Älä koskaan anna kenellekään kyselijälle pankkitunnuksiasi tai tunnuslukujasi. Oikea poliisi ei milloinkaan kysy niitä sinulta puhelimitse tai millään muullakaan keinoin.
Huijareiden käyttämiä tarinoita on monia, mutta yleensä huijari pyrkii aiheuttamaan hätäännystä ja sekoittamaan uhrin ajatuksia: uhri on joutumassa vakavan rikoksen kohteeksi ja hänen pankkitiliään ollaan tyhjentämässä ja ainoa keino estää se on antaa soittamalle tämän pyytämät verkkopankkitunnukset kiireesti.
Mitä silloin pitää tehdä?
– Jos epäilet, että soittaja on valepoliisi, kysy hänen nimensä ja missä poliisilaitoksessa hän työskentelee. Soita sitten tuon poliisilaitoksen keskukseen ja pyydä yhdistämään kyseiselle henkilölle. Mikäli näitä tietoja et saa, katkaise puhelu ja ilmoita valepoliisista hätäkeskukseen 112, poliisi neuvoo videossa.
Vakava ongelma
Valepoliisirikoksista on syntynyt Suomeen vakava ongelma. Poliisina esiintymisestä eli virkavallan anastuksista, niihin liittyvistä petosrikoksista ja niiden yrityksistä kirjattiin viime vuonna lähes tuhat rikosilmoitusta.
Valepoliisi-ilmiössä poliisina esiintyvät rikolliset käyttävät hyväkseen suomalaisten vahvaa luottamusta virkavaltaan. Valepoliisit kalastelevat erityisesti ikäihmisten pankkikortti- ja verkkopankkitunnuksia.
Valepoliisirikosten rikosvahingot olivat viime vuonna yhteensä lähes miljoona euroa.
– Kaikenlainen huijaaminen poliisien, pankkien henkilökunnan ja muiden luottamusta herättävien tahojen nimissä on lisääntynyt. Soitettujen puheluiden lisäksi huijarit ovat pyrkineet pääsemään iäkkäiden henkilöiden asuntoihin ”tarkastamaan” näiden arvo-omaisuutta, käteistä rahaa ja aseita, poliisitarkastaja Jyrki Aho Poliisihallituksesta kertoo.
Poliisilaitokset, Poliisihallitus ja Keskusrikospoliisi tekevät ilmiön torjunnassa tiivistä yhteistyötä keskenään. Ilmiön torjunnan koordinoinnista vastaa Keskusrikospoliisi.