Räikkönen ja Kovalainen ulos formuloista?

0
Ketä kiinnostavat enää formulat Suomessa ?
Ketä kiinnostavat enää formulat Suomessa ?
Ketä kiinnostavat enää formulat Suomessa ?

Nettilehtien keskustelupalstoilla käy tällä hetkellä kiihkeä sananvaihto suomalaisen autourheilun nykytilasta .

Pääsääntöisesti keskustelut pyörivät vinkeästi ehkä kaikkein tunnetuimpien kisakuljettajiemme ympärillä.

Kimi Räikkösen jatkosuunnitelmien Formula 1:ssä selvittyä tänään autourheilua seuraavalle suurelle kotimaiselle ja ulkomaiselle yleisölle on spekulaatiot lajin kiinnostavuudesta saanut aikaan vilkasta keskustelua.

Onko suomi jäämässä koko lajin periperiaksi, kun sen valovoimaiset tähdet sitten Mika Häkkisen eivät näytä saavan kilpailukykyistä lajin edellyttämää tallipaikkaa.

Kimi on kertonut jäävänsä sapattivuodelle koko formuloista ja tähtäävänsä tosissaan toiseen autourheilumuotoon. Muutamat kohtuullisesti menneet lumi-ja sorarallit kotimaassa, sekä asfalttikisa ulkomailla ovat jättäneet kotimaiseen formulaässään syvän vaikutuksen.

Kimi onkin julistanut halunsa voittaa F1-maailmanmestaruuden lisäksi myös ralli-autoilun maailmanmestaruuden. Siinä onnistuessaan hän olisikin maailman ensimmäinen autourheilija, ja myös historian lehdillä jäävä ikuinen legenda.

Tarkemmin Kimin ajatusmaailmaa miettiessä paljastuu koko oivallinen kokonaisuus.  Formula1-kuninkuus ja WRC-kuninkuus kiinnostavat suomalaista aivan eri tasolla kuin sitä yhtäkkiä tajuaakaan.

Michael Schumacherin seitsemän (7) maailman mestaruuden ennätyksen lyömiseen on nyky säännöillä ja jatkuvilla sääntömuutoksilla tuskin koskaan enää kenelläkään kuljettajalla formuloissa mahdollisuutta. Mies on aikansa legenda ja pysyy sellaisena.

Ferrarilta häätö oli mitä todennäköisimmin Kiminkin päätepysäkki lajin parissa, jos mies itse pysyy sanojensa takana.

Kimin ei tarvitse tosissaan kilpailla enää taloutensa ja hyvinvointinsa eteen. Ikäkin alkaa painaa nuorten kuljettajien vyöryessä formuloihin.

Tarpeena Kimillä lienee vain itsensätoteuttamisen tarve ja saada siinä mahdollisimman näyttävä ja kunniakas lopputulos.

Vuoden 2010 aikana Räikkönen voisi ”treenata” Petter Solbergin tiimikaverina norjalaisen tallissa tai sitten vaikka kokonaan Kimin omassa kotimaisessa/sveitsiläisessä tallissa. Kimin ”sparraaja” tai vahva taustatuki voisi olla esimerkiksi moninkertainen ex-rallikunkku Tommi Mäkinen.

Vuoden 2011 ralliautoilun MM-sarjaan on tulossa monella tavalla sellaisia uudistuksia, jotka tasoittavat muunmuassa Räikkösen mahdollisuuksia tasapäiseen kamppailuun jopa maailmanmestaruudesta.

Heikki Kovalaisella saattaa olla vielä pienet mahdollisuudet toimia kuskina ”eliitti” formuloissa. Mutta potkujen saaminen Mc Larenilta keskinkertaisen suorituksen jälkeen tekee kilpailukykyisen tallin löytämisen lähes mahdottomaksi, jos sellaista enää ylipäätänsä suomalaiselle on tarjolla.

Ainoa asia millä hän voisi johonkin talliin päästä ensi kaudelle on se kuinka tallit arvostavat hänen kokemustaan kuljettajana ja kuinka pieneen korvaukseen hän on valmis tyytymään palveluksistaan.

Suuri vaara on siis olemassa kun ensivuoden formulakausi käynnistyy, että kilpailuissa ei nähdä enää suomen lippuja. Ei tulostaululla,bodiumilla, saatikka katsomoissa.  Keke Rosbergin puoleksi suomalainen poika Nico Rosberg kun ajaa saksalaisella lisensillään ja edustaa saksan värejä.

Suuri menettäjä jo tällä hetkellä tuntuu olevan myös maksullinen televisiokanava.

Se kanava joka televisiointioikeudet ensikaudelle on lunastanut  voi varautua jo nyt ”konkurssiin”, mikäli kotikatsomoiden ja ”ammattikatsojien” tunteenpurkaukset pitävät vähänkään paikkkaansa.

Olisi mielenkiintoista kuulla myös sinun kommenttisi tällä palstalla! Ole hyvä ja kerro vapaasti mielipiteesi!
PTV mansikkasumppa1

JÄTÄ KOMMENTTI