Ensi vuonna yhä useammat kuluttajat maksavat kaupassa mobiililaitteillaan, arvioi tutkimusyhtiö eMarketer.
Markkinatutkimusyhtiö on listannut kuusi trendiä, jotka voimistuvat vuonna 2016.
Kuluttajien ääni vahvistuu
Älypuhelinten käyttö lisää kuluttajien ja yritysten välistä kanssakäymistä. Puhehaku yleistyy, ja kuluttajat käyttävät entistä enemmän älylaitteista löytyviä henkilökohtaisia assistentteja, kuten Applen Siriä. Nämä neuvojat muuttuvat entistä älykkäämmiksi ja levittäytyvät entistä laajemmin eri laitteisiin.
Emarketerin mukaan markkinoijien täytyy varautua digisisältöjen sovittamiseen puhe-etsimiseen ja huolehtia siitä, että henkilökohtaisten neuvojien on mahdollista löytää tarvitsemansa tiedot yrityksistä.
Markkinoijat liittyvät keskusteluun mobiilisovelluksissa
Facebookin omistamat WhatsApp ja Facebook Messenger ovat molemmat saavuttamassa ensi vuonna miljardin kuukausittaisen käyttäjän rajan kansainvälisesti.
Tämän vuoksi onkin luontevaa, että Facebook satsaa molempin brändien palveluihin ja mainontamahdollisuuksiiin ensi vuonna. Emarketer ennakoi, että Facebookin tulevat mainosratkaisut eivät ole perinteisimmästä päästä.
Mobiilimaksaminen kasvaa
Mobiililompakko muuttuu älypuhelinten perusominaisuudeksi ja yhä useammat jälleenmyyjät hyväksyvät mobiilimaksuja Apple Paylta, Android Paylta, Samsung Paylta ja muita mobiilimaksupalveluilta.
Markkinoijien on silti huomattava, että kuluttajia pitää houkutella uusiin maksutapoihin erilaisilla tarjouksilla, kupongeilla ja palkinnoilla, sillä muutoin vanhanaikaiset maksutavat voivat vetää puoleensa pelkästä tottumuksesta.
Mobiiliostaminen yleistyy
Emarketer arvioi, että ainoastaan 1,6 prosenttia kaikesta myynnistä Yhdysvalloissa oli seurausta mobiiliostoista. Tässä tapahtuu kuitenkin suuri loikka ensi vuonna.
Tietä viitoittavat suuret digiyhtiöt Apple, Google, Microsoft, Facebook ja Amazon, jotka ponnistelevat yksinkertaistaakseen mobiiliostamista.
Henkilökohtaisten tietojen pyynnöt lisääntyvät
Kuluttajat ovat olleet huolissaan tietosuojastaan, kun henkilökohtaisia tietoja pyydetään yhä useampien palveluiden käyttöön.
Vuosi 2016 tullaan muistamaan siitä, että nuoremmat sukupolvet, milleniaalit ja 2000-luvulla syntyneet taipuvat tietojen luovuttamiseen markkinoijille ja julkaisijoille. He eivät ehkä iloitse siitä, mutta kokevat toisiinsa kytkeyvät palvelut niin tärkeiksi, etteivät ole valmiita luopumaan niistä.
Facebook keskittyy mobiiliin
Facebook sai kuluvan vuoden kolmannella neljänneksellä 78 prosenttia mainostuloistaan mobiilista. Yhtiön mainostulot olivat 4,3 miljardia dollaria. Siksi onkin syytä kiinnittää huomiota siihen, että 727 miljooonaa Facebook-käyttäjää käytti some-palvelua ainoastaan mobiililla. Yhteensä käyttäjiä on 1,55 miljardia.
Emarketer ennakoikin, että Facebook satsaa yhä tiukemmin mobiiliin ensi vuonna.
Lähde: M&M
Toiseksi viimeinen on ongelma jo nyt. Yhä harvempia palveluita ja sovelluksia pystyy käyttää ilman, että antaa jonkinlaisen yhteyden kaikkiin tietoihinsa. Mutta kuten todettu, tällä vuosituhannella syntyneille se ei näytä olevan mikään ongelma.
Viimeinen on ollut nähtävissä myös selvästi. Tietokoneella selaimen kautta käytettävä Facebook on aivan kuolemaisillaan. Vain yhteisöissä ja ryhmissä on elämää. Juuri kukaan ei enää julkaise omalla seinällään/aikajanallaan mitään merkityksellistä tai itse tuotettua sisältöä. Trendinä on muutamien suosittujen tuottajien tekemän sisällön ja median jakaminen myös muissa someissa ja viestintäkanavissa.