SKAL | Liikennerikkomuksiin on saatava pisteytysjärjestelmä ja liikennetraktorikortti on unohdettava

0
Pelkkä lanaus ei tahdo pystyä nimismiehen kiharoihin, johon tarvittaisiin tehokkaampaa tiekarhua (Arkistokuva/jpnews.fi)
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry kritisoi ajokorttilainsäädännön muutosesitystä voimakkaasti. Pisteytysjärjestelmä on esityksestä kokonaan unohdettu. Tämänpäiväinen hallituksen esitys säilyttää ajokieltojärjestelmän nykyisen rakenteen, mutta laajentaa merkittävästi rikkomusten kirjoa. Ajokieltoon johtaviin rikkomuksiin ehdotetaan lisättäväksi mm. turvavyön käytön laiminlyönti, matkapuhelimen käyttö ajon aikana ja vaarallisten aineiden kuljetuksiin liittyvät rikkomukset.

Varoituksen käytön lisääminen parantaisi jonkin verran nykytilannetta, kunhan sitä myös käytetään ammattikuljettajien osalta. Kun poliisilla on harkintavaltaa varoituksen antamisessa, on vaarana myös se, että se voi johtaa eriarvoiseen kohteluun eri puolilla maata.

SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen tyrmää kokonaan ehdotuksen uudesta LT-ajokorttiluokasta liikennetraktoreille: ”Uusi LT-ajokortti poistaa liikennetraktorin kuljettajalta ammattipätevyysvaatimukset, jolloin syntyy liikenneturvallisuuteen paha porsaanreikä. Kouluttamattomat traktorinkuljettajat vaarantavat liikenneturvallisuutta seikkaillessaan muun liikenteen seassa painavilla traktoriyhdistelmillään”.

Kuljetusalaa koskevalla jatkuvan oppimisen periaatteella EU haluaa parantaa liikenneturvallisuutta, mutta meillä kehitellään kansallisesti kiertoteitä, jottei koulutusvelvoitetta tarvitsisi traktoreiden osalta täyttää. ”Tilannehan on aivan järjetön. Ei ole oikein, että pää- tai sivuelinkeinonaan liikennetraktorilla tavaraliikennettä harjoittaville synnytettäisiin ajokorttilainsäädännön kautta tällainen kilpailuetu. Jos maataloutta halutaan tukea, niin ei sitä pidä tehdä ajokorttilainsäädännön varjolla”, toteaa Lehtonen.

Korona-kartta 700x

JÄTÄ KOMMENTTI