Savola: Suupohjan radan suunnitteluraha on tärkeä säilyttää

1
Kuva: Rualia-instituutti

Ähtäriläinen kansanedustaja Mikko Savola (kesk.) toivoo, että talousarvioon palautetaan valtion toisessa lisätalousarvioesityksessä poistettavaksi esitetty rahoitus Suupohjan radan korjauksen suunnittelusta.

Mikko Savola

Olisi suuri virhearviointi hallitukselta ajaa Suupohjan rata alas. Suupohjan radan säilyttämiselle on enemmän syitä kuin vain yksittäinen metsäyhtiön investointi, mihin suunnittelu ja korjaus on nyt kytketty, Savola perustelee.

Kokonaiskuvassa suunniteltujen suorainvestointien suuruusluokka on korkea koko länsirannikolla. Turvallisuuspoliittinen tilanne luo uusia logistisia tarpeita ja toimivan sekä tehokkaan infrastruktuurin kehittäminen edellyttää investointeja ratoihin, teihin ja satamaväyliin.

Aloitettani kannattamalla turvataan Suupohjan radan pitkäjänteinen parantaminen ja hyödyntäminen osana logistiikkaa ja huoltovarmuutta, Savola korostaa.

Toisessa lisätalousarvioesityksessä vuoden 2024 talousarviossa Suupohjan radan suunnitteluun myönnetystä 5 000 000 euron valtuudesta esitetään peruutettavaksi 4 992 000 euroa.

Savola jätti asiasta lisätalousarvioaloitteen, missä esitetään suunnitteluvaltuuden palautusta talousarvioon. Aloitteen allekirjoitti Savolan lisäksi kansanedustajat Antti Kurvinen (kesk.), Jouni Ovaska (kesk.), Matias Mäkynen (sd.),  (kesk.).



 

KyKy-Savo Volley-motohalli

1 KOMMENTTI

  1. Aikanaan Keskustajohtoinen Vanhasen hallitus päätti 2008 mielummin kunnostaa turhanpäiväisen Huutokoski-Parikkala rautatien joka jouduttiin sulkemaan jo 2015 kun Savonlinnassa tehtiin Laitaatsalmen syväväylä ja rautatiesilta jouduttiin purkamaan.

JÄTÄ KOMMENTTI