Pentti Hautala/ J-Pnews
Alavus/Töysä
Nykyinen Suomen talvi laittaa taas teiden- kenttien- ja pihojen kunnosta vastaavien taidot koetukselle. Eikä nopeasti vaihtelevassa säässä aina auta taidot ja ahkeruuskaan.
Tänäkin talvena on säät vaihdelleet vuorokauden aikana, vesi- ja lumissateesta lähes 30-asteen paukkupakkaseen. Näissä tilanteissa tarvitaankin kulkuväylien kunnostamiseen kunnon koneet.
Nuoskalumen sataessa paksusti ajoteille pakkasen kovettaessa ne ajouriksi-polanteiksi pitäisi ottaa vanhat konstit ja koneet käyttöön. Jokainenhan keski-ikäinen muistaa ne ajat viime vuosituhannelta. Silloin siloteltiin tiet tasaisiksi yleisesti TIEKARHUILLA.
Kun liikennekin on lisääntynyt moninkertaiseksi, olisi KARHU tässä ajassakin kelpo tasoittaja. Sen terien tehokkuus on jopa joillakin paikkakunnilla todettu tositoimissa, tämänkin talven aikana. Ihastusta on herättänyt, kun karhun jäljiltä ovat poistaneet vaaralliset jääpolanteen pois. Liikkumiselle on taattu näin turvalliset olosuhteet.
Kansalaisia ihmetyttää syystäkin, että miksi tiekarhuja ei käytetä taajamissa aktiivisemmin. Veronmaksajien vaatimuksena on se, että käytetäisiin sellaisia työkoneita, joilla onnistuu kovempienkin polanteiden poistaminen.
Monia minun mainitsemista asioista yhteyttä ottaneen viesti onkin. -Ei se ole enää nykyaikaan sopivaa, että joutuu ajamaan syvissä ja liukkaissa ajourissa. Urissa, jotka kiepsauttavat auton varovaisessakin ajossa yllättäen poikkipäin, vastaantulevan kaistalle tai ojan puolelle!
Ja näinhän se on. Toivoa sopiikin, että verorahoilla toteuttavassa tien hoidossa käytetään sellaisia koneita kuin tilanne vaatii. Esimerkiksi tiekarhujakin on käytettävissä jokaisella paikkakunnalla.
Tuuri Rallin ajoteiden jälkihoito on hyvänä esimerkkinä. Pakkasen kovettamille teille syntyi piikkirenkaiden ansioista ajouria. Ne tasattiin järjestäjien toimesta välittömästi. Tiet olivatkin sitten tasaisia kuin pöydän kansia. Ajouria ei ole näkyvissä missään!
Kuvat: Pentti Hautala