Alajärvi – Aallon kaupunki

0
Alajärven kaupunkikeskus kirkosta länteen päin, vasemalla Aalto-keskus. (Ilmakuva JK/J-Pnews)

Seutukaupunkitutkimus 2025: Alajärvi tunnetaan turvallisena, yhteisöllisenä ja Aallon kaupunkina

Seutukaupunkien vetovoimatutkimus 2025 kartoitti 57 seutukaupungin tunnettuutta,
imagoa ja vetovoimaa. Tutkimukseen vastasi keväällä yli 10 000 ihmistä eri puolilta Suo-
mea. Tulokset kertovat, että Alajärvi on monille vielä tuntematon – mutta merkittävää
on, ettei kaupungista tunnisteta myöskään huonoa imagoa. Tämä antaa vahvan pohjan
rakentaa tulevaisuuden vetovoimaa.

Alajärveläiset nostavat Alvar Aallon ykkösbrändiksi

Ensimmäistä kertaa tutkimuksessa Alajärven omat asukkaat kokevat Alvar Aallon pe-
rinnön kaupungin suurimmaksi brändiksi, jopa pesäpalloa suuremmaksi. Ulkopuolisessa
mielikuvassa pesäpallo säilyttää edelleen ykkössijan ja Aalto seuraa heti perässä. Tämä
kertoo, että Alajärvellä on kaksi vahvaa ja kansallisesti tunnistettavaa kärkeä, joiden va-
raan kaupungin imagoa voidaan kehittää.
Yhteisökoordinaattori Tuomas Lahdenperä pitää tätä myönteisenä kehityksenä:
“On positiivista, että Alajärvellä on useampia kärkiä, joiden varaan voimme levittää
kaupungin imagoa. Se antaa meille joustavuutta ja mahdollisuuden houkutella eri koh-
deryhmiä monipuolisesti.”

Vahvuudet: rauhallisuus, luonto ja yhteisöllisyys

Tutkimuksen mukaan Alajärven parhaita puolia ovat turvallisuus, asumisen edullisuus
ja luonnonläheinen ympäristö. Asukkaat arvostavat rauhallista arkea ja yhteisöllisyyttä,
ja myös maahanmuuttajavastaajat korostivat näitä tekijöitä vetovoimatekijöinä.
Kehitystä kohti vahvempaa näkyvyyttä. Alajärven haasteena on, että kaupungin tunnettuus ja imago ovat vielä vertailuryhmän keskiarvoa matalammat. Kääntöpuolena tämä tarkoittaa, että mielikuvat Alajärvestä ovat avoimia – niitä ei väritä negatiivisuus, vaan ne voidaan aktiivisesti rakentaa vahvuuksien pohjalta.

Jaakko Aninko

Elinvoimajohtaja Jaakko Aninko näkee tilanteessa mahdollisuuden: “Alajärven kaupunki on aloittanut pitkäjänteisen työn tunnettuuden ja imagon kohottamiseksi. Tällä saralla ei ole tarjolla pikavoittoja kenellekään, mutta määrätietoisella tekemisellä rakennamme vähitellen yhä vahvempaa ja näkyvämpää Alajärveä.” Työllistymis-mahdollisuudet, englanninkieliset palvelut ja liikenneyhteydet nousivat kehityskohteiksi, joihin panostamalla Alajärvi voi houkutella uusia asukkaita ja osaajia.

Kohti tulevaisuuden vetovoimaa

Seutukaupunkien välinen kilpailu kovenee, ja Alajärvellä on nyt tilaisuus hyödyntää tut-
kimuksen tuoretta tietoa. Kaupunki aikoo vahvistaa näkyvyyttään erityisesti Aallon ark-
kitehtuurin, urheiluperinteen ja luonnon kautta – sekä varmistaa, että asukkaat kokevat
edelleen kaupungin turvalliseksi ja viihtyisäksi kotipaikaksi.
”Alajärvi on kaupunki, jossa yhdistyvät rauhallinen arki, kansainvälisesti tunnettu
kulttuuriperintö ja vahva yhteisöllisyys. Tämä on erinomainen lähtökohta tulevaisuu-
den kasvulle ja elinvoimalle.”



 

JÄTÄ KOMMENTTI