Tutkimus | IV-oluen siirto ruokakauppoihin puolittaisi oluen matkustajatuonnin

0
Siirtyykö IV-olut ruokakauppojen valikoimiin?
IV-oluen siirtäminen Alkosta päivittäistavarakauppoihin lisäisi valtion alkoholiverotuloja ja toisi panimoihin yli 300 työpaikkaa lisää. Siirrolla olisi merkittävä vaikutus oluen yksityisen matkustajatuonnin vähenemiseen, osoittaa Pellervon taloustutkimuksen (PTT) tänään julkistettu tutkimus.

IV-oluen siirto Alkoista ruokakauppoihin kasvattaisi valtion verotuloja, kun pelkästään alkoholiverosta saataisiin 54 miljoonaa euroa lisää. Matkustajatuonnin vuoksi valtiolta jää nykyisin saamatta verotuloja arviolta yli 330 miljoonaa euroa. Tästä noin kolmasosa on arvonlisäveron ja kaksi kolmasosaa alkoholiveron menetystä. Suurin osa matkustajien mukanaan tuomasta oluesta on IV-olutta ja se on pääosin peräisin Virosta ja laivoilta.

IV-oluen hinta laskisi ruokakaupoissa nykyiseen Alkon hintaan verrattuna ja myynti kotimaassa kasvaisi matkustajatuonnin kustannuksella. Yksityinen matkustajatuonti vähenisi puolella nykyisestä. Kulutus siirtyisi miedompiin juomiin, kun olutta hakiessa ei enää tarttuisi mukaan väkeviä juomia.

”Tällä muutoksella ohjattaisiin kulutusta väkevistä miedompiin alkoholijuomiin, mikä olisi vastuullista alkoholipolitiikkaa. Ratkaisu olisi järkevä myös kotimaisten työpaikkojen kannalta. Panimoteollisuuden lisäksi työpaikkoja syntyisi kaupan alalle”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Muutos toisi erikoisoluet kauppoihin

Nykyinen kaupassa myytävien alkoholijuomien 4,7 tilavuusprosentin raja on 1960-luvulla veroluokkien mukaan asetettu. Näitä veroluokkia ei ole enää olemassa. Moni oluttyyppi, esimerkiksi maailmanlaajuisesti suosituin vaalea lager, on parhaimmillaan noin 5 prosentin vahvuisena.

”Keinotekoinen prosenttiraja rajoittaa erikoisempien oluiden pääsyä kaupan hyllylle. IV-oluen siirto ruokakauppaan monipuolistaisi olutvalikoimaa ja innostaisi uudella tavalla yhdistelemään oluita ja ruokia. Keskustelussa tulisi siirtyä pois prosenteista erilaisiin olutmakuihin ja -käyttötilanteisiin”, Ussa sanoo.

Oluen kulutus Suomessa on noin 47 prosenttia tilastoidusta alkoholinkulutuksesta. Osuus on pienempi, jos mukaan lasketaan myös alkoholin yksityinen matkustajatuonti. Esimerkiksi Belgiassa oluen osuus on 57 prosenttia ja Espanjassa 50 prosenttia kulutetusta alkoholista. Suomalaiset ovat alkoholinkulutuksessa Euroopan keskitasoa.

Tutkimuksen rahoittivat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ja Päivittäistavarakauppayhdistys.

Herranen lounas maaliskuu700x

JÄTÄ KOMMENTTI