Pohjalaiskansanedustaja Jukka Mäkynen (PS) pohtii dieselin käyttövoimaveron poistoa. Käyttövoimavero tunnetaan myös diesel-verona.
Kyseinen vero maksaa diesel-autoilijalle tyypillisesti keskimäärin noin 700 € vuodessa. Ajoneuvoveroa peritään Suomessa liikennekäytössä olevista ajoneuvoista. Se jakaantuu perusveroon ja käyttövoimaveroon (dieselvero).
Ajoneuvovero määräytyy päiväkohtaisesti. Bensiinikäyttöisestä autosta maksetaan vain perusveroa. Käyttövoimaveroa maksetaan muista kuin bensiinikäyttöisistä henkilö-, paketti- ja kuorma-autoista. Mäkysen mukaan kyseinen vero on nykyhetkellä vanhentunut ja epäoikeudenmukainen diesel-autoilijoita kohtaan:
– Kun diesel-vero aikoinaan tuli voimaan Suomessa, niin sillä haluttiin kompensoida dieselin ja bensan hintaeroa. Aikoinaan riittikin, että ajoi yli 20 tuhatta kilometriä vuodessa, jotta diesel-auton pitäminen oli suhteessa bensalla ajavan kanssa tasapuolinen. Polttoaineiden nykyhinnoilla diesel-autoilijan tulee ajaa suurin piirtein triplasti, ellei enemmänkin vuodessa, jotta alkuperäinen kompensointi-ajatus toteutuisi.
Tutkitusti on faktaa myös se, että Diesel-autot myös saastuttavat vähemmän kuin bensa-autot, mutta käyttövoimaveron joutuu silti maksamaan, vaikka diesel-autoa ajettaisiin vain muutama tuhat kilometriä vuodessa. Tämän niin sanonut diesel-veron määrä ei perustu CO2-päästöihin, vaan auton sallittuun kokonaismassaan, sadan kilon tarkkuudella. Bensa-autoja koskeva ajoneuvoveron perusvero sen sijaan määrittyy suoraan auton CO2-arvon perusteella, joten pienemmällä päästöllä verokin jää pienemmäksi. Diesel-autoilu on lisäksi ympäristöystävällisempää kuin bensa-autoilu. Diesel-vero olisi nyt aika poistaa polttoaineiden nykyhintojen vuoksi kokonaan, Mäkynen linjaa.