Kolumni –  Missä tiekarhut?

0
Moni on ihmetellyt, mihin tiekarhut ovat kadonneet? Onko niitä enää olemassakaan, kun ei niitä käytetä. -Kyllä niitä on useita ja hyvässä työkunnossa, mutta ne ovat työttömänä metsän siimeksessä.

Pentti Hautala
Alavus /Töysä

Kun tarkastelee maailman kehitystä, niin harvassa hommassa on menty huonompaan suuntaan. Todellisuudessa paljon parjattu teiden kunto- ja kunnostuskin on parantunut kokonaisuutta ajatellen.

-Mutta on kulkuteiden kunnostuksessa menty joissakin tekemisissä huonompaankin suuntaan. Näin voidaan todeta, monien pienempien maanteiden ja kyläteiden kunnostuksessa. -Onkin aiheellista kysyä, että onko monien teiden kunnon kehnoudesta, kunnostuksen kepulista keinoista?

Kunnostuksen toteutuksen oikeellisuutta on monet miettineet omakohtaisesti ja kaverien kanssa, kun on liikuttu erilaisilla teillä. Kestopäällystetyillä maanteillä sekä kaduilla, väistellessä kuoppia ja uria. Sorateillä on niin sanottuja ”nimismiehen kiharoita ” ja kuoppia. Toisten paikkakuntien teillä enemmän ja toisilla vähemmän. Eli onko hoidon taidolla ja tekemisen johtamisessa todellakin suurin merkitys?

Näihin teiden käyttäjien kiusaajien syntyyn, syytetään joiltakin tahoilta sumeilematta mm. sateita ja säätilan vaihteluja sekä raskaita kuljetuksia ym.

Paljon parjatut urat ja kuopat syntyvät sorateillä siitä, kun ajoteitä ei lanata sopivilla välineillä välittömästi sateiden aikana tai heti sateiden loputtua. Liikenne tamppaa ja tekee epätasaisen pinnan!

-Kyllä karhut pitäisi palkata nykyäänkin töihin, kun on sopivan sateiset säät sorateiden tasoittamiseen. -Kunnon kalustoa, kulkijoille kurjien kuoppien tasoittamiseen!

Vanhaan aikaan kesän ja myöskin talven tienhoidossa oli tärkein kone; jykevä ”tiekarhu”! -Sorateiden kuopat talven polanteet – ja jäätymään ehtineet ajourat höylättiin monni teräisillä karhuilla pois. Kampaterä viimeisteli tien pinnan, että siihen tarttui hiekka liukkauden torjumiseksi.

Tällaisia karhuja toivotaan kulkuteiden kimppuun. Erityisesti poistamaan ajouria teiltä. Lapissa ainakin on uusia hienoja ja jykeviä tiekarhuja vielä käytössä. Ja vieläpä Suomessa valmistettujakin!

Minulla on henkilökohtaisiakin hyviä kokemuksia lähimenneisyydeltä tiekarhusta. Levitettiin kovaa tienpinta Destian koneella, lähes metriä leveämmäksi! -Leveät ojat mahdollistivat kyseisen korkean tien levittämisen niin, että vastaan tulevan auton kohtaaminen ei aiheuta enää vaikeuksia.

Jos kyse rahan säästöstä, niin karhut hankkivat hintansa takaisin esim. autojen korjauskustannuksissa. Liikenteen sujuvuus on myöskin taattu

Toki tien kuopista vahinkojen- ja onnettomuuksista saattaa joku todeta, että pääsyyllinen löytyy aina ”penkin ja ratin välistä”. Tällaisessakin toteamuksessa on katetta monessa vahinkotapauksessa. Ei kuitenkaan, jos jousi katkeaa tai iskunvaimennin ” korkkaa ” yllättävässä paikassa, jossakin hyväkuntoisella tiellä auto saattaa suistua ojaan, vastaan tulevan kaistalle, kuoppaa väistettäessä!

—Eli nyt kesällä, sateen sattuessa tiekarhutkin käyttöön ja myöskin syksyn sorastukset hiekkateille, että murske painuu tien pintakerrokseen. -Tällä varmistetaan se, ettei lumiauran heittäisi mursketta ajoteiden ojiin ja kauemmaksi!

Kuvat: Pentti Hautala



 

Reijo Kivijärvi 70v näyttely kesä 2025

JÄTÄ KOMMENTTI