Kokoomuksen kansanedustaja ja valtiovarainvaliokunnan liikenne- ja viestintäjaoston jäsen Timo Heinonen ja liikennevaliokunnan jäsen Heikki Autto patistelevat pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallitusta ottamaan niin sanotun ammattidieselin käyttöön viipymättä. Kokoomuslaiset toteavat EU:sta löytyvän toimivia valmiita malleja ja että vuosien valmisteluaika on vastuunpakoilua.
– Ei tämän käyttöönotto vie kuin hetken. EU-maista löytyy toimivia esimerkkejä ja ne myös on todettu EU:n säädösten mukaisiksi. On aivan käsittämätöntä venkoilua ja vastuunpakoilua väittää, että ammattidieselin valmistelu veisi Suomessa useamman vuoden, hämmästelee Heikki Autto.
Ammattidieselin käyttöönotolla raskaaseen liikenteeseen eli kuorma- ja linja-autoille tankatuista polttoainelitroista maksettaisiin erillistä veronpalautusta. Tällä tavalla voitaisiin alentaa kotimaisten kuljetusyritysten kustannuksia ja mahdollistettaisiin myös ulkomaalaisten rekkojen tiemaksujen käyttöönotto.
– EU:n hyväksymä ammattidieseljärjestelmä on jo nyt käytössä kahdeksassa EU-maassa. Veronpalautuksen taso on EU-maista korkein Belgiassa. Ammattidieselin ulkopuolelle olisi kuitenkin normaalisti jäämässä muun muassa taksiliikenne ja pakettiautoilla tehtävä tavaraliikenne. Myös iso osa koneurakoinnista jäisi tuen ulkopuolelle. Minusta nämä pitää nyt nostaa mukaan poikkeuksellisen tilanteen takia, vaatii Timo Heinonen.
Osassa EU-maista valmistellaankin jo ammattidieselin ulottamista myös muuhunkin kuin raskaaseen liikenteeseen.
– EU-säädösten tulee tällaisessa tilanteessa totta kai joustaa. Tilanne on poikkeuksellinen ja tätä voi hyvin verrata koronakriisiin, missä siinäkin EU:n säädöksiä venytettiin. Harvaan asutussa ja pitkien etäisyyksien maassa monet kuljetukset ja myös urakoinnit tapahtuvat nimenomaan pakettiautoin ja ammattidieselin apu pitää ulottaa taksien kanssa myös sinne, toteavat edustajat.