Kuortaneen kunnanhallituksen päätöksiä

0
Kuortaneen kunnantalo

Kuortaneen kunnanhallituksen päätöksiä kokouksesta 19.8.

Kauppakirjaluonnos tiloista Hietaniemi Pelto (kiinteistötunnus 300-401-24-175) ja Hietaniemi Järvenranta (kiinteistötunnus 300-401-24-174)

Valmistelija: Kunnanjohtaja Teemu Puolijoki

Kuortaneen kunnan ja JSS-Service Oy:n välillä on neuvoteltu kauppakirjaluonnos tiloista Hietaniemi Pelto (kiinteistötunnus 300-401-24-175) ja Hietaniemi Järvenranta (kiinteistötunnus 300-401-24-174). Kaupan kohteena olevien tilojen pinta-ala yhteensä on 1,4985 ha. Kauppahinta on kahdeksankymmentä tuhatta (80.000) euroa.

Kauppa liittyy kunnan niin sanottuun Sysilammen alueen puutarhakylän suunnitteluun. Kunnan talousarvion 2024 investointiosassa on varattu 80.000 euron määräraha kohteeseen Maanhankinta puutarhakylää varten. Kunnan hallintosäännön 21 §:n mukaan kunnanhallitus päättää kiinteän omaisuuden ostamista kunnalle noudattaen niitä ohjeita ja määräyksiä, joita valtuusto mahdollisesti määrärahan myöntäessään on antanut.

Esittelijä: Kunnanjohtaja Teemu Puolijoki

Päätösehdotus: Kunnanhallitus hyväksyy liitteenä olevan kauppakirjaluonnoksen kunnan ja JSS- Service Oy:n väliseksi kauppakirjaksi.

Päätös: Ehdotus hyväksyttiin

Talousarvion toteutuminen ajalta 1.1.-30.6.2024

Valmistelija: Hallintojohtaja Jaana Salo

Talousarvion toteutumisesta raportoidaan kunnanhallitukselle ja -valtuustolle neljännesvuosittain. Vuoden ensimmäinen ja toinen raportointi sisältää numero-osaan liittyvää aineistoa. Kolmannessa raportissa esitetään arvioita myös talousarviossa asetettujen toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta.

Toisen vuosineljänneksen jälkeen Kuortaneen kunnan toimintatuottojen toteutuma oli 52,8 % ja toimintakulut 52,8 %. Mikäli tuotot ja kulut kertyisivät tasaisesti tulisi toteutuman olla 50 %.

Suurimmat tulosaluekohtaiset poikkeamat hallintokunnittain / tulosalueittain:

Kunnanhallituksen toimintatuotot ovat toteutuneet 58,3 %, toimintakulut 57,0 % ja toimintakate 56,6 %. Yleishallinnon toimintatuottojen toteutumassa, 64,1 % näkyy Urheiluopistolta laskutettujen palloiluhallin vuokrien nousu hallista Kuntarahoitukselle maksettavan leasingvuokran mukaisesti. Toimintakuluissa 64,0 % ylitys johtuu lähinnä vuosittain maksettavien kulujen ajoittumisesta ensimmäiselle vuosipuoliskolle sekä    lomarahojen maksuaikataulusta. Rahoitusosan tulos 49,3 % koostuu verotuloista 47,4 %, valtionosuuksista 50,9 % ja muista rahoitustuotoista ja -kuluista 29,9 %. Elinkeinotoiminnan toimintatuottojen 29,7 % kertymään vaikuttaa pääosin se, että tytäryhtiön isännöintipalvelujen laskutus tapahtuu loppuvuoden puolella. Toimintakulujen 31,1 % toteutuminen alle tasaisen vauhdin johtuu toimintakulujen epätasaisesta kertymisestä.

Valmistelija: Sivistysjohtaja-rehtori Sanna Koivisto, Kirjastonjohtaja-vapaa-aikavastaava Katja Kyllönen

Sivistyslautakunnan toisen neljänneksen toimintatuotot ovat toteutuneet 55,4%, toimintakulut 51,7 % ja toimintakate 51,3%.

Peruskoulutuspalveluiden toimintakulut (56,5%) ovat ylittyneet johtuen koulukuljetuksista, jotka jouduttiin kilpailuttamaan kesken sopimuskauden. Sopimukset kilpailutettiin uudelleen koska palvelutuottaja sanoi ne irti.

Lukiokoulutuksen toimintatuotot ovat ennakoitua suuremmat (138,8%), johtuen hankeavustuksesta, joista ei tiedetty talousarviota laadittaessa.

Vapaa-aikapalvelujen toimintatuotot ovat ennakoitua suuremmat (72%), johtuen hankeavustuksesta, joista ei tiedetty talousarviota laadittaessa. Toimintakulut (43,8%) hankkeen osalta eivät ole kuitenkaan vielä toteutuneet.

Varhaiskasvatuksen toimintatuotot ovat arviointihetken tilanteessa ylittyneet (59,2%), johtuen hankeavustuksesta, joista ei tiedetty talousarviota laadittaessa.

Valmistelija: Tekninen johtaja Martti Ranta

Teknisen lautakunnan toisen neljänneksen toimintatuotot ovat toteutuneet 51,0 %, toimintakulut 54,5 % ja toimintakate 59,1 %.

Tilapalveluiden toimintakulujen (55,7 %) ylitys johtuu pääosin kaukolämmön yksikköhinnoittelun jatkuvasta noususta.

– 2022 kaukolämpö 76,40€/MWh

– 2023 kaukolämpö 91,30€/MWh

– 2024 kaukolämpö 103,22€/MWh

Tilapalveluiden toimintatuotot (57,7 %) ovat ylittyneet mm. suotuisan kiinteistöjen vuokrakertymien vuoksi.

Yhdyskuntatekniikan palveluiden toimintakulujen (57,5 %) ylitykset johtuvat kausiluontoisista kulueristä kuten kesätyöntekijöiden palkkakustannusten osalta, puistot ja yleiset alueet sekä koneiden kunnossapitopalveluiden suuruuden vuoksi.

Yhdyskuntatekniikan palvelujen toimintatuottoihin kirjautuu tytäryhtiöille suoritetut myyntipalvelut. Näitä on ollut alkuvuonna budjetointia vähemmän.

Vesi- ja viemärilaitoksella puhtaan veden myyntituotot ovat olleet vähäisemmät arviolaskutuksen vuoksi, tilanne voi korjaantua vuoden lopussa todellisen vesikulutusmäärän selvittyä.

Muilta osin poikkeamat selittyvät tarkastelujaksoon nähden poikkeavasta laskutusrytmistä ja toimintakuluissa näkyy henkilöstön lomarahan kohdentuminen ensimmäisen vuosipuoliskon kuluksi.

Investointien toteumaprosentti tarkastelujaksolla on ollut 10,6 % (netto). Investointihankkeet on suunniteltu ja kilpailutettu talven ja kevään aikana, toteutus tapahtuu pääosin kolmannella sekä neljännellä vuosikvartaalilla.

Valmistelija: Rakennustarkastaja Katja Karonen

Ympäristölautakunnan alaisen toiminnan vuoden 2024 toteuma 30.6.2024 käyttötalouden osalta on toteutunut seuraavasti:

Ulkoinen budjetti toteuma %

Toimintatuotot 87 500 28 615 32,7

Toimintakulut -328 500 -130 026 39,6

Toimintakate -241 000 -101 410 42,1

Ympäristölautakunnan osalta menojen ja tulojen painopiste on kesäaikaisessa toiminnassa ja suurin osa menoista ja tuotoista ajoittuu toisen ja kolmannen vuosineljänneksen osalle.

Rakennuslupia on alkuvuoden aikana ollut huomattavan vähän eikä isoja lupia ole juurikaan ollut ja maa-ainesluvat laskutetaan vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä.

Ympäristöpalvelujen toimintatuotoista puuttuu osa tarkastelujaksolle kuuluvia maksutuloja, ja toimintakulujen osalta kaavoituskulut eivät ole toteutuneet suunnitellusti.

Esittelijä: Kunnanjohtaja

Päätösehdotus: Kunnanhallitus päättää esittää valtuustolle, että se päättää merkitä tiedokseen talousarvion toteutumisen ajalta 1.1.-30.6.2024

Päätös: Ehdotus hyväksyttiin

Etsivän nuorisotyön ja nuorten työpajatoiminnan järjestäminen

Valmistelija: Kunnanjohtaja

Kunnanhallitus on päättänyt hyväksyä 24.10.2022 § 200 sopimusluonnoksen Etsivän nuorisotyön siirtymistä koskevaksi sopimukseksi Kuusiokuntien sosiaali- ja terveyskuntayhtymän, Alavuden kaupungin, Kuortaneen kunnan, Soinin kunnan ja Ähtärin kaupungin välillä. Samoin kunnanhallitus on päättänyt hyväksyä 24.10.2022 § 201 sopimusluonnoksen Nuorten työpajatoiminnan järjestämistä koskevaksi sopimukseksi Kuusiokuntien sosiaali- ja terveyskuntayhtymän, Alavuden kaupungin, Kuortaneen kunnan, Soinin kunnan ja Ähtärin kaupungin välillä.

Toiminnat ovat sopimusten myötä siirtyneet kunnille toistaiseksi 1.1.2023 alkaen. Alavuden kaupunki on tuottanut molemmat toiminnat kunnille niin sanotulla isäntäkuntamallilla ja hakenut siihen suunnatut valtionavustukset. Alavuden kaupunki on irtisanonut kaupunginhallituksen päätöksellä 27.5.2024 sopimukset päättyväksi 31.12.2024 (informoitu kunnanhallitukselle Tiedonannoissa 3.6.2024 § 102). Kuortaneen kunnassa on käyty läpi toiminnan järjestämisvaihtoehtoja 1.1.2025 lähtien. Valmistelua tulee kuitenkin vielä jatkaa esimerkiksi selvittämällä vaihtoehtoja toimintojen järjestämisestä edelleen yhteistyössä Kuusiokuntien kanssa tai toimintojen omaksi toiminnaksi siirtämisestä.

Valtionapukelpoisuutta toiminnan järjestämiseen sekä etsivän nuorisotyön että nuorten työpajatoiminnan osalta tulee hakea syyskuun 2024 alkupäiviin mennessä. Hakemusta voi täydentää hakupalvelussa kahden viikon ajan. Valtionavustukset tulevat hakuun marraskuussa 2024. Päätös valtionapukelpoisuudesta tulisi olla ratkaistuna ennen tätä.

Esittelijä: Kunnanjohtaja

Päätösehdotus: Kunnanhallitus päättää, että

1) Kuortaneen kunta hakee valtionapukelpoisuutta etsivän nuorisotyön ja nuorten työpajatoiminnan järjestämisen osalta vuodesta 2025 eteenpäin

2) kunta jatkaa valmistelua tulevan mallin ratkaisemiseksi molempien toimintojen osalta

3) esitys tulevasta mallista tuodaan kunnanhallituksen päätettäväksi syksyn 2024 aikana.

Päätös: Ehdotus hyväksyttiin

Lausunto hallituksen esitysluonnoksesta eduskunnalle valtion aluehallintouudistusta koskevaksi lainsäädännöksi

Valmistelija: Kunnanjohtaja

Johdanto

Esitysluonnos sisältää ehdotuksen valtion aluehallintouudistukseen liittyvästä lainsäädännöstä. Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki Lupa- ja valvontavirastosta, laki elinvoimakeskuksista sekä kehittämis- ja hallintokeskuksesta ja laki Ahvenanmaan valtionvirastosta. Lakiehdotukset sisältävät säännökset virastojen organisaatiosta, johtamisesta, tulosohjauksesta ja hallinnon järjestämisestä.

Lupa- ja valvontaviraston ja elinvoimakeskusten perustamisen johdosta on tarpeen tarkentaa säännöksiä ohjaustoimivallasta ja viranomaisten yhteistyöstä. Lupa- ja valvontaviraston tehtäviin kuuluisivat aluehallintovirastojen ja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston tehtävät sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueelle kuuluvia tehtäviä.

Elinvoimakeskusten tehtäviin kuuluisivat elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille kuuluvat tehtävät siltä osin kuin niitä ei siirretä Lupa- ja valvontavirastolle.

Uudistuksen yhteydessä aluehallintovirastojen kilpailu- ja kuluttajahallinnon tehtävät siirrettäisiin Kilpailu- ja kuluttajavirastoon, eläinten terveyttä ja hyvinvointia ja elintarvikkeita koskevat tehtävät Ruokavirastoon sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten julkisen henkilöliikenteen tehtävät Liikenne- ja viestintävirastoon. Ahvenanmaan valtionviraston asema ja tehtävät säilyisivät nykyisellään.

Lisäksi esityksessä ehdotetaan muutettavaksi valtion aluehallintouudistukseen liittyviä muita lakeja. Laki aluehallintovirastoista, laki Sosiaali- ja terveydenhuollon lupa- ja valvontavirastosta ja laki elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista kumottaisiin.

Aluehallintouudistus kytkeytyy ympäristöministeriössä valmisteilla olevaan yhden luukun lainsäädäntöhankkeeseen, jossa kehitetään ympäristöllisiä lupamenettelyjä koskevaa sääntelyä ja edistetään yhden luukun asiointimahdollisuutta Lupa- ja valvontavirastossa. Asiaa koskeva luonnos hallituksen esitykseksi on samaan aikaan lausuntokierroksella (19.6. – 1.9.2024).

Esittelijä: Kunnanjohtaja

Päätösehdotus: Kunnanhallitus antaa Kuortaneen kunnan puolesta hallituksen esitysluonnoksesta eduskunnalle valtion aluehallintouudistusta koskevaksi lainsäädännöksi liitteenä olevan lausunnon.

Päätös: Ehdotus hyväksyttiin

Täyttölupa tilapalveluun

Valmistelija: Tekninen johtaja

Teknisen toimen työntekijä laitosmies-kenttämestari Juha-Matti Salimäki on irtisanoutunut ja toimittanut kirjallisen irtisanomisilmoituksen 15.7.2024. Salimäki on jäänyt vuosilomille ilmoituksen jälkeen, joka jatkuu viimeiseen palvelussuhdepäivään 30.9.2024.

Tekninen lautakunta käsitteli jo aikaisemmin kokouksessaan 25.6.2024 toisen laitosmiehen Toni Riihimäen irtisanoutumisen. Kunnan laitosmiehillä on omien kiinteistöjen lisäksi vastuutöitä myös tytäryhtiöidenkiinteistöistä kuten Koy Kuortaneen Asunnot, Koy Kuortaneen Yritystilat sekä Kuortaneen kunnan vesihuoltolaitokselta.

Vuosien varrella on usein käyty keskusteltua sekä tytäryhtiöissä että teknisessä lautakunnassa voisiko tekniseen palvelukeskukseen saada työnjohtajaa. Nyt siihen olisi mahdollisuus. Toinen laitosmies haettaisiin vanhalla nimikkeellä laitosmies-kenttämestari ja toinen laitosmies laitosmies/työnjohtaja. Uusi laitosmies/työnjohtaja olisi työhön osallistuva ammattimies.

Esittelijä: Kunnanjohtaja

Päätösehdotus: Kunnanhallitus myöntää laitosmies/työnjohtajan toimelle täyttöluvan.

Päätös: Ehdotus hyväksyttiin

Jukka Rantanen ja Juha-Matti Salimäki, kunnan teknisen toimen työntekijöinä ilmoittivat esteellisyytensä ja poistuivat kokouksesta tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.



 

JÄTÄ KOMMENTTI