Näkökulma | Japanissa sähköauton latauspisteitä jo enemmän kuin bensa-asemia – Mitä se Suomi taas vatuloi?

1
Sähköautot ovat käytännössä jo valmiita liikenteeseen myös Suomessa, vain latauspaikkojen puuttuu. Sähköautojen kehitys menee akkuteknologian ratkaisujen myötä nopeutuvassa tahdissa eteenpäin!
The Guardian arvioi, että Japani on sähköautojen käyttöön-otossa huomattavasti edellä muita maita. Siinä missä muut maat jo toimivat ja sähköistävät autokantaansa on Suomi takapajulla.

Nissanin tuore selvitys kertoo, että Japanissa on jo 40 000 latausasemaa. Niitä on noin 5 000 enemmän kuin bensa-asemia. Esimerkiksi Amerikassa julkisia latauspisteitä on ainoastaan 9 000 kappaletta.

Osittain sähköautoilun suosioon on varmasti vaikuttanut se, että Japanin hallitus tukee vähäpäästöisten autojen kuten hybridien ja sähköautojen hankintaa.

Saksan liittovaltio on päättänyt tukea toukokuun puolivälistä alkaen sähköautojen ostamista 4 000 eurolla, vaikka tukea on arvosteltu, kertoo Spiegel. Täyssähköauton ostaja saa valtiolta 4 000 euron ja hybridin ostaja 3 000 euron tuen. Päätöksen taustalla on valtion tavoite, että vuoteen 2020 mennessä Saksan teillä liikkuisi miljoona sähköautoa 45 miljoonan auton joukossa.

Miksi Suomen eri päättäjätahot eivät seuraa aikaansa ja huomio jo käynnissä olevaa muuttumisprosessia, vai onko viisaus se että polttoainevero on valtiolle rahakkaampaa tuloa ja sellainen oivallinen tulolähde, josta kannattaa pitää kiinni kynsin ja hampain?

Tässä kaksi maata joilla on näkemystä tulevasta, rotia ja selkärankaa. Norja ja Hollanti aikovat sallia vain sähköllä kulkevat autot parin vuosikymmenen päästä.

Molemmissa maissa suunnitelmat uusien perinteisten diesel- ja bensiiniautojen täydellisestä myyntikiellosta etenevät. Tavoitteiden mukaan kiellot niin Norjassa kuin Hollannissa astuisivat voimaan vuonna 2025. Sen jälkeen sallittua olisi vain uusien sähkö- ja polttokennoautojen myynti.

Norjassa kieltoa lähdetään rakentamaan maan hallituksen tilaaman ”Kansallisen liikenneohjelman” pohjalta, kertoo muun muassa saksalainen Auto Motor und Sport. Ohjelman ydin on puhdas ilma, jonka saavuttamiseksi liikennepäästöt täytyy pudottaa nollaan.

Ohjelman aikaväli on 2018-2029. Sen mukaan polttomoottoriautojen verotusta kiristetään nopealla aikataululla ja nostetaan tuntuvasti sähkö- ja polttokennoautojen tukia.

Ohjelman tavoitteena on kieltää henkilöutojen lisäksi myös perinteiset jakeluautot ja raskaat ajoneuvot. Kuljetuskaluston osalta edettäisiin tosin hieman rauhallisemmin niin, että kaukoliikenteen linja-autoista kolme neljäsosaa ja kuorma-autoista puolet kulkisivat täysin puhtaasti vuoden 2025 jälkeen.

Hollannissa on meneillään samanlaisia virityksiä. Maan alahuoneessa on jo äänestetty täyskiellon puolesta.

Ennustamme, monista eri havannoista keräämämme tiedon pohjalta, että ajoneuvojen sähköistyminen tapahtunee käytännössä huomattavasti nopeammin, kuin vasta 10-15 vuoden aikavälillä.

Korona-kartta 700x

1 KOMMENTTI

  1. Sähköautoilu ei sellaisenaan ole järkevää Suomessa kuin muutamissa kaupungeissa. Myöskään latauspisteitä ei kannata rakentaa muualle kuin asuin- ja liikekiinteistöjen yhteyteen. Sähköautoilu tarvitsee vaihdettavat akkupisteet. Ei kukaan odottele huoltoasemilla tuntia, että ”tankki” on täynnä.

    Suomessa on huomattavasti järkevämpää satsata vety- tai maa(bio)kaasu tankkauspiste verkoston rakentamiseen. Polttokennoautoilla ajaa pitkälle ja niiden tankkaus on hyvin samantapaista kuin bensa- tai dieselautojen.

JÄTÄ KOMMENTTI