen valossa tekevät hieman vanhemmat, jopa keski-ikäiset suomalaiset. Vanhemmat ihmiset näköjään haluavat koko lahjojen ostamisen kokemuksen. Nuoriso puolestaan ei ilmeisesti uskalla delegoida muotinsa ostamista vanhuksille edes jouluna, vaan he haluavat päätösvallan itselleen, Ehrnrooth jatkaa.

Suomessa jouluostokset näyttäisivät tekevät naiset. Verkko-ostoksista joulukuun alkupuoliskolla naiset ovat tehneet top 5 -kategorioista 63 %.

– Veronpalautusten sanotaan kiihdyttävän joulukauppaa, mutta meidän tilastojemme mukaan näin ei ole – mitään piikkiä ei verkkopuolella ollut havaittavissa. Toisaalta vaikka perinteisesti joulukauppa on vilkkaimmillaan kuluvalla viikolla, niin rohkenen väittää, että verkkokaupan myötä useammat ovat olleet jo nyt liikkeellä. Jos näin on, niin suomalainen joulu koostuu sekä kovista että pehmeistä paketeista. Jouluna suomalainen ottaa rennosti ja lukee – ja nuoriso pukeutuu uusimman muodin mukaisesti, Ehrnrooth toteaa.

……………………………………………

Luvut ovat Klarnan tilastojen lukuja ajanjaksolta 1.–14.12.2014 Klarna-verkkokauppojen ostoksista.

JÄTÄ KOMMENTTI