Eräitä Lappajärven kunnahallituksen päätöksiä kokouksesta 12.08.
Talousarvion 2025 laadintaohje
Valmistelija: hallintojohtaja Päivi Huhtala
Kuntalain (410/2015) 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.
Valtiovarainministeriön kevään 2024 talouskatsauksen mukaan Suomen talouden taantuma on ollut pidempi ja syvempi kuin aiemmin arvioitiin. Hintojen ja korkojen nousu on vähentänyt investointeja ja kotitalouksien kulutusta. Katsauksen mukaan bruttokansantuote ei kasva vuonna 2024. Vuonna 2025 bruttokansantuotteen arvioidaan kasvavan 1,6 prosentilla ja vuonna 2026 1,5 prosentilla. Työttömyysasteen ennustetaan olevan 7,4 prosenttia kuluvana vuonna, 7,2 prosenttia vuonna 2025 ja 6,7 prosenttia vuonna 2026. Työllisyysasteen arvioidaan olevan 73,2 prosenttia vuonna 2024, 73,6 prosenttia vuonna 2025 ja 74,5 prosenttia vuonna 2026.
Kuntaliiton pääekonomistin mukaan kuntien talousnäkymät heikkenivät rajusti tuoreessa kehitysarviossa. Jos kunnat eivät toteuttaisi kehyskaudella sopeutustoimia lainkaan, kuntien ja kuntayhtymien vuosikatteet eivät valtiovarainministeriön arvion mukaan riittäisi kehysvuosina edes poistoihin, saati nettoinvestointeihin. Pääekonomistin arvion mukaan kunnat ovat sote- ja TE-palvelu-uudistusten keskellä nyt äärimmäisen vaikean talousnäkymän edessä. Talouden vakauttaminen pakottaa kunnat sopeutustoimiin jo tämän vuoden aikana. Keskeisin syy heikentyneen talousnäkymän taustalla on kuntien odotettua voimakkaammin nousseet menot viime vuosina sekä tarkentuneet sote-siirtolaskelmat ja niiden vaikutukset kuntien tuloihin.
Lappajärven kunta on noudattanut tarkkaa taloudenpitoa ja tätä tulee jatkaa tulevina vuosina. Talousarviovuosi 2025 tulee olemaan jälleen erittäin haasteellinen, vaikka Kuntaliiton huhtikuun veroennustekehikon mukaan kunnallisverotulot tulevat kasvamaan noin 90.000 euroa vuoteen 2024 verrattuna. Sen sijaa yhteisöverot ja kiinteistöverot tulisivat laskemaan.
Kuntaliiton julkaiseman ennakollisen valtionosuuslaskelman mukaan Lappajärven kunnan valtionosuudet v. 2025 tulisivat olemaan noin 3.291.000 euroa. Vuodelle 2024 valtionosuuksia on budjetoitu 3.141.990 euroa. Alustavassa valtionosuuslaskelmassa TE-palvelujen rahoittamiseen saatava valtionosuus on noin 273.000 euroa. Kun se eliminoidaan, pienenee Lappajärven kunnan vuoden 2025 peruspalvelujen valtionosuus noin 125.000 eurolla vuoteen 2024 verrattuna. Lisäksi tulee huomioida, että vuoden 2024 ensimmäisessä (1.1.-30.4.2024) osavuosikatsauksessa tilikauden alijäämä oli noin 40.000 euroa, eli todennäköistä on, että tilinpäätös tulee olemaan alijäämäinen.
Lähtökohtaisesti toimialojen tulee laatia talousarvio vuodelle 2025 vuoden 2024 tasoon pois lukien palkat sivukuluineen. Talousarvioesityksessä tulee kuitenkin huomioida kustannuspaikkatasolla toiminnallisen muutoksen vaatima määrärahatarve joko lisäävästi tai vähentävästi (käyttötulot ja -menot).
Investoinniksi katsotaan hanke, jonka kustannusarvio on vähintään 10.000,00 euroa. Muut kustannukset tulee budjetoida käyttötalousosaan.
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT, Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ja Julkisen alan unioni JAU ovat hallinnoissaan hyväksyneet kolmivuotisen sopimusratkaisun ajalle 1.5.2022-30.4.2025. Näin ollen vuoden 2025 sopimuskorotuksista ei ole laadintaohjetta annettaessa tietoa. Vuoden 2025 talousarviopalkat budjetoidaan siten, että kesäkuun 2024 palkkoja korotetaan 1,5 prosentilla. Lisäksi huomioidaan palkkoihin tulevat työkokemuslisät.
Kunnanvaltuusto on hyväksynyt uuden kuntastrategian. Jo kuntalaki edellyttää kunnan toiminnalta tavoitteellisuutta ja suunnitelmallisuutta. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään sekä kunnalle että kuntakonsernille toiminnan ja talouden tavoitteet siten, että talousarvio ja -suunnitelma toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Tavoitteiden asettamiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Valiokunnat valmistelevat talousarvioesityksensä 25.10.2025 mennessä. Toimialojen tulee varautua karsintakierrokseen. Kunnanhallitus käsittelee talousarvioehdotuksen marraskuussa ja valtuusto joulukuussa.
Talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2025-2027 laadintaohje on jaettu esityslistan oheismateriaalina.
Esittelijä: Kunnanjohtaja Sami Alasara
Päätösehdotus Kunnanhallitus hyväksyy talousarvion 2025 laadintaohjeen.
Päätös: Hyväksyttiin
Peruspalvelujen valtionosuuden muutos vuonna 2024
Valmistelija: hallintojohtaja
Valtiovarainministeriö on päättänyt muuttaa vuoden 2024 kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annettua päätöstä seuraavilla perusteilla:
- Käyttämättömän määrärahan palautus valtion talousarvion momentilta 28.90.31 (Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki).
Momentilta jäi käyttämättä 5.497.000 euroa kuntarakennelain 41 §:n mukaisia avustuksia ja 44 §: mukaisia korvauksia sekä 44.450.000 euroa kuntarakennelain 56 a §:n mukaisia avustuksia. Yhteensä momentilta 28.90.31 jäi vuonna 2023 käyttämättä 9.947.000 euroa kunnan peruspalvelujen valtionosuusmomentilta siirrettyjä määrärahoja.
Määräraha palautetaan 1,80 euroa/asukas.
- Kunnilta hyvinvointialueille siirtyneiden sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen kustannusten tarkistaminen
Kunnilta hyvinvointialueiden rahoituksen pohjaksi siirtyvät kustannukset ovat tarkentuneet yhteensä 559.000 euroa suuremmiksi kuin kuntien vuoden 2024 valtionosuuspäätöksen pohjana olevat kustannukset. Näin ollen rahoituksen siirtoa kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta hyvinvointialueiden rahoitukseen (momentti 28.89.31) kasvatetaan 559.000 eurolla, mikä osaltaan vähentää kunnan peruspalvelujen valtionosuutta.
Muutokset otetaan huomioon valtionosuuden lisäyksissä ja vähennyksissä.
Muutokset otetaan huomioon kunnan peruspalvelujen valtionosuuksien vuoden 2024 elokuun maksueristä lukien.
Valtiovarainministeriön päätöksessä 31.12.2023 (VN/35660/2023) Lappajärven kunnan peruspalvelujen valtionosuus ja verotuloihin perustuva valtionosuuden tasaus olivat yhteensä 2.458.239 euroa.
Valtiovarainministeriön päätöksessä 26.6.2024 kunnan peruspalvelujen valtionosuus ja verotuloihin perustuva valtionosuuden tasaus ovat yhteensä 2.463.684 euroa eli muutos on yhteensä 5.445,00 euroa.
Kunnalla on oikeus kolmen kuukauden kuluessa valtiovarainministeriön päätöksestä tiedon saatuaan tehdä kirjallinen oikaisuvaatimus valtiovarainministeriölle.
Esittelijä: Kunnanjohtaja
Päätösehdotus: Kunnanhallitus merkitsee päätöksen tiedokseen eikä tee oikaisuvaatimusta päätöksestä.
Päätös: Hyväksyttiin
Kuntien kotikuntakorvausten perusosan korjaaminen vuodelle 2024
Valmistelija: hallintojohtaja
Valtiovarainministeriö vahvisti 21.12.2023 kotikuntakorvauksen perusosan euromäärän vuodelle 2024 (VN/35661/2023). Vuoden 2024 perusosan laskenta perustui vuoden 2022 toteutuneisiin esi- ja perusopetuksen nettokustannuksiin.
Valtiovarainministeriö on havainnut kotikuntakorvauksen perusosan laskennassa käytettävässä kustannuspohjan tiedonkeruussa virheitä, jotka vaikuttavat vuodelle 2024 vahvistettuun kotikuntakorvauksen perusosaan. Virheitä oli myyntituotoissa ja osa palveluiden ostoista puuttui. Yhteensä nettokustannuksista puuttui noin 280 milj. euroa. Tämä kasvattaa kotikuntakorvauksen perusosaa oin 420 eurolla. Kotikuntakorvauksen perusosa kasvaisi näin ollen 7459,25 eurosta 7880,65 euroon.
Valtiovarainministeriö on 26.6.2024 päättänyt, että vuoden 2024 kotikuntakorvauksen perusosa on 7880,65 euroa.
Kotikuntakorvauksen maksatus korjataan uuden perushinnan mukaiseksi elokuun 2024 maksatuksesta alkaen.
Kunnalla on oikeus kolmen kuukauden kuluessa päätöksestä tiedon saatuaan tehdä kirjallinen oikaisuvaatimus valtiovarainministeriölle.
Valtiovarainministeriön 21.12.2023 päätöksessä Lappajärven kunnan kotikuntakorvaustulot olivat 26.853 euroa ja kotikuntakorvausmenot -65.641 euroa eli netto -38.788 euroa.
Valtiovarainministeriön 26.6.2024 päätöksessä kotikuntakorvaustulot ovat 28.370 euroa ja kotikuntakorvausmenot – 69.350 euroa, eli nettovaikutus on -40.980 euroa. Erotus nettovaikutuksissa on -2.192 euroa.
Esittelijä: Kunnanjohtaja
Päätösehdotus Kunnanhallitus merkitsee päätöksen tiedokseen eikä tee päätöksestä oikaisuvaatimusta.
Päätös: Hyväksyttiin
Väliaikainen rahoitus/ Lappajärven Ampujat ry
Valmistelija: hallintojohtaja
Lappajärven Ampujat ry on hakenut Lappajärven kunnalta 7209,96 euroa väliaikaista rahoitusta yleishyödyllisen investointihankkeen toteuttamisen mahdollistamiseksi. Hanke on nimeltään Ilma-aseradan laajennus ja nykyaikaistaminen.
Hankkeella tavoitellaan olosuhteiden parantamista ampumaurheilun harrastamisessa sekä kilpailujen järjestämisen helpottamista. Hankkeella tavoitellaan myös uusia harrastajia toimintaan. Tarkoitus on laajentaa ilma-aserataa sekä hankkia nykyaikaiset elektroniset taululaitteet.
Hankkeelle on hyväksytty Aisaparin sekä ELY-keskuksen toimesta 4.6.2024.
Väliaikaisen rahoituksen määrä on hyväksytyn hanketuen määrä ja sillä katetaan hankkeesta aiheutuneet kustannukset siihen saakka, kunnes hanketuki maksetaan hankkeen valmistuttua.
Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 11.092,25 euroa ja sille on haettu hanketukea 65 % hankkeen kokonaiskustannuksista eli 7209,96 euroa. Yksityinen rahoitus (talkootyö ja oma rahoitus) on 3883,29 euroa.
Lappajärven Ampujat ry hakee bullet lainaa 7209,96 euroa ja se maksetaan takaisin hankkeen valmistuttua kuitenkin viimeistään 31.12.2025. Lainasta ei peritä korkoa.
ELY-keskuksen päätös esitellään tarkemmin kokouksessa. Lainasta on tehty sopimus väliaikaisesta rahoituksesta, joka on esityslistan oheismateriaalina.
Kunnanhallitus teki kokouksessaan 17.6.2013 § 142 periaatepäätöksen kunnan osallistumisesta Aisaparin rahoittamien hankkeiden korottomaan väliaikaisrahoitukseen, mikäli hankkeet ovat yleishyödyllisluontoisia ja kuntalaisia riittävän laaja-alaisesti koskevia, eivätkä ne liity elinkeinotoimintaan. Lisäksi hankkeiden kustannusten täytyy hanketoimijan kokoon nähden olla sen suuruisia, että toimijan ei kohtuudella voida olettaa pystyvän niitä itse väliaikaisesti rahoittamaan. Hallitus on kokouksessaan 19.8.2013 § 163 täydentänyt päätöstä seuraavasti: Koska tilityksiin kuitenkin mukana myöskin talkootyön osuutta, ei väliaikaisrahoitusta siltä osin tarvita. Tilityksissä on myös usein osia, joita ei lopullisissa tilityksissä hyväksytä. Näiden osuus yhteensä on n. 20 %:n luokkaa.
Esittelijä: Kunnanjohtaja
Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää myöntää Lappajärven Ampujat ry:lle väliaikaista rahoitusta 7209,96 euroa sopimuksen mukaisin ehdoin ja siten, että maksu suoritetaan viimeistään 31.12.2025 mennessä.
Päätös: Hyväksyttiin