KOLUMNI | Virussota tulevaisuutta !? – HÄVITTÄJÄ-MILJARDIT TEIDEN KUNNOSTUKSEEN!

1
Tiestölle on koitunut viime vuosina korjausvelkaa runsaasti. Eikä tulevaisuuskaan näytä sen paremmalta, kun vielä korona-viruskin kiusaa ja rasittaa Suomen taloutta. -Nyt olisi viisasta käyttää hävittäjien hankintarahat tiestön kunnostamiseen! (Kuva: Pentti Hautala)

Pentti Hautala

Teiden päälystevauriot ovat yleistyneet rutkasti viime vuosina ja erityisesti tämän talven aikana. Tämä johtuu monestakin syystä. Esimerkiksi siitä, kun urakkatarjousten hintakilpailussa valitaan yleensä halvin. Ja tähän se yhteiskunnan valvonta useinmiten päällysteen materiaalin ja tekemisen laadusta jää!

Nykyiseen huonokuntoisten katujen ja ajototeiden päällysteiden rappeutumiseen on myöskin yhtenä syynä niin sanotut korjausvelat, joita on siirretty vuodesta toiseen. On käytetty korjauksiin paljon paikkausmenetelmiä – huonolla menestyksellä.

Tiet ovatkin nykyään kuin tilkkutäkkejä. Käyttäjien tuskaa lisäävät myöskin paikkausten reunoille muodostyneet kuopat ja pintojen reikiintyminen.

Mutta se tässä tietouhussa ihmetyttää eniten, kun kuitenkin monien vilkkaasti liikenneöityjen teiden kestopäällysteet ovat kestäneet kovassa käytössä kohtuu kuntoisina useita vuosia.
Tämä jos mikään todistaa, että noilla, kulutusta vuosia kestäneillä teillä, on olleet kunnon valvojat ja vastuulliset valmistajat alusta pitäen!
Teiden ja pihojen kunnollisen tekoon tarvitaan vastuuta. Aivan samoin kuin iman homehaittoja vuosikymmenien ajan säilyvien rakannuksienkin teossa. Jos ja kun kukaan ei vastuullisesti viitsi valvoa materiaalien ja työn laatua, ei kannata ihmetellä huonoa tulosta. – Kun ”pikipinta” murenee ja lohkeilee kuopille jopa muutamassa kuukaudessa.

Nykyisillä leudon talven hellimillä huonokuntoisilla tilkkuteillä ja pinnaltaan murentuneilla kulkuväylillä ajellessa, tulee mieleen teistä huolehtivien lausunnot. – Kylminä talvina on syytetty pakkasia ja nyt moititaan liian lämpimiä sekä vaihtelevia talvikelejä. Samaan aikaan vastuullisesti tehdyt ja hoidetut tiet pysyvät kuitenkin kunnossa.

Kun nyt on välttämättä tehtävänä laajat kunnostustoimet. Ensimmeinen tavoite on, että työn teettäjän ja maksajan taholta olisi nykyistä tiukempi valvonta. Täytyy tarkkailla vastuullisesti sitä, että käytettävät mateariilitkin olisivat niin laadukkaita, ettei kestopäällysteet vaatisi jo heti seuraavana vuonna paikkauksia.
Ja sen pitää ehdottamasti myöskin muistaa, ettei urakoitsajaa hyväksytä ”hyvä veli” valinnalla. Eikä myöskään pärstäkertoimen mukaan. Sellaisetkin tekijät on hyvä hylätä, jotka ovat jo näyttäneet osaamattomuttaan. Esimerkkejä on nähtävissä kehnoista töistä runsaasti.

JOKAISEN autoilijan kannattaa tiedostaa se, että jos ajoneuvo ym. vaurioituu esimerkiksi tiellä muodostuneeseen merkitsemättömään kuoppaan tai halkeamaan, on siitä mahdollisuus saada korvausta.
Vauriosta kannattaa soitella Tienkäyttäjän linjalle numeroon 0200 2100. Korvaushakemuksen tapahtumapaikka ym. tietoineen on paras tehdä sähköisellä lomakkeella ELY-keskukseen. Kuviakin kannattaa laitaa haaverin kohteesta ja aiheuttajasta mukaan.
Kuntien ylläpitämillä teillä ja kaduilla olevan vaurion aiheuttaman vahingon korvauksen hakemisessa on asianomainen kunta luonnollisesti se oikea osoite.


 

PTV mansikkasumppa1

1 KOMMENTTI

  1. Olipa hyvä kolumni! Tuohon ei ole mitään lisättävää, kiitos. Käykääpä katsomassa Pyhälahdentie. Höykkylästä päin noustessa loivaa mäkeä kohti Rävärumpua. Sora-autoilija on ajanut tien aivan paskaksi. Siis totaalisen.

JÄTÄ KOMMENTTI