Uusi digiterveysasema nopeuttaa asiakkaiden asiointia Kuusiokunnissa

0
"Kuusiolinnan alueella on jo nyt käytössä laajasti toimintamalleja, joissa hyödynnetään etälääkärin tai -hoitajan vastaanottoa"

Kuusiolinna Terveys Oy monipuolistaa palvelujaan avaamalla digiterveysaseman. Uudistuksessa Kuusiokuntalaisten käytössä ollut Pihlajalinnan terveyssovellus muuttuu verkkoselaimen kautta käytettäväksi Digiterveysasemaksi.

Digiterveysasema tarjoaa nopean hoitoon pääsyn asiakkaan tarpeen mukaisesti. Uudistuksen myötä enää ei tarvita erillistä sovelluksen lataamista älylaitteeseen ja tämä mahdollistaa entistäkin sujuvamman pääsyn esimerkiksi hoitajan ja tarvittaessa lääkärinkin etävastaanotolle. Digiterveysasemaa voi käyttää tietoturvallisesti joko tietokoneella tai mobiililaitteella selaimen kautta. Asiointi tapahtuu chatissa ja tarvittaessa videovastaanotolla.

Palvelu on käytettävissä kaikille Kuusiokuntien asukkaille sekä myös Kuusiolinnan valinneille muiden kuntien kuntalaisille. Käytössä on myös digitaalinen hoidon tarpeen arviointi, jonka avulla asiakas ohjautuu nopeasti oikean avun pariin. Digiterveysasemalla voidaan hoitaa muun muassa flunssan oireita, ihottumia ja iho-oireita, virtsatietulehduksia, silmätulehduksia ja pieniä tapaturmia. Digiterveysaseman kautta on mahdollisuus uusia reseptejä, käydä läpi verikokeiden tai muiden tutkimustulosten vastauksia tai saada sairaan lapsen hoitoon tarvittavia todistuksia.

Juha Viitasaari

– Monessa tilanteessa tarvittavan avun voi saada sähköisesti etäkanavien avulla, mikä helpottaa niin asiakkaan arkea kuin hoitohenkilöstönkin työtä. Etäasioimiseen ei tarvita erillistä sovellusta, vaan digiterveysasemalle pääsee suoraan verkkosivultamme olinpaikasta riippumatta, kertoo Kuusiolinna Terveyden toimitusjohtaja Juha Viitasaari.

 

Apu usein jo yhdellä asioinnilla

Asiakas pääsee digiterveysasemalle Kuusiolinnan verkkosivujen etusivun kautta. Palveluun tunnistaudutaan henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Asiointi tapahtuu tietoturvallisesti ja tiedot salataan. Palvelussa kysytään hoitoon hakeutumisen syy automatisoidussa chat-keskustelussa, jonka jälkeen asiakas ohjataan hoitajalle hoidon tarpeen arviointiin. Tämän jälkeen hoitaja antaa asiakkaalle hoito-ohjeet, ohjaa etälääkärille chat- tai videovastaanotolle tai tarvittaessa varaa ajan toimipisteeseen.

Digiterveysasema on auki arkisin klo 8–16, ja sen kautta asiakkaita palvelee terveydenhuollon ammattilaisia hoitajista lääkäreihin. Etävastaanoton hinta on sama kuin vastaanottokäynnin hinta terveysasemalla.

– Asiakkaan ei tarvitse etukäteen tietää, kenelle asiantuntijalle aika tulisi varata. Chat-palvelussa terveydenhuollon ammattilainen määrittelee sopivan hoitopolun oireisiin ja tilanteeseen perustuen. Parhaassa tapauksessa asia hoituu jo yhdellä asioinnilla digiterveysasemalla tai vaihtoehtoisesti hän saa ajan perinteiseen palveluun, kertoo Viitasaari.

Digiterveysasema on palvellut Kuusiolinnan asiakkaita 28.9.2023 alkaen. Pihlajalinna Terveyssovellus toimii jatkossakin Pihlajalinnan työterveys- ja yksityisasiakkaiden käytössä.

Takaisinsoittopalvelun parannuksella turvataan kiireellinen hoidontarve

Marraskuussa myös puhelinpalvelun takaisinsoittotoimintoa ja kiireellisten asioiden käsittelyä parannetaan. Muutoksessa muun muassa kiireelliset ja kiireettömät puhelut erotetaan eri linjoille. Ajanvarausnumero tulee kuitenkin säilymään samana. Tästä uudistuksesta tiedotetaan myöhemmin tarkemmin.

– Uudistustoimenpiteillä tähdätään entistä parempaan, nopeampaan ja laadukkaampaan asiakaspalveluun. Ohjaamalla toimintaa digitaalisiin kanaviin pystymme vahvistamaan myös terveysasemalla käyntiä vaativien asioiden hoitoa. Huomioimme palveluissamme laajasti eri käyttäjäryhmät myös jatkossa eikä perinteinen asiointitapa katoa.


 

JÄTÄ KOMMENTTI