Lari Hämälainen opiskelee tällä hetkellä TTS koulutuksessa autokorinkorjaajaksi. Opiskelut hän aloitti tammikuussa ja on ollut niihin erittäin tyytyväinen. Larin haaveena on erikoistua autojen muutostöissä.
”Opintojen aikana tullut paljon uutta tietoa ja taitoa ja olen päässyt soveltamaan monia uusia asioita. Tavoitteena minulla on päästä töihin sellaiseen yritykseen, joka on erikoistunut autojen muutostöihin.
Siihen ei löytynyt suoraan koulutusta, joten hain lähimpänä alaa olevaa koulutusta. Suurimman osan tiedosta olen itse hakenut ja soveltanut. Bonuksena siihen saa korinkorjaajan tutkintotodistuksen”, Lari kertoo.
Larin kunnostama Lada on herättänyt laajaa mielenkiintoa. Auto on ollut esillä syksyn kansainvälisessä erikoisautonäyttelyssä X-Treme Car Showssa (www.x-treme.fi) ja muutamassa muussa harrasteajoneuvo tapahtumassa (mm. www.eurocruising.com).
” Ladan kunnostaminen alkoi siitä, että keväällä hankitun auton helmoista löytyi pieniä ruostevauriota. Opettajien kanssa sovittiin korjauksesta, sillä asiakastöitä oli sillä hetkellä vähän ja tarvittiin lisää työharjoittelua ”, Lari kertoo.
Koska Larin kiinnostuksen kohteena on auton muutostyöt, hän päätti tehdä haasteellisemman korjauksen, joka olisi samalla laadukas ja vähän erikoisempi.

”Halusin panostaa korjauksen laatuun ja päätin tehdä korjauksen vaikeamman kautta. Siinä pääsi sopivasti soveltamaan omaa erikoistumista Ladasta vaihdettiin kaikki ovien pintapellit sekä poistettiin ylimääräiset merkit ja lukkopesät.
Kun olin tekemässä loppusilausta ja miettimässä maalausta, sain sopivan tarjouksen TTS koulutuksen maalaamopuolelta. Värivaihtoehtoja haettiin pitkään ja joitakin raitojakin mietittiin. Viimeisen ratkaisun teki maalikauppias tutussa maaliliikkeessä, tehdessään sopivan tarjouksen erikoismaaleista.
Maalaamopuolella haasteen otti vastaan maalaamopuolen opiskelija Riki, joka teki erittäin hyvää työtä. Väri on jopa ammattilaisten mielestä erittäin haastava ruiskuttaa.
Auton valmistuessa viikkoa ennen juhannusta siihen tehtiin vielä muutamia pieniä teknisiä muutoksia. Tämän jälkeen auto otettiin ajoon ”, Lari kertoo.
Syksyn tullessa Lada laitetaan taas talviteloille. Rakentamista jatketaan talven aikana, sillä listalla on vielä sisusta, alusta sekä moottori. Auton ulkokuoreenkin on vielä tulossa tiettyjä muutoksia, kuten lehtikullattuja ruusukuvioita kylkiin, pinnavanteet ja muuta pientä.
Larin mielestä mukavinta loppujenlopuksi on ollut ihmisten vastaanotto. ”Moottoritiellä, liikennevaloissa ja kaikkialla ihmiset nostavat peukkuja, hymyilevät ja kättelevät.
Suomalaisille tuttu Lada vaan aiheuttaa ihmisissä pientä ja mukavaa hilpeyttä. Joillekin se on ollut se ensimmäinen auto, ja moni on jossain vaiheessa elämää omistanut sellaisen. Monen vuoden myyntitilastojen ykkösestä, on tullut suomen kansan-auto, joka herättää tiettyjä muistoja”, Lari toteaa lopuksi.
Katso Larin Ladan saamasta huomioista mm. seuraavista linkeistä:
http://www.x-treme.fi/galleria/X-tremeCarShow/IMG_1472.jpg.html
http://www.drive2.ru/cars/lada/2107/2107/lowtoys/
Lisätietoja TTS koulutuksen (Työtehoseura) auto- ja pienkonealasta: