E-lasku on varma, tietoturvallinen ja helppo tapaa hoitaa sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakasmaksut.
Osa hyvinvointialueen palveluista on asiakkaille maksuttomia, osasta peritään asiakasmaksu. Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue laatii yli 50 000 laskua kuussa.
Näistä noin 76 prosenttia toimitetaan asiakkaille perinteisinä paperilaskuina, noin 13 prosenttia e-laskuina ja suoramaksusopimuksilla ja loput muilla tavoin, muun muassa digipostisovellusten, kuten OmaPosti ja Kivra, kautta.
– Asiakkaiden kannalta helpoin tapa vastaanottaa laskuja on e-lasku. E-laskut saapuvat viivytyksettä ja tietoturvallisesti perille suoraan omaan verkkopankkiin. Sieltä ne on kätevä maksaa, talouspäällikkö Tiina Lehtinen kertoo.
E-laskutilaus tehdään omassa verkkopankissa suomalaista henkilötunnusta käyttäen. E-laskutilauksen voi tehdä, vaikka vielä ei olisikaan saanut hyvinvointialueelta yhtään laskua.
– Niille asiakkaille, jotka eivät käytä verkkopankkia, suoramaksusopimus on hyvä vaihtoehto. Silloin ei tarvitse huolehtia eräpäivistä, vaan pankki veloittaa summan tililtä automaattisesti oikeana päivänä. Suoramaksusopimus tehdään oman pankin konttorissa, Lehtinen vinkkaa.
Huomioitavaa OmaPostin ja Kivran käyttäjille
Mikäli asiakas on ottanut käyttöön OmaPosti- tai Kivra-palvelun, hyvinvointialueen paperilaskut saapuvat kyseiseen palveluun. Tällöin kotiin ei tule paperilaskua.
– Tästä aiheesta olemme saaneet paljon kysymyksiä. Asiakkaat eivät ole välttämättä huomioineet, että ottamalla käyttöön OmaPostin ja Kivran, myös hyvinvointialueen paperilaskut siirtyvät sinne.