Kituvassa Suomessa sähköyhtiöiden lailla, ilman valtiovalla suurempaa kontrollia, menee hyvin kaiketi ainoastaan energiabisneksellä. Tähän kategoriaan kuuluu ilman muuta myös öljynjalostusala eli jalostamot. Viime kädessä kaikki tulo näille energian kanssa keinotteleville tulee kansalaisten kukkarosta, eikä ole suurikaan ihme, että kansalaista hirvittää jo nyt ajatus pimeän pohjolan kohta jälleen alkavasta kylmästä vuodenajasta. Kuinka paljon palkastamme lähtee jälleen puhtaasti energian sanan myötä ja mielenkiinnolla saamme odotella tietoa mikä on vuorostaan muun muassa sähköyhtiöiden selitys voittomarginaalinsa ja hintojensa nostolle.
Raakaöljyn hinnan romahdus ei ole ainakaan toistaiseksi välittynyt läheskään koko painollaan öljytuotteiden eli bensan ja dieselin tukkumarkkinahintoihin. Öljytuotteet ovat halventuneet karkeasti puolet vähemmän kuin raakaöljy.
Erityisesti bensan jalostusmarginaali eli raakaöljyn ja bensan hintaero onkin leventynyt nopeasti.
Kesäkuussa bensan jalostusmarginaali oli alle viisi dollaria barrelilta. Tuoreimpien noteerausten mukaan bensan jalostusmarginaali hipoo jo 15 dollarin tasoa. Dieselin jalostusmarginaali on ollut jatkuvasti vakaan korkea.
Bensankin jalostusmarginaali kävi kevään nousukauden tunnelmissa ja öljymarkkinahäiriöiden siivittämänä korkeammalla kuin nyt, mutta alkuvuonna jalostajien katteet olivat selvästi ohuempia, hetkittäin jopa lähellä nollaa.
Neste kiittää, autoilija maksaa
Bensamarginaalin leveneminen tulee tarpeeseen esimerkiksi jalostusyhtiö Nesteelle, jonka uusiutuvat polttoaineet tärvelevät tänä vuonna pahasti tulosta.
Leveä jalostusmarginaali on suoraan pois autoilijoiden kukkarosta. Bensan pumppuhinnat seuraavat muutaman päivän viiveellä tukkumarkkinahintojen muutoksia.
Toistaiseksi suomalaisilla bensapumpuilla ei raakaöljyn viidenneksen hintaromahdus näy käytännössä mitenkään. Polttoaine.net – verkkopalvelun hintanoteerauksissa bensa on halventunut keskimäärin vain sentin kymmenyksiä.