Kuortaneen kunnanhallituksen päätöksiä kokouksesta 27.1.
ELY-keskuksen sitoumuspyyntö joukkoliikenteen rahoitukseen liittyen koskien kahta yhteysväliä
Valmistelija: Kunnanjohtaja Teemu Puolijoki
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on lähestynyt Kuortaneen kuntaa kahdella joukkoliikenteen hankinnan rahoitusta koskevalla sitoumuspyynnöllä. Toinen yhteysväleistä, jolla ELY-keskus on hankkinut joukkoliikennettä, on Kuortane – Seinäjoki. Kyseisen yhteysvälin joukkoliikenteen sopimus on päättymässä 8.6.2025. Kilpailutettavan sopimuksen sopimuskausi tulee olemaan 2 vuotta sisältäen kaksi 1 vuoden optiota:
Varsinainen sopimuskausi: 2.6.2025 – 6.6.2027
Ensimmäinen optiokausi: 7.6.2027 – 4.6.2028
Toinen optiokausi: 5.6.2028 – 3.6.2029
Koska liikenne hankitaan kilpailutuksella, kustannuksia on vaikea arvioida tarkkaan. ELY-keskuksen arvio edellä olevan hankinnan arvonlisäverottomasta vuosihinnasta on 120 000 € +/- 20 %. Kustannusarvio Kuortaneen kunnan osuuden osalta on 12.000 euroa / vuosi (alv. 0 %).
Kyseistä yhteysväliä koskevassa ELY-keskuksen ehdotuksessa Kuortaneen kunta sitoutuu joukkoliikenteen rahoittamiseen varsinaisen sopimuskauden 2.6.2025 – 6.6.2027 ajan. Kuortaneen kunnan kustannusosuus on 10 % hankinnan kokonaisarvosta. Optioiden käyttämisestä päätetään erikseen. Mikäli kustannukset nousevat merkittävästi ELY-keskuksen arvioimasta voidaan kustannustenjako-osuuksia tarkastella uudestaan ennen (erikseen lähetettävän) kustannustenjakosopimuksen allekirjoittamista. Tähän yhteysväliin liittyvään sopimukseen kuuluisi kerran vuodessa tehtävä indeksitarkistus.
Toinen yhteysväli, jolla ELY-keskus on hankkinut joukkoliikennettä, on Soini – Kuortane – Seinäjoki viikonlopun yhteydet. Kyseisen yhteysvälin joukkoliikenteen sopimus on päättymässä 8.6.2025. Kilpailutettavan sopimuksen sopimuskausi tulee olemaan 2 vuotta sisältäen kaksi 1 vuoden optiota:
Varsinainen sopimuskausi: 2.6.2025 – 6.6.2027
Ensimmäinen optiokausi: 7.6.2027 – 4.6.2028
Toinen optiokausi: 5.6.2028 – 3.6.2029
Koska liikenne hankitaan kilpailutuksella, kustannuksia on vaikea arvioida tarkkaan. ELY-keskuksen arvio edellä olevan hankinnan arvonlisäverottomasta vuosihinnasta on 70 000 € +/- 20 %.
ELY-keskuksen ehdotuksessa Kuortaneen kunta sitoutuu joukkoliikenteen rahoittamiseen varsinaisen sopimuskauden 2.6.2025 – 6.6.2027 ajan. Optioiden käyttämisestä päätetään erikseen. Kyseisen yhteysvälin rahoitusta koskien ELY- keskus on ehdottanut Kuortaneen kunnalle, että kunta sitoutuu maksimissaan 7.000 euroa / vuosi (alv. 0 %) rahoitukseen kyseisen viikonloppuliikenteen osalta.
Mikäli ELY-keskuksen kustannusarvio on alimitoitettu ja todellinen hankintahinta on kalliimpi, kunnan kustannusosuus on kuitenkin mainittu 7.000 euroa / vuosi (alv. 0 %). Mikäli ELY-keskuksen kustannusarvio on ylimitoitettu ja hankintahinta on alle kyseisen kustannusarvion, on kunnan kustannusosuus 10 % hankinnan kokonaisarvosta. Tähän yhteysväliin liittyvään sopimukseen ei kuuluisi indeksitarkistusta.
Kuortaneen kunta osallistuu kunnanhallituksen päätöksen 23.10.2023 § 457 mukaisesti joukkoliikenteen rahoitukseen reittipohjaisen käyttöoikeussopimuksen NRO 732180 käynnissä olevalla optiokaudelle. Nykyiseen rahoitukseen nähden kunnan kustannusosuus olisi ELY-keskuksen ehdotuksessa oleva arvio huomioiden kasvamassa noin 8.000 euroa / vuosi.
Kunnille ehdotetut kustannustenjako-osuudet pohjautuvat vuorotarjontaan, kuntakohtaisiin nykyisiin matkustusmääriin sekä ELY-keskuksen. määrärahatilanteeseen. ELY-keskuksen määräraha on putoamassa vuodelle 2025 noin 4,2 miljoonan euroon, kun se vuonna 2024 oli noin 5,0 miljoonaa euroa.
Kuntarahoituksen turvin joukkoliikenteen palvelutaso pystytään säilyttämään nykytasolla tai lähellä sitä eikä tarpeettomia leikkauksia tarvita.
Yhteysvälejä koskevat sitoumuspyynnöt sekä kustannusjakoja käsittelevä esittelymateriaali on lähetetty kunnanhallitukselle oheismateriaalina. Materiaaleihin liittyen on tarpeen huomioida edellä selvitetty, ELY-keskuksen tuoreempi ehdotus Soini – Kuortane – Seinäjoki viikonlopun yhteydet -yhteysvälin kustannusjaosta.
Esittelijä: Kunnanjohtaja
Päätösehdotus: Kunnanhallitus päättää, että Kuortaneen kunta sitoutuu rahoittamaan esittelytekstissä esille tuotuja yhteysvälejä Kuortane – Seinäjoki ja Soini – Kuortane – Seinäjoki viikonlopun yhteydet niitä koskevien varsinaisten sopimuskausien ajan esittelytekstiin sisällytetyn, ELY-keskuksen ehdottaman kustannusjaon mukaisesti.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin
Lausunto Kuortaneen kunnan rakennusjärjestysehdotuksesta sekä osallistumis– ja arviointisuunnitelmasta
Valmistelija Kunnanjohtaja Teemu Puolijoki
Kuortaneen ympäristölautakunta on laittanut vireille rakennusjärjestyksen uudistamisen. Toimikunta on laatinut osallistumis– ja arviointisuunnitelman sekä rakennusjärjestysehdotuksen.
Rakennusjärjestys on laadittu vastaamaan 1.1.2025 voimaan tulevaa Rakennuslain ja alueidenkäyttölain vaatimuksia. Osallistumis– ja arviointisuunnitelma sekä rakennusjärjestysluonnos ovat nähtävillä, kunnan kirjastossa (kirjastokuja 4, 63100 Kuortane) sekä kunnan internet sivuilla https://kuortane.fi/arkisto/ilmoitukset/ 20.1.2025 –26.2.2025 välisen ajan.
Kuntalaisilla on mahdollisuus esittää kirjallisesti mielipiteensä 26.2.2025 mennessä osoitteella Kuortaneen kunta, kirjaamo@kuortane.fi tai Keskustie 52, 63100 Kuortane.
Korjattu ehdotus ja osallistumis– ja arviointisuunnitelma pidetään nähtävillä kunnan
nettisivulla koko rakennusjärjestyksen uusimisen ajan ja sitä täydennetään tarvittaessa.
Lisätietoja rakennusjärjestyksen uusimisesta antaa rakennustarkastaja Katja Karonen puh 0400179467 tai sähköpostilla katja.karonen@kuortane.fi.
Kunnanhallitus on 4.11.2024 § 177 todennut lausuntonaan rakennusjärjestysluonnoksesta sekä osallistumis– ja arviointisuunnitelmasta, ettei sillä ole niihin huomautettavaa. Tämän jälkeen rakennusjärjestysehdotuksessa rakennuspaikalle asetettavia vaatimuksia koskien asemakaava–alueen ulkopuolella olevan rakennuspaikan vähimmäiskokovaatimus on korotettu 1.000 neliöstä 2.000 neliöön.
Esittelijä Kunnanjohtaja Teemu Puolijoki
Päätösehdotus: Kunnanhallitus antaa seuraavan lausunnon Kuortaneen kunnan rakennusjärjestysehdotuksesta sekä osallistumis– ja arviointisuunnitelmasta: Rakennuspaikalle asetettavia vaatimuksia koskien (rakennusjärjestysehdotus– asiakirjan 3.1 § sivulla 11) tulee kyseisen kohdan ensimmäinen kappale muuttaa kuulumaan seuraavasti: ”Rakennuspaikan tulee olla sijainniltaan, muodoltaan ja maastosuhteiltaan rakentamiseen sovelias. Sille tulee olla järjestettävissä kulkuyhteys sekä vesi–, jätevesi– ja jätehuolto. Asemakaava–alueen ulkopuolella rakennuspaikan vähimmäiskoko on 1000 m².” Muilta osin kunnanhallituksella ei ole ehdotukseen huomautettavaa.
Päätös: Asiasta käydyn keskustelun kuluessa Alpo Santanen teki esityksen asemakaavan
ulkopuolelle rakennuspaikan vähimmäiskooksi nähtävillä olevan (2000 m2) mallin mukaan Santasen ehdotusta ei kannatettu.
Kunnanhallituksen päätökseksi tuli esittelijän päätösehdotus.
Kuortaneen kunnan lausunto Lakeuden jätelautakunnalle koskien jätemaksutaksaa ja kunnan toissijaisen jätehuoltopalvelun jätemaksutaksaa
Valmistelija Ympäristöpäällikkö Jukka Kotola
Lakeuden jätelautakunta pyytää muun muassa Kuortaneen kunnalta lausuntoa koskien esitystä jätemaksutaksaksi 1.5.2025 alkaen ja esitystä toissijaisen jätehuoltopalvelun jätemaksutaksaksi 1.5.2025 alkaen.
Kuntavastuullisen jätehuollon maksuja eli jätemaksutaksaa ja kuntavastuullisen jätehuollon maksuja kunnan toissijaisesta jätehuoltopalvelusta on valmisteltu jäteyhtiö Lakeuden Etappi Oy:n sekä jätehuoltoviranomaisen toimesta. Jäteyhtiö on jättänyt asiaan liittyvän toimenpidepyynnön jätelautakunnalle 22.10.2024.
Uudet jätemaksutaksat on suunniteltu astuvan voimaan 1.5.2025.
Jätemaksujen on lain mukaan katettava jätehuollosta aiheutuvat kustannukset. Jäteyhtiö hoitaa kuntavastuullisen jätehuollon jätelain osoittamilta tahoilta eli asumisessa ja kuntien hallinto- ja palvelutoiminnoissa sekä hyvinvointialueen kohteissa. Taksaehdotus koskee näiden jätteiden tuottajien jätehuollon maksuja.
Jätelain mukaisesti jätehuoltoviranomainen määrää jätemaksut. Liitteenä olevassa Lakeuden jätelautakunnan pöytäkirjassa 11.12.2024 on § 31 (Jätemaksutaksa 1.5.2025 alkaen), jonka kohdalla on kyseisen pykälän liitteinä jätemaksutaksaa koskeva tekstiosa ja maksuliite.
Merkittävimmät muutokset taksaesityksessä ovat jäteastiapesujen muuttuminen maksulliseksi ja jätteiden eräkohtaisten vastaanottomaksujen nousu jäteasemilla ja RE-pisteillä. Uutena tuodaan hyvitysmalli pakkausjätteiden erilliskeräyksen tyhjennysmaksuihin. Muutoksen yhteydessä esitetään arvioitu vaikutus alueella tapauksissa, joissa maksua esitetään nostettavaksi tai maksuluokka on kokonaan uusi. Esitetyt muutokset esitetään siinä järjestyksessä, kun maksut esiintyvät maksuliitteessä. Jätemaksutaksaan esitetyt muutokset ovat pöytäkirjassa sekä niissä esitetyt maksut ovat verollisia (alv 25,5 %). Toissijaisella jätehuoltopalvelulla tarkoitetaan muun kuin asumisessa ja kunnan hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvän jätteen jätehuoltoa, jos jätteen haltja pyytää jätehuoltoa muun palvelutarjonnan puutteen vuoksi ja jäte soveltuu laadultaan ja määrältään kuljetettavaksi ja käsiteltäväksi kunnan jätehuoltojärjestelmässä. Jätelain 33 §:n mukaisille tahoille tarjottava lakisääteinen palvelu on eriytetty omaksi jätemaksutaksaksi vuonna 2023. Liitteenä olevassa Lakeuden jätelautakunnan pöytäkirjassa 11.12.2024 on § 32 (Kunnan toissijaisen jätehuoltopalvelun jätemaksutaksa 1.5.2025), jonka kohdalla on kyseisen pykälän liitteenä kuntien toissijaiseen vastuuseen kuuluvan jätehuoltopalvelun jätemaksutaksaa koskeva tekstiosa ja maksuliite.
Merkittävin muutos taksaesityksessä on taksan kokonaisrakenteen muutos selkeämmäksi poistamalla viittaukset kunnallisen jätehuoltopalvelun jätemaksutaksaan ja tuomalla vaadittavat luvut tekstidokumentiin sekä taulukot maksuliitteeseen. Muita muutoksia ovat jätteiden eräkohtaisten vastaanottomaksujen nousu jäteasemilla ja RE-pisteillä. Muutoksien yhteydessä esitetään arvioitu vaikutus alueella tapauksissa, joissa maksua esitetään nostettavaksi tai maksuluokka on kokonaan uusi. Esitetyt muutokset esitetään siinä järjestyksessä, kun maksut esiintyvät maksuliitteessä. Toissijaisen jätehuoltopalvelun jätemaksutaksaan esitetyt muutokset ovat pöytäkirjassa sekä niissä esitetyt maksut ovat verollisia (alv 25,5 %).
Esittelijä: Kunnanjohtaja
Päätösehdotus: Kunnanhallitus toteaa lausuntonaan Kuortaneen kunnan puolesta Lakeuden jätelautakunnalle, ettei sillä ole huomautettavaa koskien esitystä jätemaksutaksaksi ja kunnan toissijaisen jätehuoltopalvelun jätemaksutaksaksi.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin
Tilapäisen suojelun lisätuki / avustuksen välitys
Valmistelija: Elinkeinovastaava Aapo Petäjäniemi
Kuortaneen kunta on hakenut yhteistyössä Ähtärin kaupungin kanssa työ- ja elinkeinoministeriön myöntämää tilapäisen suojelun lisätukea. 19.12.2024 päivätyllä päätöksellä valtionavustusta myönnettiin 30 000 euroa. Valtionavustuksella kunnan tulee kehittää tilapäistä suojelua saavien kotikunnan saaneiden ja muiden pakolaisina saapuneiden työllistymistä, kotoutumista ja osallistuutta tukevaa toimintaa ja palveluita. Työ- ja elinkeinoministeriön päätös valtionavustuksen myöntämisestä merkittiin tiedoksi kunnanhallituksessa 13.1.2025 § 7 (Tiedonantoja).
Tukea haettiin yhdessä Ähtärin kaupungin kanssa, koska kumpikaan kunta ei yksin täyttänyt valtionavustuksen edellytyksiä mutta tukea oli mahdollista hakea myös useamman kunnan yhteistyönä. Myönnetty avustus tulee nyt päätöksen jälkeen jakaa yhteistyökuntien kesken ja tästä tulee tehdä valtiontukipäätöksen mukainen sopimus kuntien kesken. Sopimuksen valmistelu on käynnissä ja tuki on tavoitteena saada käyttöön mahdollisimman nopeasti.
Sopimuksen luonnos esitellään kokouksessa.
Esittelijä: Kunnanjohtaja
Päätösehdotus: Kunnanhallitus valtuuttaa kunnanjohtajan viimeistelemään ja hyväksymään edellä mainitun Kuortaneen kunnan ja Ähtärin kaupungin välisen sopimuksen.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin
Kunta-alan palkkausjärjestelmän uudistus 1.2.2025 alkaen / palkkaustyöryhmän nimeäminen
Valmistelija: Hallintojohtaja Jaana Salo
Kunta-alan neuvotteluosapuolet KT, JAU, JUKO ja SOTE ovat hyväksyneet neuvottelutuloksen KVTESin uudesta tasopalkkajärjestelmästä, joka tulee voimaan 1.2.2025 lukien.
Muutokset koskevat KVTESin palkkauslukua, palkkahinnoitteluliitteitä ja eräitä muita määräyksiä. 31.1.2025 voimassa ollutta palkkauslukua ja liitteitä noudatetaan kuitenkin 30.9.2025 saakka. Mikäli toimeenpanovaihe saadaan paikallisesti valmiiksi aiemmin, uutta järjestelmää voi noudattaa jo ennen 30.9.2025.
Tasopalkkajärjestelmä korvaa tehtävän vaativuuden arviointijärjestelmän. Tasopalkkajärjestelmä perustuu osaamisen ja vastuun tasokriteereihin, jotka on määritelty palkkaliitteissä. Osaamisen ja vastuun tasoja on palkkaryhmittäin kolme (A, B ja C). Tietyissä rajatuissa tilanteissa on mahdollista maksaa A-tason alle menevää palkkaa.
Valtakunnallisten tasokriteerien tueksi luodaan tarkentavat paikalliset tasokuvaukset. Paikallisesti on mahdollista päättää lisäksi muita palkkaryhmäkohtaisia tasokriteerejä. Palkkaryhmien ulkopuolisten (esim. johto ja projektihenkilöstö) tasopalkkamallista on oma suosituksensa. Tietyistä lisätehtävistä – ja/tai vastuista on mahdollista maksaa paikallisesti määriteltyä tasolisää. Valtakunnallisia tasolisiä on kaksi: Opiskelijan ohjaukseen ja varhaiskasvatuksen lääkehoitoon liittyvät lisät.
Tasopalkkajärjestelmä on sitova. Paikallisesti voidaan kuitenkin sopia lisätasoista (esim. D, E).
Samassa yhteydessä sovittiin kunta- ja hyvinvointialan kehittämisohjelman 2023– 2027 mukaisen 1.2.2025 keskitetyn erän jaosta. Erän suuruus on 0,4 prosenttia. Erästä on jaettu 0,35 prosenttia keskitetysti uusien palkkaliitteiden mukaisiin palkkaryhmiin. Loppuosa erästä (0,05) jää jaettavaksi paikallisen erän yhteydessä 1.6.2025 lukien.
Saman kehittämisohjelman 1.6.2025 erästä (0,4 %) sovittiin seuraavaa: Erän suuruus on nyt 0,45 prosenttia (0,4 % + 0,05 %) ja se käytetään tasopalkkajärjestelmän täytäntöönpanoon paikallisesti. Erää voi käyttää sekä tasopalkkoihin että toistaiseksi voimassa olevien tasolisien täytäntöönpanoon.
Viivästyskorkoa ns. keskitetystä erästä johtuvasta saatavasta voi vaatia vasta lokakuusta 2025 alkaen. Sama koskee 1.6.2025 voimaan tulevasta paikallisesta erästä johtuvaa saatavaa.
Tasopalkkajärjestelmän käyttöönotto luo palkkojen yhteensovittamisen tarvetta. Palkkojen yhteensovittamiselle uuden tasopalkkajärjestelmän mukaisiin palkkaryhmiin ja tasoihin noudatetaan siirtymäaikaa, joka vaihtelee työnantajittain. Palkkausjärjestelmäuudistuksesta suoraan johtuva palkkojen yhteensovittaminen toteutetaan kohtuullisessa ajassa.
Mahdolliset paikalliset tasokriteerit, paikalliset tasokuvaukset ja paikalliset osaamisen ja vastuun soveltamisohjeet valmistellaan yhteistyössä luottamusmiesten kanssa paikallisessa palkkausryhmässä, joka tulee nimetä 1.2.2025 mennessä. KT:n tarkempi ohjeistus järjestelmästä annetaaan tammikuun loppuun mennessä.
Esittelijä: Kunnanjohtaja
Päätösehdotus: Kunnanhallitus
1) asettaa kunnan palkkaustyöryhmän
2) nimeää kyseiseen työryhmään jäseniksi hallintojohtajan (puheenjohtaja), sivistysjohtaja-rehtorin, varhaiskasvatuspäällikön, teknisen johtajan, kunnanrakennusmestarin, siivoustyönohjaajan sekä ammattijärjestöjen pääluottamusmiehet.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin
Valtiovarainministeriön päätökset kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta ja kotikuntakorvauksen perusosasta vuodelle 2025
Valmistelija: Hallintojohtaja
Valtionvarainministeriö on antanut 19.12.2024 päätöksen VN/33429/2024 kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta ja veroperustemuutoksista johtuvien verotulomenetysten korvauksesta vuonna 2025.
Kunnan peruspalvelujen valtionosuus
Kunnan peruspalvelujen valtionosuus koostuu kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (618/2021) 5 §:n mukaan seuraavista perusteista
1) valtionosuustehtävien laskennalllisista kustannuksista
2) 13-17 §:ssä tarkkoitettujen syrjäisyyden, työpaikkaomavaraisuuden, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen, asukasmäärän kasvun ja saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosien määräytmisperusteista. Kunnalle myönnetään valtionosuutta kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 1 §:ssä tarkoitettujen valtionosuustehtävien järjestämisestä aiheutuviin kustannuksiin euromäärä, joka saadaan, kun 6-12 §:n mukaisesti määräytyvät laskennalliset kustannukset lasketaan yhteen ja saadusta summasta vähennetään 21 §:ssä tarkoitettu kunnan omarahoitusosuus. Vuonna 2025 kunnan omarahoitusosuus on 1467,53 euroa asukasta kohden. Näin saatuun euromäärään lisätään 13-17 §:ssä tarkoitetut syrjäisyyden, työpaikkaomavaraisuuden, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen, asukasmäärän kasvun sekä saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosat.
Vuoden 2025 valtionosuusprosentista on säädetty lailla kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta, jonka eduskunta hyväksyi 17.12.2024. Valtionosuusprosentin muutoksessa on otettu huomioon esimerkiksi työ- ja elinkeinopalveluiden järjestämisvastuun siirtyminen valtiolta kunnille, sote- uudistuksesta johtuva pysyvä valtionosuuden lisäsiirto ja sote-uudistuksen valtionosuusvaikutuksia lieventävä valtionosuuden lisäys sekä pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelman mukainen peruspalvelujen valtionosuuden indeksikorotuksen yhtä prosenttiyksikköä vastaava vähennys. Kunnan peruspalveluiden valtionosuuteen sisältyy kunnan peruspalvelujen
valtionosuudesta annetun lain 26 §:ssä tarkoitettu verotuloihin perustuva valtionosuuden tasaus.
Lisäksi perupalvelujen valtionosuutta lisätään ja vähennetään minitun lain 4 ja 5 luvuissa tarkoitetuilla erillä, joita ovat:
– Perusopetuksen aloittamisen johdosta maksettavan rahoituksen vähentäminen (28 §)
– Kunnan peruspalvelujen valtionosuuden vähentäminen kuntaan maksetun perustoimeentulotuen märällä (29 §)
– Hyvinvointialueiden perustaminen ja tehtävien järjestämisvastuun siirrosta vuonna 2023 aiheutuvien taloudellisten vaikutusten rajoittaminen (muutorajoitin) (30 §)
– Valtionosuusjärjestelmämuutoksen tasaus (31 §)
– Kunnan työttömyysetuuksien rahoitusvastuun laajentamisen korvaus (31 a §)
– Määräaikaiset kuntien valtionosuuteen kohdistuvat vähennykset ja lisäykset (32 §)
Veroperustemuutoksista johtuvien verotulomenetysten korvaus Veropeustemuutoksista johtuvia kunnallisverotulomuutoksia vastaava euromäärä maksetaan kunnille valtionosuuden yhteydessä kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 33 §:n mukaan. Kunnalle maksetaan sen verotulojen menetystä vastaava euromäärä.
Kotikuntakorvaus
Valtiovarainministeriö on antanut 19.12.2024 päätöksen VN/33430/2024 kunnan kotikuntakorvausten perusosasta vuodelle 2025.
Kotikuntakorvaus määräytyy kuntien ja muiden opetuksen järjestäjien esi- ja perusopetuksen toteutuneiden kustannusten perusteella erikseen 6-, 7-12- ja 13- 15-vuotiaille. (Kunnan peuspalvelujen valtionosuudesta annettu laki (618-2021) §35.
Vuoden 2025 kotikuntakorvausten perusosan laskennassa on käytetty vuoden 2023 tietoja toetutuneista kustannuksista.
Kotikuntakorvauksen perusosa lasketaan jakamalla kuntien ja muiden opetuksen järjestäjien yhteenlasketut esi- ja perusopetuksen toteutuneet kustannukset kuntien painotetulla 6-15 votiaiden määrällä.
Oppilaan iän mukaan määräytyvä kotikuntakorvaus saadaan kertomalla kotikuntakorvauksen perusosa seuraavilla kertoimilla:
6- vuotiaa 0,61
7-12 vuotias 1,00
13-15-vuotias 1,60
Esittelijä: Kunnanjohtaja
Päätösehdotus: Kunnanhallitus
1) merkitsee tiedoksi valtionvarainministeriön päätökset kunnan peruspalvelujen
valtionosuudesta ja kotikorvauksen perusosastosta vuodelle 2025
2) päättää, ettei kunta hae kyseisiin päätöksiin oikaisua.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin