Tutkimus : Paperilehtien näkymät yhä entistäkin synkkenemään päin

0
Mainostajat hukkaavat vielä monin paikoin rahojaan kalliiseen paperilehtimainontaan. Lähes kaikkien ennusteiden mukaan lehtimainontaan sijoitetulla eurolla saa jatkossakin entistä vähemmän.
Erityisesti sanomalehtien pitkäaikainen ylivalta mediakentässä murentuu edelleen monella eri tavalla. Lehtien toimintaa pitkälti rahoittavat mainostajat kaikkoavat tiukan talouden aikana liian kalliiksi jäävästä mainosvälineestä.

Uusimman mainosbarometrin mukaan yritykset panostavat kuluvana vuonna mainontaan enemmän kuin viime vuonna, mutta käyttävät rahaa vähemmän. Printtimainonnan osuus hiipuu selkeästi nyt myös pintansa tähän asti pitäneestä aikakausilehdistöstä.

Ne yritykset ja yrittäjät jotka tietävät missä markkinointiviestinnän kehityksessä mennään ovat jo siirtyneet mainostamaan verkkojulkaisuihin, sillä niissä kontaktihinnat per tavoitettu asiakas ovat vielä hyvinkin siedettävät.

Seutukunnalliset ja paikallisen tason mainostajat kulkevat pääsääntöisesti vielä mainonnassaan kehityksen jälkijunassa, sillä vain harva heistä osaa tai uskaltaa hyödyntää ilmoittelussaan nykyaikaista ja lehtiin verrattuna edullisempaa verkkojulkaisua. Pitempikestoinen kontaktipinta sähköisessä mediassa on ilmoittajille uusi tuttavuus, jonka monipuolisia myynninedistämiskeinoja osataan vain vähän tai ei lainkaan hyödyntää.

Juuri julkistettu vuotuinen mainosbarometri ennustaa markkinointiin positiivista pilkahdusta.

Mainostajien Liiton jäsenyritysten mukaan vuonna 2014 aiotaan lisätä enemmän panostuksia, mutta mainoseuroja käytetään vähemmän kuin vuonna 2013.

Mainostajat aikovat tänä vuonna lisätä ostojaan digi- ja viestintätoimistoilta.

Joulukuussa tehdyn tutkimuksen mukaan jäsenyrityksistä 17 prosenttia aikoo tänä vuonna lisätä markkinointiviestinnän investointejaan. Mainostajien Liiton jäsenyrityksistä 32 prosenttia aikoo vähentää niitä ja viimevuotisen tason säilyttää 52 prosenttia. Lisääjien ja vähentäjien erotuksena syntyvä saldoluku on -15.

Sanomalehtien vaikeissa ajoissa ei näy muutosta parempaan (saldoluku -59). Nyt myös aikakauslehtien näkymät ovat heikentyneet entisestään (-59), ja alamäki näkyy erityisesti asiakaslehdissä (-36). Radio (2) ja ulkomainonta (7) ovat hivuttautuneet plussalle. Suoramarkkinointi kokonaisuutena on luisunut (-4), mutta sähköpostimarkkinointi on hypännyt uusille kasvulukemille (62). Sosiaalinen media ei osoita hiipumisen merkkejä, vaan nousu jatkuu (81).

– Pitkään jatkuneeseen kehitykseen ei näy muutoksia. Printti jatkaa laskuaan ja verkon osuus kasvaa, toteaa Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski.

Saldoluku ei kerro euromääräisestä muutoksesta, vaan antaa arvion siitä, mihin suuntaan markkinointiviestinnän investoinnit tulevat kehittymään.

Postin suunnittelema jakeluhintojen korotus vaikuttaa sanoma- ja ilmaisjakelulehtien olemassaoloon

Päättäjien mukaan hinnankorotukset ovat kuolinisku monelle lehdelle. Itellan mukaan kirjeiden vähentyessä lehdet ja osoitteeton jakelu joutuvat kantamaan entistä suuremman osuuden postiverkon kustannuksista.

Korona-kartta 700x

JÄTÄ KOMMENTTI