Jarkko Ruohola/ J-Pnews
Virrat
Virtain kaupungin lupapalvelulautakunta päätti torstaina antaa seuraavanlaisen lausunnon Keuruun Lehmikorven tuulivoimaosayleiskaavahankkeen kaavaehdotuksesta.
Lausunnossa lautakunta pyytää edelleen hanketoimittajaa huomioimaan häiriintyvät kohteet, kuten arvokkaat luontoalueet sähkönsiirtoreittien lopullisessa suunnittelussa siten, että niiden rakentamisesta tulevien rakenteiden vaikutukset luonnonarvoille olisivat mahdollisimman vähäiset. Sähköverkkoon liittymisessä on pyrittävä hyödyntämään olemassa olevia ja yhteisiä johtokäytäviä. Sähkönsiirtolinjat tulee toteuttaa luontovaikutusten kannalta mahdollisimman vähäisin vaikutuksin.
Kuljetuksista aiheutuva riski pohjavesialueelle tulee huomioida kuljetussuunnitelmissa sekä kuljetusten aikana.
Lisäksi esitetään, että hankkeessa mahdollisesti toteutettavan vaihtoehdon kaikissa vaiheissa huomioidaan erityisesti luonnonympäristöön, maisemaan ja kulttuuriympäristöön ja- perintöön liittyvät vaikutukset. Myös rakentamisen ja toiminnan aikainen melu tulee pyrkiä minimoimaan hankealueen läheisyydessä sijaitsevissa asuinrakennuksissa.
Pohjan Voiman Lehmikorven Tuulipuisto Oy suunnittelee yhdessä Metsähallituksen kanssa tuulivoimapuistoa Keski-Suomeen Keuruun kaupungin Lehmikorven alueelle. Hankealue sijaitsee Keski-Suomen maakunnassa rajoittuen Pirkanmaan maakunnassa sijaitsevaan Virtain kaupunkiin ja luoteessa Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevaan Ähtärin kaupunkiin. Virtain keskustaan on matkaa noin 15 kilometriä, Ähtärin keskustaan noin 17 kilometriä ja Keuruun keskustaan noin 31 kilometriä. Hanke sisältää tuulivoimapuiston ja sähkönsiirron.
Kaavan tarkoitus on mahdollistaa enintään 12 tuulivoimalan rakentamista suunnittelualueelle. Voimaloiden suunniteltu kokonaiskorkeus on enintään 289 metriä ja yksikköteho enintään 14 MW. Kaavoitetun alueen pinta-ala on noin 2007 hehtaaria.
Virtain kaupungin alueella hankkeella on vaikutusta lähinnä sähkönsiirtoreitin sijoittumisen osalta. Kuljetusreittisuunnitelmassa reitti kulkee Virroilla vedenhankintaa varten osin tärkeällä pohjavesialueella (Puttosharju), joten hankkeen rakentamisen aikaiset kuljetukset aiheuttavat riskin pohjavesialueella mahdollisissa onnettomuustilanteissa erityisesti luiskasuojaamattomilla tieosuuksilla. – jr