Rikolliset ovat pystyneet siirtämään .asianomaisten tileiltä huomattavia .summia.rahaa ulkomaille.
Pohjanmaan poliisille on tehty useita rikosilmoituksia alkuvuoden 2021 aikana, missä asianomistajien tileiltä on siirretty ulkomaille huomattavia summia rahaa. Tähän asti on rikoksella aiheutettu yhteensä satojen tuhansien eurojen arvoiset taloudelliset vahingot.
Tutkinnassa on selvinnyt, että tapahtumilla on ollut yhtenäinen tekotapa. Asianomistajalle on lähetetty Aktia Pankin tai POP Pankin nimissä sähköpostiviesti, jossa on ilmoitettu, että verkkopankkiin on tullut uusi viesti. Sähköpostiviestissä on ollut linkki, jota seuraamalla on henkilö ohjautunut internetsivustolle, joka näyttää ulkoisesti identtiseltä pankin aidon verkkopankin kanssa. Henkilön kirjautuessa ”verkkopankkiin” ovat rikolliset saaneet pankkitunnukset haltuunsa, ja siirtäneet asianomistajan varat ulkomaille.
Poliisi kehottaa kaikkien pankkien asiakkaita varovaisuuteen ja kirjautumaan verkkopankkiin erikseen verkkoselaimen kautta, eikä seuraamaan sähköpostiin tulleita linkkejä.
Toimitus:
Älä missään tapauksessa klikkaa mitään nappulaa näissä s-postiviesteissä!!
TÄMÄ VIESTI TULI TÄNÄÄN (18.3.) AAMUPÄIVÄLLÄ KLO 10.00 AIKAAN LEHTEMME TOIMITUKSEN SÄHKÖPOSTIIN!
Emme ole edes pankin asiakas! ”Lähettäjän Aktia pankin” alta paljastui s-postin lähettäjäksi ” support@onlylabor.com”!! Eli ei mitään yhteyttä oikeaan viralliseen pankkiin.
Toimituksen huomio!
Lehtemme toimitukseen tulee päivittäin kymmeniä huijauksia, roskaposteja, houkutuksia, uhkailuposteja yms. ”saastaa”, joiden poistaminen ns. normaalin postin joukosta on, alati kehittyvien ja ovelien postauksien takia, huomattavan paljon aikaa vievää ja työlästä.
Kuinka voisimme hävittää alati lisääntyneen ”häirinnän” lähes välttämättömäksi muodostuneesta sähköpostiliikenteestä? Onko viranomaistaho, lait ja asetukset voimattomia mainitun kaltaisen rikollisuuden edessä? Kenen on vastuu siitä, että rikollinen ja vahingollinen postiliikenne saadaan minimoitua verkoista ja mobiilista?
Vain tämä sääntö saattaa suojata sinua pahemmalta!
Varmenna aina vähänkin arvelluttavan (tai jokaisen) sähköpostin lähettäjän todellinen aito sähköposti ns. feikin takana… siitä voit päätellä missä aikeissa kukin ”outo ja tuntematon” postaaja on…samalla, toistuvalla postilähetyksellä voi olla montakin eri lähettäjää, jotka yrittävät osoitetta vaihtamalla ( ”alan ammattilaisilla” on myöskin käytössä lähettäjä robotteja) hämätä mm. palveluoperaattorin virittämiä roskapostin suodatusohjelmia.
Tilanne sähköpostiliikenteessä on muodostunut jo todella pahaksi eri uhkaus-, huijaus- ja tiedonkalastuskirjeiden (kohteina mm. pankkitiedot) lisääntyessä.
Nyt tarvitaan tietoa ja lisää ammattilaisten julkistamaa selkokielistä tietoa! Rikollisten jäljittämiseen verkoissa (tiedossa on melko tarkkaan ne maat mistä liikenne Suomeen tulee) olisi kyettävä pikaisesti lisäämään voimavaroja.
Huijauksissa erottuu erityisesti viisi viestityyppiä:
1. Väärennetty viesti sosiaaliselta medialta
Huijauksissa käytetään hyväksi tunnettujen palveluiden, kuten Facebookin ja Instagramin, nimiä.
Viesti on laadittu niin, että se näyttäisi tulevan käyttämästäsi palvelusta. Viestissä pyydetään vahvistamaan tilin tiedot, ja vahvistamiseksi pitää klikata viestissä olevaa linkkiä.
Linkki johtaa väärennetylle sivustolle. Kun käyttäjä antaa siellä palvelun käyttäjätunnuksensa ja salasanansa, niin ne siirtyvät rikollisille saman tien ja he voivat käyttää tiliäsi kuin omaansa.
2. Sähköpostiviesti pankista
Pankkien nimissä lähetettyjä huijausviestejä liikkuu jatkuvasti.
Viestissä pyydetään aina kirjautumaan viestissä olevan linkin kautta. Linkki johtaa väärennetylle sivustolle. jolla kävijä houkutellaan antamaan verkkopankin tunnukset tai luottokortin tiedot.
Tällaiset viestit pitää poistaa samaan tien. Pankit sen paremmin kuin viranomaisetkaan eivät koskaan pyydä sähköpostitse mitään tietoja. Tällainen pyyntö on aina huijausta.
3. Tärkeä sähköposti tunnetulta yritykseltä
Oletko saanut Netflixiltä, Amazonilta tai PayPalilta sähköpostia, jossa pyydetään päivittämään maksutietosi?
Nämä viestit ovat aina huijausta.
Jos haluat varmistaa, että käyttäjätilisi ja maksutietosi kyseisessä palvelussa ovat kunnossa, siirry selaimella palvelun sivustolle, kirjaudu palveluun ja tarkista tietosi.
4. Sähköpostia nettioperaattorilta
Internetpalveluntarjoajan lähettämäksi naamioidussa viestissä väitetään, että sähköpostilaatikkosi on täyttymässä, tai kirjautumistiedot pitää päivittää tai tarkistaa, tai ”viestejä on asetettu odottamattomaan tilaan tietokannan päivityksen vuoksi”.
Viestissä on linkki, jota kilkkaamalla käyttäjä muka pääsee korjaamaan tilanteen. Linkki johtaa aina väärennetylle sivustolle, jolla tietoja kalastellaan.
Jos olet epävarma, ota yhteyttä internetpalveluntarjoajaasi. Yhteystiedot löytyvät palveluntarjoajan sivustolta.
5. Nigerialaiskirjeet
Nigerialaiskirjeitä liikkuu edelleen paljon, vaikka luulisi, ettei kukaan enää lennä niiden uskomattomiin vedätyksiin.
Nigerialaiskirjeet ovat tyypillisiä yrityksiä huijata vastaanottajalta ennakkomaksu jollain verukkeella, jotka ovat aina mitä mielikuvituksellisempia.
Vastaanottajaa pyydetään auttamaan valtavassa miljoonien rahansiirrossa tai hänen kerrotaan voittaneen tai perineen merkittävän summan rahaa.
Tai joku, joka on voittanut kymmeniä miljoonia jossain ihmelotossa, haluaa lahjoittaa miljoonan, ja sinun sähköpostiosoitteesi on poimittu miljoonan euron vastaanottajaksi.
Perinnön tai muun rahasäkin saamiseksi pitäisi vain maksaa pieni maksu kulujen peittämiseksi.
Näitä maksuja kupataan sitten loputtomiin, niin kauan kuin uhri uskoo huijausta ja maksaa.