Pentti Hautala/J-Pnews
ALAVUS/TUURI
Koronakausi on aiheuttanut monille suomalaisille tautina sekä muulla tavoin menetyksiä että henkilökohtaisia kärsimyksiä. Taloudellisia tappioita ovat kärsineet myös monet yrittäjät ja toimijat.
Kiinalaslähtöinen virus on tuonut vastaavasti monille yritysaloille lisätuloja ja -töitä. Monet ovat myös rikastuneet valtion jakamista avustuksista. Näihin lukeutuvat myöskin monet kunnat ja kaupungit.
Todellisia, kansanatoudellisia hyötytekijöitä haettaessa, voidaan nostaa esiin matkailun lisääntyminen kotimaassa. Vastaavasti ulkomaan aurinkorannoilla makailu ja ”viinarallikin” ovat vähentynyt moninkertaisesti.
On huomattu, että kotimaankin kohteet tarjoavat mahtavan hienoa, elämyksellistä ja mielenkiintoista lomanviettoa. Lisäksi nähtävyyksiä, viihtyvyyttä ja ostoselämyksia ja paljon muuta.
Kotimaan karavaanari-leirialueet, majoitustilat ja kauppakeskuksetkin ovat vetäneet suomalaisia niin, että ulkomaalaisille ei olisi enää ehkä tilaa löytynytkään.
Toivottavasti ainakin pieni osa hyvistä muistoista jää pysyväksi, ettei enää tulevaisuudessa suunnattaisi menneiden vuosien innolla, sankoin joukoin, ulkomaille.
Suomenselän ja Järvi-Pohjanmaan alueellakin on kotimaan matkailun lisääntyminen ollut selvästi havaittavissa. Liikennetiheys teillämme on selvin merkki tästä.
Keskisen naanosamme ja koko valtakunnan maaseudullinen ostos-ja ”viihdeparatiisi” Tuurin kauppakylä on ainakin maallikon arvion mukaan vetänyt väkeä enemmän kuin koskaan aikaisempina kesinä.
Keskisen Vesan ideoimat kaupankäynnin ja viihdyttämisen tulokset eivät ole menneet hukkaan. Muun muassa lisääntynyt tivolitarjonta ja muut oheispalvelut ovat tuoneet ostosmatkailijoita sekä lomailijoita runsaasti Keskiselle ja koko kauppakylään. Samalla myös lähialueiden muut liikkeet ovat saaneet siitä oman osansa.
Alkukesästä aina elokuun puoleenväliin saakka ovat Keskisen Onnelan-karavaanialueet olleet jatkuvasti täynnä. Piha-alueen reunamillekin on kerääntynyt runsaasti matkailuautoja ja -vaunuja. Eli monta tuhatta henkilöä yhteensä.
Tuuri-ilmiössä onkin kyse laajaa talousaluetta monitahoisesti hyödyttävästä tekijästä.
Esimerkiksi vaikkapa kauppakylän perinteisiä liikkeitä teydentämään tulleet toimialat. Uusimpina, suureen suosion saanut Onnenkirppis ja Jari-Matti Latvalan rallimuseo, katsastusasema ja lomakylä Tuuri Resorts jne.