LUKIJAPOSTIA | ONKO VALTATIE KUUSITOISTA (16) JÄÄMÄSSÄ SIVUJUONTEEKSI ?

2
Vastuuton kotimaan "koronaturismi" Lappiin halutaan katkaista (Arkistokuva)

 

Oi niitä aikoja kun historian kirjoihin kirjoitettiin juttuja Vaasa -Kuopio valtaväylästä, levähdysvälien kestikievareineen ja hevosten vaihtotalleineen. Reitti oli sen ajan kruunulle tärkeä maayhteys ja postireitti.

Sitä se on ollut monet menneet vuodet ”kuustoistatien” eli sinisentien varren kunnille ja aikalaisille.

Tie on pysynyt Maailman ja Euroopan kartoilla merkattuna jatkumona Venäjältä aina Jäämeren rannikolle.

Onko tuosta enää mitään jäljellä? Kuka tietää? Minne ovat kadonneet tien puolesta puhujat?

Osan on jo aika jättänyt. Suurin osa lienee kuitenkin vaiennettu toivottomuudella, ovia sulkemalla ja anomuksia ja pyyntöjä käsittelemättä jättämisellä.

Iso valta, oveluus, hyväksikäyttö ja keskittämispolitiikka on tässäkin ajanut paremmin asioita kuin vaatimattomat ihmiset asuinalueillaan kuustoistatien varrella.

Nuoruuden muistikuvani mukaan valtatie 16 on piirretty ja merkattu Kyyjärveltä Vaasaan ulottuvaksi, josta se sitten on jatkunut lauttayhteyden yli Merenkurkun Ruotsin Uumajaan ja Norjan Mo I Ranaan saakka.

Eipä ole enää, yllätys yllätys kuustoistatie päättyy Ylistaroon Pelmaan risteykseen johon ELY on suurella innolla suunnittelemassa ”puskistavedettyä” ja keinotekoista valtatie 18:n linjausta Vaasasta Jyväskylään. Valtatie, joka koostuu monista pienistä tienpätkistä ja lukuisista risteyksistä sun muista.

Kun taas valtatie 16 jää suunnitelmissa sivujuonteeksi, sivutieksi, jonka varrella asuvien ja kuntien että kaupunkien ei ole niin väliksi. Tässä ”keississä” ELY:llä ja muilla hyvin kytkeytyneillä tahoilla on tarkoitus saada keinotekoinen vältaväylä ja liikennevirrat ohjatuksi Vaasasta Seinäjoen läpi jotenkuten Jyväskylään saakka.

Seuratkaapa vain, kaikki mahdolliset ja mahdottomat määrärahat ja tukitoimet tähtäävät tähän toteutukseen.

Rahoja on vaikeaa jatkossa saada ”sivukujien” ylläpitoon kunnostukseen sun muuhun, koska liikennevirrat niiltä ohjataan muille väylille. Valtatie kuustoista on siis jäämässä kylätieksi, jossa Seinäjoen Ylistaron Pelmaan kohdalla lukee sinisessä tienviitassa valkoisin kirjaimin KYYJÄRVI.

Vaikka me kaikki täällä asuvat hyvin tiedämme kuustoistatien olevan mitä mainion ja parhain jopa nopein yhteys rannikolta Keski-Suomeen ja Pohjois-Savon seudulle.

Erityisesti luonnostaan rikkaalle seutukunnalle tien ”arvonalennus” on tuhoisaa, koska turistivirrat ja-liikenne seuraavat pitkälti kartta- ja tiemerkintöjä ja varsinkin tielinjauksia, joilla liikennettä halutaan ohjata.

Nyt tarvitaan alueelta kovia äijiä ja tomeria täti-ihmisiä pitämään kuustoistatien puolta jonkin sortin byrokraattista mielivaltaa vastaan. Korruptiosta ei uskalla edes julkisesti puhua, koska siitä vihjailtuaan saattaa Suomessa joutua epähuomiossaan linnaan.

Seinäjoen päättäjille täytyy nostaa hattua ja korkealle, sillä niin taitavia osaajia he ovat rahavirtojen ohjailuissaan ja maakuntalypsyissään. Oli sitten hakijana mikä kamari tahansa rahat päätyvät joka tapauksessa niin kutsutun maakuntakeskuksen kohentamiseen liikennejärjestelyineen kaikkineen. Onhan tämäkin yksi tapa valtion eri  virastoilta autioittaa muuta maaseutua.

No että ei lähtisi rönsyilemään tämä aihe, sillä niin paljon olisi rivienvälistä sanottavaa eteläpohjalaisen maakunnan monenmoisista kehittelykuvioista, että palataanpa vielä lyhyesti takaisin kuustoistatielle.

Ylistarosta Jyväskylään päästäkseen tarvitsee sinun kääntyä vain kerran oikealle kädelle Kyyjärven Paletin risteyksessä, jolloin matka jatkuu valtatietä 13 pitkin aina nelostielle saakka (valtatie 4), jossa toinen käännös oikealle ja kohta olet Keski-Suomen pääkaupungissa Jyväskylässä. Jos taas olisit lähtenyt Vaasasta täytyisi vilkkua käyttää vain yhden kerran enemmän Laihian kohdalla. Helppoa ja mutkatonta menoa.

Suurin ja pelottavin uhka lienee kuitenkin (herätys siellä myös lapualaiset), että tien luokitus rapautuu sen arvonalennuksen myötä. Siitä seurauksina vakavat liikenneonnettomuudet huonosti hoidettujen tai kokonaan hoitamattomien tienpintojen vuoksi.

••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Ote ELY:n yhdestä, vajaan parinvuoden takaisesta, suunnitelmasta kuustoistatien muuttamiseksi ”sivutieksi” Ylistaron Pelmaan risteyksessä, kaavoituksessa on mukana vahvasti, kukas mukaan kuin, Seinäjoen kaupunki:

” Laadittavassa tiesuunnitelmassa valtatie 18 muutetaan pääsuunnaksi ja linjaus suunnitellaan niin, että se täyttää 100 km/h mitoitusnopeuden vaatimukset. Samalla myös valtatielle 18 suunnitellaan kanavointi, jossa on vasemmalle kääntyvien kaista Vaasan suunnasta ja oikealle kääntyvien kaista Seinäjoen suunnasta Ylistaroon tuleville.

Tiesuunnitelmaan suunnitellaan lisäksi muita tarpeellisia toimenpiteitä:

   * yksityistieliittymien järjestelyä (siirrot, katkaisemiset)

   * väylien hallinnolliset muutokset

   * Mällikkälän teräsputkisillan mahdollinen siirto/uusiminen

   * valaistuksen ja viitoituksen muutokset

   * uuden linjauksen rakentamisen kannalta tarpeelliset pohjanvahvistukset

Hankkeen kustannusarvio selviää suunnittelun edetessä. Toteuttamisesta ei ole vielä olemassa päätöksiä. ”

Digi-terveysasema Kuusiolinna 700x

2 KOMMENTTIA

  1. Kaupan ja teolllisuuden kannalta itä-länsi suuntainen tie tarjoaa tietysti hyvän reitin niin puunkuljetuksille, metallituotteille kuin turismille. Siinä mielessä tietä pitää kehittää, koska sitä ei meidän puolestame kukaan muu tee. Tulevaisuuden tavara- ja palveluvirrat kuljetuksineen tarjoavan hienon ja kilpailukykyisen reitin Väli-Suomessa. Reitin varrella olevien kunten ja kaupunkien elinkeinotoimistojen on yhdessä mietiittävä, miten saada maksimaalinen hyöty vatatie 16:sta. Vaihtoehtoja toteuttamiseen on varmasti monia, mutta tärkeintä on saada tieprojekti käyntiin ja valtion investointiohjelmaan mukaan.

  2. Hyvä kirjoitus !!! Seinäjoki ajaa vahvasti takki auki omia etujaan. Nyt on aika tomia, tai meillä on 10 vuoden päästä pelkkä huonokuntoinen maantie, joka ei kiinnosta ketään.

JÄTÄ KOMMENTTI