”Pompannapit” koolla Tuurissa | Kuortaneen Markku Takalan ”kaappari” kaunein

1
Markku Takala ja vuoden 1959-mallia oleva Fiat

Pentti Hautala/ J-Pnews
Tuuri

Pompannapit Finlandian järjestämänä kokoontuivat Fiat autojen pienimmät edustajat menneiltä vuosikymmeniltä Tuuriin, aika-ajoittaisen sateen ja pilvipoutaisen sään sävyttämänä lauantaina.

Keskisen Kyläkaupan hiekkakentällä ihasteltavana, monille muistorikkaita autoja 1950-80 luvuilta. Yhteiseen kokoontumiseen oli saavuttu eri puolilta Suomea.

Kentällä oli ihailtavana kymmeniä ”pompannappeja”. Niin aitoja Italiassa valmistettuja Fiateja ja Jugoslaviassa tehtyjä Zastavia ja saksalaisia Neckarteja. Kokoontumisajon kauneimmaksi äänestettiin kuortanelaisen Markku Takala, vuoden 1959-mallia oleva Fiat. Takalan auto oli ainoa ”kaapparimallia” oleva auto. Tarkennettuna auton oven sanarat ovat oven takareunoissa.

Tässä yhteydessä on mainittava muistoja kaappariovisesta Fiatista vuosikymmenien takaa. Ajelimme Lehtimäen Mäkihallin tansseista, luontokuvaajana maailman maineeseen kohonneet Hannu Hautalan kanssa. Minä olin ratissa, kun Hannu aukaisi vauhdissa vahingossa oven. Ajoviiman tuuli tempaisi oven kokonaan auki takasivulasia vasten. Oven stoppari remmi katkesi. Onneksi ei muuta vahinkoa aiheutunut.

Hannu Kososen kilpuri

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fiat 600 esiteltiin ensimmäisen kerran vuoden 1955 keväällä Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä. Auto sai heti hyvää suosiota osakseen. Suomeen pikku-Fiatia tuotiin noin 70 000. Eri maissa sitä valmistettiin yhteensä noin 4-miljoonna! Moottori oli alkujaan 633 kuutiota ja hevosvoimia oli 21,5. Huippunopeus oli parhaimmillaan kuitenkin 95 kilometriä tunnissa.

Tuurissa oli nähtävänä eri malleja. Yksi harvinaisemmista oli turkulaisen Kari Pynnän omistama menopeli. Alkujaan oli tämä auto Fiat 500 van ja rekisteröity vuonna 1961 pakettiautoksi. Myöhemmin auto muutettiin henkilöautoksi.

Kari Pynnän menopeli. Alkujaan oli tämä auto rekisteröity vuonna 1961 pakettiautoksi.

Pikku-Fiatit ovat olleet vuosikymmenien aikana- ja vielä nykyäänkin kilpailukäytössä. Niin radalla-ralleissa ja nykyisen jokamies/nais -sarjoissa. Vuoden 1969 mallia oleva, Hannu Kososen kilpuri Fiat Abarth oli Tuurissa hieno esimerkki kilpa-autoista.

Fiat Abarth

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Herranen lounas maaliskuu700x

1 KOMMENTTI

Vastaa käyttäjälle Mikko Paavola Peruuta kommentointi