Liian moni asia suomalaisessa koulutuspolitiikassa on viety väärään suuntaan 2000-luvun Suomessa. Siksi tarvitaan perussuomalaista rohkeutta muuttaa kurssi pois kohti parempaa. Nykyisessä hallituksessa olemme päässeet aloittamaan tätä työtä, mutta paljon on vielä tehtävä.
Teknisen työn opetus ja tekninen osaaminen ovat myös asia, joka ehdottomasti halutaan palauttaa Suomelle. Suomi on vientivetoinen talous, joka elää tekniikan alojen osaamisesta. Tekninen työ oppiaineena on kuitenkin lakkautettu ja liitetty osaksi käsityö-oppiainetta. Lisäksi teknisen työn opettajankoulutus on lopetettu. Tilalla on käsityönopettajakoulutus, joka sisältää aiempaan verrattuna murto-osan teknisen työn sisältöjä. Tämä ei voi jatkua.
Samaan aikaan esimerkiksi Kiinassa kehitetään teknisen työn ja teknologian oppiainetta. Kiinalaiset ovat hankkineet tähän jopa osaamista meiltä Suomesta. Siellä rakennetaan suomalaistyylisiä teknisen työn tiloja ja otetaan käyttöön konkreettista tekniikan opetusta, joka meillä on pian häviämässä. Mitä järkeä tässä on?
Tekniikan osaamisesta huolehtiminen ja nuorten innostaminen on siis strateginen asia maallemme. Samaan aikaan, kun panostamme hallituksessa perustaitojen oppimisen parantamiseen, on meidän huomioitava myös tekniset taidot. Maamme teollisuuden jalostusarvosta 65-90% liittyy tekniseen osaamiseen. Kasvu syntyy osaavasta työvoimasta, jonka pohja on perusopetuksessa.
Kyse on myös poikien paremmasta huomioon ottamisesta. Poikien syrjäytyminen nykyisessä koulumaailmassa on kasvava ongelma ja meidän pitää huolehtia paremmin heidän kiinnostuksen kohteistaan. Monella pojalla se on juuri tekninen työ ja teknologinen osaaminen.
Siksi perussuomalaisten sivistysvaliokuntaryhmä kannattaa ajatusta teknisen työn palauttamisesta takaisin. Perusopetuksen ja lukion oppiaineiden joukkoon voitaisiin lisätä esimerkiksi oppiaine tekninen työ ja teknologia sekä käynnistettävä sen opettajien koulutus. Suomi nousuun!
Ari Koponen
Laura Huhtasaari
Sara Seppänen
Jaana Strandman
Kirjoittajat ovat perussuomalaisten jäseniä Eduskunnan sivistysvaliokunnassa.