Pentti Hautala
Alavus/Töysä
Kun tarkastelee eri työalojen kehitystä, niin suuremaksi osaksi on menty parempaan suuntaan. Todellisuudessa paljon parjattu teiden kunto- ja kunnostuskin toiminut vaikeissa olosuhteissa kohtuullisesti.
Yksi osa-alue on kuitenkin mm. kulkuteiden kunnostuksessa huomattavasti heikentynyt. Ja sen ovat kaikki omakohtaisesti todenneet liikkuessaan, että kyseessä on talvikeleillä kiusalliset ajourat.
Tämä talven nopeat säätilan vaihtelut ovat olleet erittäin vaikeita teiden hoidolle, taitavimmillekin tekijöille. Siitä ovat pitäneet huolen, kun runsaat lumisateet ovat pakkasten kanssa vuorotelleet nopeaan tahtiin.
Tammikuun hankalan lumiset viikot ovat olleet surullinen esimerkki, kuinka talviset säät aiheuttavat työtä sekä vaativat tekijän taitoja ajoteiden -ja pihojen hoitajille. Jatkuva lumen lisääntyminen on aiheuttanut työtä vuorotta monelle.
Hyväkuntoisilla nastarenkaillakin ajaessa jäiset ajourien reunat ovat kiepauttaneet ajoneuvoja ojaan tai vastaantulevan eteen. Urat syntyvät siitä, kun ajoteitä ei ehditä puhdistamaan lumesta välittömästi sateiden aikana tai heti sateiden loputtua.
Liikenne tamppaa lumeen urat. Suojan ja pakkasen vaihdellessa, veden-, rännän ja lumen sataessa samalla, muodostuu suorastaan ”raiteet”, joista ei sujuvasti pääse nousemaan autolla pois.
Vanhaan aikaan talvisessa tienhoidossa oli tärkein kone; jykevä ”tiekarhu”. Polanteet ja jäätymään ehtineet ajourat höylättiin moniteräisillä karhuilla pois. Kampaterä viimeisteli tien pinnan, että siihen tarttui hiekka liukkauden torjumiseksi.
Karhuja kaivataan kulkuteiden kimppuun erityisesti poistamaan ajouria teiltä. Lapissa ainakin on uusia hienoja ja tehokkaita tiekarhuja vielä käytössä.
Jos kyse rahan säästöstä, niin karhut hankkivat hintansa takaisin esim. suolan käyttämisen vähentämisestä ja autojen korjauskustannuksissa. Liikenteen sujuvuus on myöskin taattu sileiksi höylätyillä teillä.
Toki ajourista johtuvista vahinkojen- ja onnettomuuksista todetaan myöskin, että pääsyyllinen ihmisestä itsestään, ratin takana ohjaajasta ja kaasua polkevasta. Tällaisessakin toteamuksessa on ainakin osa totuutta monessa vahinkotapauksessa.
Jämerä kunnon tiekarhu onkin kaikille kulkijoilla kuitenkin kaipuulla. Tiekarhun kynnet ja terät ovat ainoat oikeat vehkeet jäisien polanteiden ja urien poistoon. Sellaisia vielä tehdäänkin Pohjoismaissa vain Suomessa, kiteeläisen Veekmas Oy:n ammattitaidolla.
Lisähankaluutta liikkumiseen aiheuttaa nyt myöskin korkeat lumivallit näkemäesteinä risteysalaulille jne.
Kuvat: Pentti Hautala