Maantieliikenteen järjestöt vaativat ajokieltojärjestelmän uudistamista

0
Rattijuopolle voidaan tuomita ehdollista ajokieltoa, mutta ammattiliikenteen kuljettajalle ajokielto määrätään ehdottomana.
Näin silloinkin kun tuomion aiheuttavat sakot muodostuvat pienistä ylinopeuksista tai liikennettä oleellisesti vaarantamattomista muista rikkeistä.

Kokonaisrangaistuksesta tulee ammatikseen ajavalle kohtuuton, sillä ajokieltorangaistus tarkoittaa samalla myös toimeentulon menetystä ja on johtanut kuljettajien ammatinvaihdoksiin.

Tieliikennelaissa säädetään, että vuoden aikana kolme tai kahden vuoden aikana neljä sakkoa saaneelle määrätään sakkorangaistusten lisäksi 1-6 kuukauden mittainen ajokielto. Ajokielto määrätään automaattisesti erittelemättä miten pienistä rikkeistä sakot on aikanaan annettu.

Tekojen ja niistä määrättävien rangaistusten tulee olla oikeudenmukaisessa suhteessa.

Pisteytysjärjestelmässä otettaisiin huomioon, minkä verran teolla on tosiasiassa vaarannettu liikenneturvallisuutta. Tehdyt rikkomukset pisteytettäisiin rikkeen vakavuuden perusteella ja vasta pistetilin täytyttyä määrättäisiin ajokielto. Lievempien rikkomusten ollessa kyseessä ajokielto tulisi voida määrätä myös ehdollisena.

Maantieliikenteen järjestöt Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry, Rahtarit ry, Autoliikenteen Työnantajaliitto ry, Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry, Linja-autoliitto ry, Tilausajokuljettajat ry sekä Suomen Taksiliitto ry vaativat ajokieltojärjestelmän uudistamista siten, että Suomessa otettaisiin pisteytysjärjestelmä käyttöön.

Terveyssovellus-22

JÄTÄ KOMMENTTI