
Aiotko tänä kesänä matkata Kolille vai Balille? Valinnalla on ilmaston kannalta iso merkitys. Jos päätät matkailla kotimaassa, elämyksellisyydestä sinun ei tarvitse joustaa. Kotimaan elämykset yllättävät ja ihastuttavat erilaisuudellaan.
Tee Se Suomessa –lähimatkailukampanja nostaa esiin mielenkiintoisia matkailukohteita eri puolilta Suomea. Kampanjan tarkoituksena on korostaa sitä, että Suomessa voi viettää elämyksellisen loman ja se on merkittävästi ilmastoystävällisempää kuin matkailu lentäen kauemmas.
Kampanjasivustolla esitellään yli 200 matkailukohdetta eri puolilta Suomea.
Etelä-Pohjanmaalta mukana ovat mm. Wanha Markki, Jari Mäki Oy, Mallaskuun Panimo, Alpon savanni ja Junamajoitus Haukka.
Matkailun aluetaloudelliset vaikutukset ovat merkittävät
Matkailu työllistää yli 140 000 suomalaista. Varsinkin maaseudulla matkailukohteen vaikutus lähialueelle on merkittävä: matkailukohde luo kysyntää alueen muillekin yrityksille, esimerkiksi kaupalle ja palvelualalle.
Matkailun taloudelliset vaikutukset ovat suuret esimerkiksi Lapissa ja Etelä-Savossa. Lapissa 70 prosenttia maaseudulla sijaitsevien yritysten investointirahoituksesta on myönnetty matkailuyrityksille.
Matkailu on kasvuala: Suomen matkailu kasvaa neljän prosentin vuosivauhtia. Kotimaiset matkailuyritykset ovat tehneet EU:n maaseuturahaston siivittämänä 120 miljoonan euron investoinnit vuosina 2014–18. Matkailuyrityksissä käytetty raha on saanut liikkeelle myös yksityistä rahaa – 30 miljoonan euron tuella on saatu aikaan 120 miljoonan euron investoinnit.
Hankkeet luovat pohjaa matkailun menestystarinoille
Matkailuala on saanut 20 miljoonan euron rahoituksen kehittämishankkeisiin vuosina 2014–18. Hankkeissa matkailualan toimijat ovat muun muassa kehittäneet yhteismarkkinointia, yhteisiä tuotteita tai palveluita.
Lisäksi EU:n maaseuturahaston rahoituksella on rakennettu ja kunnostettu tuhansia luonto- ja liikuntakohteita kuten laavuja, reitistöjä, uimarantoja ja leikkipaikkoja ympäri Suomen. Monet näistä kohteista ovat henkeäsalpaavia retkeilypaikkoja, jotka houkuttelevat paikallisen väestön lisäksi vieraita kauempaakin ja ovat käytettävissä ilman pääsymaksuja.
Kolille vai Balille? Etsi oma kotimaan kohteesi osoitteesta www.teesesuomessa.fi
Tee Se Suomessa -kampanja käynnistyi 1. kesäkuuta ja päättyy heinäkuun lopussa. Suomen maaseutuverkosto on koonnut sivustolle www.teesesuomessa.fi yli 200 suomalaista matkailukohdetta, joita on rahoitettu EU:n maaseuturahastosta. Joukosta löytyy jokaiselle jotakin ja kohteita eri puolilta Suomea.
Kampanjan on ideoinut Euroopan unionin maaseutuohjelman viestintäverkosto, johon kuuluu viestinnän ammattilaisia eri puolilta Suomea, ja sen taustalla ovat maaseutuverkostopalvelut, Ruokavirasto sekä maa- ja metsätalousministeriö.
Kampanjaan voi osallistua sosiaalisessa mediassa tunnisteella #TeeSeSuomessa. Suosittelemme myös maaseutuohjelman tunnisteen #MaaseutuFi-käyttöä.