Mainosbarometri: Mainostajat siirtymässä lehdistä nettiin ja televisioon!

0
Tuore mainosbarometri ennakoi myönteistä kehitystä markkinointiviestintään kuluvana vuonna.

Mainostajien Liiton tutkimuksessa saldoluvuksi muodostuu 19. Alkusyksyn vastaavassa tutkimuksessa saldo oli 5 ja viime tammikuussa kaikkien aikojen pohjalukema -41.

Mainostajat suunnittelevat edelleen verkkomainonnan lisäämistä, mutta nyt myös television näkymät ovat selvästi viime aikoja otollisemmat.

Sanoma- ja aikakauslehtimainonnan merkittävää piristymistä ei vielä ole havaittavissa. Yritykset suhtautuvat luottavaisesti kysyntänsä kehitykseen.

Mainontaansa lisääviä jo 37 prosenttia

Mainostajilla on selvästi myönteisempi vire kuin viime vuoden syksyllä.

Mainosbarometrin vastaajista 37 prosenttia aikoo lisätä panostuksiaan tänä vuonna, 19 prosenttia vähentää niitä ja 44 prosenttia säilyttää edellisen vuoden tason.

Televisio uuteen nousuun

Lähes kaikkien medioiden näkymät ovat syksyä valoisammat. Mainostajien Liiton jäsenyritykset aikovat suosia digitaalista mediaa markkinointiviestinnässään.

Suurimmat saldoluvut keräävät verkkomedia yhteensä (77), sähköposti (67) ja mobiilimainonta (54).

Televisiomainonnan saldoluku hyppää nyt peräti 29:ään, kun se pysyi negatiivisena kahdessa edellisessä tutkimuksessa.

Piristyvästä tilanteesta saavat osansa myös telemarkkinointi (26), toimenpiteet myymälöissä (25), suoramarkkinointi kokonaisuudessaan (18) ja radio (17).

Mainostajien suunnitelmat sanoma- ja aikakauslehtien suhteen ovat edelleen vaisuja: saldoluvut ovat miinusmerkkisiä, joskin hieman lohdullisempia kuin syksyllä.

Esimerkiksi sanomalehtien saldoluku on -19 ja aikakauslehtien -11.

Analyytikot arvioivat nykyisenkaltaisen kehityksen jäävän pysväksi. Painettu viestintä, erityisesti lehdet menettävät jatkossa mainostulojaan

Vilkastuvaan kysyntään uskotaan

Mainostajat suhtautuvat luottavaisesti oman yrityksensä kysyntänäkymiin tänä vuonna. Kaikkien vastaajien saldoluvuksi tulee 52, kun parempia näkymiä odottaa 56 prosenttia ja heikompia vain neljä prosenttia. Syksyn Mainosbarometrissa saldoluku oli 44.

Edellisen tutkimuksen tapaan toimialoista kauppa on optimistisin.

Mainostajien Liiton vuodenvaihteessa 2009/2010 tekemään kyselyyn vastasi 127 liiton jäsenyritystä.

Vastaajista teollisuutta edusti 32 prosenttia, kauppaa 34 prosenttia, palvelualoja 23 prosenttia ja moniala- tai muita yrityksiä 11 prosenttia.

Korona-kartta 700x

JÄTÄ KOMMENTTI