Eepos-kirjastojen asiakaskysely toteutettiin toista kertaa koko Eepos-alueen yhteistyönä. Soinissa asiakaskyselyyn saatiin tänä vuonna hyvin vastauksia.
Kysely oli avoinna syyskuun ajan ja vastauksia kertyi kokonaisuudessaan 1647 kappaletta ja Soinista vastauksia saatiin 49. Kiitos kaikille vastanneille! Kyselyssä kartoitettiin niin tyytyväisyyttä, toiveita kuin tämänhetkistä kirjastopalveluiden käyttöä.
Tänä vuonna Soinissa aukioloaikoihin, palveluihin ja tiloihin olivat tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä yli 95 % vastaajista. Kirjasto koettiin turvalliseksi, ja asiakkaat tuntevat olevansa tervetulleita kirjastoon. Aukioloaikoihin, palveluihin ja tiloihin liittyen esitettiin myös toiveita, joiden mahdollisesta toteutumisesta tiedotetaan kirjaston somekanavilla.
Palveluista eniten käytettiin verkkokirjastoa, eli eepos.finnaa, jonka kautta voi muun muassa varata kirjoja, uusia lainoja tai esimerkiksi hakea kirjavinkkejä. Lainaaminen tai palauttaminen muihin kirjastoihin oli kyselyssä toiseksi käytetyin palvelu, eli Eepos-kirjastosta lainatun kirjan saa palauttaa mihin tahansa Eepos-kirjastoon. Vähiten käytettiin Eepos-kirjastojen yhteistä chat-palvelua sekä e-aineistoja, kuten E-kirjastoa ja Cineast-suoratoistopalvelua.
Asiakkaat toivovat kirjastolta palvelua monimuotoisesti. Noin puolet Soinin vastaajista toivoi henkilökohtaista palvelua, lähes puolet asioi mieluiten ilman henkilökunnan apua ja 40 % toivoi henkilökunnan suosittelevan aineistoja ja palveluja. Sähköiset kanavat olivat mieluisin palvelukanava 15 %:lle vastaajista. Koko Eepoksessa henkilökuntaa toivottiin avuksi tiedonhakuun sekä kirjastonkäyttöön.
Kirjastossa halutaan kuulla asiakkaita
Vuoden 2023 kyselyssä havaittiin, että Eepos-kirjastot menestyivät heikoiten asiakkaiden osallistamisessa. Tällöin koko Eepos-alueen kyselyssä 38 % vastaajista oli täysin samaa mieltä siitä, että he voivat vaikuttaa kirjaston aineistoihin, palveluihin ja tapahtumiin. Vuoden aikana Eepos-kirjastojen hankkeessa on tehty monia toimenpiteitä asiakaslähtöisyyden lisäämiseksi ja nyt 40 % vastaajista koki pystyvänsä vaikuttamaan. Soinissa vastaava luku oli tänä vuonna 47 % eli keskimääräistä parempi, vaikka sitäkin voidaan vielä parantaa.
Nyt päättyvässä Parasta palvelua – Eepos -hankkeessa henkilökunta sai koulutusta muun muassa asiakaskokemuksen muodostumisesta, moninaisten asiakkaiden kohtaamisesta ja asiakaslähtöisestä toimintatavasta. Hankkeesta saatiin paljon uutta rohkeutta ottaa asiakkaat mukaan suunnittelemaan ja toteuttamaan juuri sellaista kirjastoa, joka vastaisi heidän tarpeitaan. Asiakkaiden antama arvokas panos auttaa kirjastoja myös käyttämään resursseja viisaasti ja keskittymään palveluihin, jotka ovat asiakkaille merkityksellisiä.