Vastaanoton toimintamalli muuttuu Järvi-Pohjanmaan terveyskeskuksessa

0

(Arkistokuva)
Vastaanoton toimintamalli muuttuu Järvi-Pohjanmaan terveyskeskuksessa 7.3.2016 lähtien. Uudessa toimintamallissa pyritään asiakaslähtöisyyden lisäämiseen ja terveyshyötymallin mukaiseen toimintaan ─ asiakkaiden omatoimisuuden ja omien voimavarojen löytämiseen neuvonnan ja ohjauksen keinoin.

Myös terveydenhuollon henkilöiden tavoitettavuutta ja saatavuutta lisätään päiväaikaiseen toimintaan.

Koko Järvi-Pohjanmaan yhteistoiminta-alue on jaettu viiteen palvelualueeseen. Vimpelin palvelualue ja Soinin palvelualue säilyvät ominaan.

Alajärvi jaetaan kolmeen alueeseen ja kullekin alueelle tulee kaksi hoitajaa vastaamaan alueen kiireettömästä hoidosta. Alajärven aluejako on Pohjoinen palvelualue, Keskustan palvelualue ja Eteläinen palvelualue. Koko yhteistoiminta-alueella on lääkäri tai lääkärit, jotka hoitavat potilaita yhteistyössä vastuuhoitajien kanssa, malli ei ole omalääkärimalli. Tässä toimitaan tiiminä yhteistyössä lääkäreiden kanssa.

Tarkoituksena on että ns. pitkäaikaissairaat, monisairaat potilaat olisivat käyneet ennen lääkärin vastaanottoa hoitajalla. Hoitajat valmistelevat potilaiden asiat lääkärin vastaanotolle. Terveys- ja hoitosuunnitelmaa olisi jo yhteistyössä potilaan ja hoitajan kanssa alustavasti rakennettu ennen lääkärille menoa. Hoitajat vastaavat potilaiden hoidon tarpeen arvioinnista, tutkimusten toteuttamisesta ja hoidon ohjauksesta erilaisilla potilailla. Hoitajien vastuulle kuuluu lisäksi kansansairauksien ehkäisy ja potilaiden hoidon ohjaus ja seuranta. Hoitajan vastaanotot toimivat ajanvarauksella. Seurantakäynnit sovitaan edellisen vastaanottokäynnin yhteydessä.

Asiakkaat ottavat yhteyttä omaan palvelualuehoitajaan ei-kiireellistä hoitoa vaativissa asioissa, sekä reseptiasioissa.

Palvelualueiden numerot ovat:

Pohjoinen palvelualue 06 2412 7701, Keskustan palvelualue 06 2412 7702, Eteläinen palvelualue 06 2412 7703, Vimpelin palvelualue 06 2412 7501 ja Soinin palvelualue 06 2412 7831.

Numerot ja palvelualueet tulevat näkyviin myös Järvi-Pohjanmaan perusturvan nettisivuille. Numeroihin voi soittaa arkipäivisin 8 – 14 välillä. Palvelunumeroissa on takaisinsoittojärjestelmä. Asiakkaiden kannattaa kuunnella puhelimen antamat ohjeet tarkasti ja vielä lopuksi kuunnella mihin numeroon automaatti ilmoittaa takaisinsoiton tulevan.  Huom! Takaisinsoitto tulee tuntemattomasta numerosta.

Asiakkaat voivat ottaa hoitajaan yhteyttä myös sähköisesti Hyvis.fi:n kautta. Tiedonvälitys on turvallista, sillä sähköiseen palveluun tunnistaudutaan joko omalla pankkitunnuksella tai mobiilitunnuksella. Nyt terveyskeskukseemme voi jo jättää yhteydenottopyynnön Hyviksen kautta.

Alueen yhteispäivystys toimii arkipäivisin Alajärven terveyskeskuksessa, jonne potilaita voidaan ohjata koko yhteistoiminta-alueelta. Päivystyksessä on päivällä Alajärvellä pääsääntöisesti kaksi päivystävää hoitajaa, jotka hoitavat tavanomaisia infektioita sairastavia potilaita. Päivystävä lääkäri ottaa vastaan kiireellistä hoitoa vaativia potilaita.

Lääkärin ja hoitajan välillä on sovittu toimiva konsultaatiojärjestelmä, mutta hoitajat voivat hoitaa itsenäisestikin potilaita. Päivystyksen ja neuvonnan numero on 06 2412 7700.

vanhat kuorma-autot tukim

JÄTÄ KOMMENTTI