Kolumni | Auton takuun säilyminen ei velvoita merkkihuoltoa!

0
Auton takuun säilyminen ei velvoita merkkihuoltoa!

Pentti Hautala
Töysä/ Alavus

Pentti Hautala

Kun rajun hirvikolarin seurauksena meidän perheen auto romuttui taannoin lunastuskuntoon, niin onnettomuus opetti paljon nykypäivän moniselitteisistä vakuutuspykälistä. Ainakin sen, että vaikka kuinka on luullut olevansa asiantuntija ja autossa olevan kaiken korvaava kaskovakuutus, niin näin se ei käytännössä aina olekaan. Tässäkin asiassa luulo ei ole tiedon väärti.

Vakuutuksia tehtäessä kannattaakin aina katsoa tarkasti minkälaiset korvausperusteet on ”mustaa valkoisella” allekirjoitettavana.

Paljon opetti myöskin uuden auton hankkiminen. Oston jälkeen alkoi tulla merkkikorjaamoilta huoltotarjouksia. Jossakin annettiin jopa ymmärtää, että takuu raukeaa, jos autoa ei huolla merkkihuollossa! Ja tällainen tieto oli hallussaan useammalla lähimenneisyydessä uuden auton hankkineilla.

Tämä ilmeni monissa keskusteluissa ja väittelyissäkin; – Kun minä vihjaisin, että auton takuuta ei menetä, vaikka auton määräaikaishuollon antaa oman paikkakunnan huoltokorjaamon tehtäväksi.
Kun hankin itse varmaa tietoa asiasta ja esitin niitä, niin syntyi vedon lyöntejäkin.

Mainittua, virheellistä tietämystä on oikein virallisesti tutkittukin. Silloin selvisi, että autonomistajien tietojen perusteella lähes 40 % autoilijoista luulee, että auton määräaikaishuolto täytyy suorittaa ainoastaan valtuutetussa merkkihuollossa! Jolloin autonvalmistajan antama takuu säilyy!

Eräskin täkäläinen tuttu osti uuden auton pääkaupunki seudulta. Hän kulki virheellisen tiedon omaksuttuaan em. liikkeessä huollattamassakin autonsa ja reissulle kertyi hintaan noin 1000 euroa! Paikalliset autohuollot olisivat tehneet takuuhuoltoon kuuluvat tarkastukset, säädöt, öljyn- ja suodattimien vaihdot alle 200 eurolla!

Autoilija todellakin nykyään päättää itse missä autonsa takuuaikanakin huollattaa. Auton takuun säilymisen mahdollistaa EU:n ryhmäpäätös.

Siitä huolimatta, että tämä oikeus huollon valinnasta on auton haltijalla ollut jo useamman vuoden ajan, niin sitä ei usko todeksi monikaan. Useimmat luulevat tänäkin päivänä, että huolto on tehtävä merkkihuollossa!
EU:n asetus varmistaa, ettei auton takuu katkea merkkihuollon karttamiseen. Huolto ja mahdollinen korjaus pitää kuitenkin tehdä automallin huolto- ja korjausohjeita noudattaen.

Takuu ei myöskään raukea, vaikka auton varaosina ei käytetä autonvalmistajan ns. merkkiosia. Varaosien on täytettävä kuitenkin valmistajan laatuvaatimukset.

SIIS UUTAKAAN AUTOA ei tarvitse välttämättä huollattaa merkkiliikkeessä.
Auton takuu säilyy, kunhan määräaikaishuollot tehdään ajallaan autonvalmistajan määräysten mukaisesti!
Takuukorjaukset pitää kuitenkin -ja kannattaakin teettää valtuutetussa huoltokorjaamossa! Näin siksikin, kun korjauksen kustantajana on muu kuin auton omistaja, joten mahdollinen, kalliimpi homma ei tule omistajan maksettavaksi.

Tässä toiminnassa tavoitteena on kilpailun lisääminen ja tätä kautta autojen huolto- ja korjauskustannuksien merkittävä alentaminen.

Kilpailun lisääminen ja autojen huoltokustannuksien halventaminen ei ole kuitenkaan vielä toteutunut kuin harvoissa merkkihuolloissa.

Esim. meidänkin perheen uuden auton ensimmäiseen huolto-ohjelmaan kuului pitkä lista ”vain” tarkastuksia, öljyn ja suodattimien vaihdon lisäksi. Kaikkien autojen korjaamolla ensimmäinen määräaikaishuolto maksoi ainoastaan noin 20 prosenttia siitä mitä edempänä sijaitsevan merkkihuollon erikoistarjous oli!

Kuva: Pentti Hautala



 

KyKy-Savo Volley-motohalli

JÄTÄ KOMMENTTI