HyvaEP | Hyvinvointialue ottaa hoidon jatkuvuusmallin käyttöön Seinäjoella

0
Sairaalanmäki aluetta

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue kehittää digipalvelujen rinnalla myös potilaiden hoitoon ohjautumista ja hoidon jatkuvuutta.

Kevään 2025 aikana Seinäjoen lähiterveyspalveluissa otetaan käyttöön uusi toimintamalli. Siinä puhelimitse yhteyttä ottavat asukkaat soittavat suoraan omaan hoitotiimiinsä. Uudistuksen myötä asiakkaiden käyttämät puhelinnumerot tulevat muuttumaan.

Muutos koskee tässä vaiheessa vain Seinäjokea (mukaan lukien Ylistaro, Peräseinäjoki ja Nurmo) eikä vaikuta muiden kuntien asukkaisiin.

Hyvinvointialueen OmaEP digipalvelu palvelee koko alueen asukkaita. Asioiminen digipalvelussa on nopeaa ja vaivatonta.

Jaana Takala

Seinäjoen lähiylilääkäri Jaana Takala kertoo, että uudistuksella halutaan parantaa potilaan ohjautumista oikealle ammattilaiselle, oikeaan aikaan.

– Tiimimalli on kyllä ollut käytössä Seinäjoen sosiaali- ja terveyskeskuksessa jo useamman vuoden, mutta oma hoitotiimi on ollut nimettynä vain murto-osalle asukkaista. Kun potilas sitten on ottanut yhteyttä terveyskeskukseen, hänen asiansa on ottanut hoitaakseen mikä tahansa tiimi. Seuraavalla kerralla, jos potilaan puheluun on vastannut toisen tiimin hoitaja, vaivaan ovat ottaneet kantaa eri ammattilaiset, Takala selventää nykytilannetta.

Kevään aikana Seinäjoella otetaan käyttöön toimintatapa, jossa asiakas ottaa yhteyttä suoraan omaan hoitotiimiinsä. Kaupungin asukkaat jaetaan neljään tiimiin sukunimen alkukirjainten mukaan. Kullekin tiimille tulee oma puhelinnumeronsa. Hyvinvointialue tiedottaa uudet puhelinnumerot lähempänä muutosajankohtaa.

– Jokaiselle kaupungin asukkaalle nimetään oma tiimi ja edelleen tiimin sisällä oma vastuulääkäri ja omat vastuuhoitajat.

Takala korostaa, että uusi toimintamalli parantaa paitsi hoitoon ohjautumista, myös hoidon jatkuvuutta. Erityisen tärkeää jatkuvuus on monisairaille potilaille, ikäihmisille sekä paljon palveluja käyttäville.

– Hoidon jatkuvuuden parantuessa ammattilaiset oppivat tuntemaan potilaansa paremmin ja pystyvät esimerkiksi havaitsemaan alkavia sairauksia aiempaa varhaisemmassa vaiheessa, Takala havainnollistaa.

Hänen mukaansa on olemassa paljon tutkimusnäyttöä potilas-lääkärisuhteen jatkuvuuden hyödyistä: ajan kuluessa erikoissairaanhoidon ja päivystyksen tarve vähenee, sairauksien hoitotasapaino ja ennuste kohenevat sekä potilaiden sitoutuminen hoitoon paranee.



 

JÄTÄ KOMMENTTI