Kesää 2010 kuvastaa kesätyöpaikattomuus. Varsinkin pk-yritykset karsivat kulujaan ja valitettavan helppo tapa säästää on jättää kesätyöntekijä palkkaamatta. Nuoret kesätyöntekijät ovat kuitenkin investointi tulevaisuuteen.
Nuorille ei ole tarjolla kesätyöpaikkoja entiseen malliin. Yrityksissä halutaan leikata kuluja, ja kesätyöntekijät ovat liiankin helppo säästökohde.
– Varsinkin pk-yrityksissä budjetit on vedetty tiukoille, ja lisähenkilöstökustannuksia pyritään nyt välttämään, sanoo aluepäällikkö Petri Nikunen Volkswagen Hyötyautoista.
Vaikka työpaikkoja on vähän, hakemusten määrä on ennallaan. Nuoret kaipaavat omaa rahaa ja työkokemusta.
– Kesätyöpaikka on nuorille totta kai taskurahan hankkimista, mutta samalla he petaavat omaa uraansa ja tulevaisuuden työpaikkaansa. Meillekin on tullut jälleen satakunta kesätyöhakemusta.
Jollei opasteta, ei myöskään osata
Kesälomat aiheuttavat yrityksissä väistämättä työvoimavajeen, joka tänä kesänä jätetään paikkaamatta talouteen vedoten. Nuoret eivät tietenkään pysty kaikkein vaativimpiin tehtäviin, mutta kyllä taitoa löytyy muuhunkin kuin kahvinkeittoon.
– Esimerkiksi meillä autoalalla korjaamoalan opiskelijat pärjäävät hyvin avustajina autokorjaamoissa.
Kesätyöntekijän tarkoitus tuottaa oikeaa hyötyä yritykselle, kesätyöpaikka ei saa olla mikään armopala. Yrityksissä täytyy tarkoin miettiä, millaista työtä kesätyöntekijöille tarjotaan, jotta siitä hyötyvät molemmat osapuolet. Edelleen työhön ja työssä opastus on ensiarvoisessa roolissa.
– Eihän sitä voi osata, jos ei opasteta. Kesäksi on hyvä nimetä vastuuhenkilöt, jotka opastavat untuvikkoja eteenpäin työssään.
Kesätyöntekijöiden palkkaaminen on myös pr:ää ja investointi tulevaisuuteen. Nuoret ovat kuitenkin mahdollisia tulevia työntekijöitä tai yhteistyökumppaneita.
– Meillä on parhaillaan käynnissä Apupoika Antero –kampanja, jossa palkataan nuori kesäksi valitsemaamme pienyritykseen. Kampanjan tarkoituksena on motivoida nuoria hakemaan kesätöitä ja vastaavasti innostaa yrityksiä palkkaamaan kesäksi apuvoimaa, aluepäällikkö Petri Nikunen Volkswagen Hyötyautoista kertoo.