Eläkeliiton Etelä-Pohjanmaan piirin syyskokouksessa Alajärvellä 28.11.2024 esitetty kannanotto
Ongelma
Tällä hetkellä yhteiskunnassamme tapahtuu palveluiden dramaattinen digitalisoituminen sekä sote-palveluiden saatavuuden etääntyminen. Vaikka digitaalisuus on arkea helpottava, ajasta ja paikasta riippumaton asiointitapa aktiiviväestölle, karkaavat palvelut osalle ikääntyneistä saavuttamattomiin. Tälle väestöryhmälle toimiminen digitaalisessa ympäristössä on käytännössä mahdotonta.
Yritykset ja julkiset palveluntarjoajat ovat innostuneet nettikyselyllä kartoittamaan palvelun tarvetta. Kukaan ei tiedustele ”digitaidottomilta” ja näin saatu vastaus ei ole tasapuolinen. Seurauksena on, että moni asiakirja tai palvelu siirtyy kokonaan verkkoon.
Ratkaisu
Verkkosivujen ja muiden digipalvelujen suunnittelijoiden pitää laskeutua erilaisten käyttäjien tasolle. Esimerkiksi vierailla kotipalvelun mukana ja käydä läpi mitkä kohdat palvelussa tuottavat ongelmia. Näin saadaan enemmän helpompia ratkaisuja ja henkilöitä digipalvelujen piiriin.
Huomioitavaa
Helppoja ratkaisuja ei ole olemassa. On kuitenkin selvää, että oikeusvaltiossa julkisia palveluita on oltava tarjolla myös perinteisessä muodossa. Aina yhteiskunnassamme tulee olemaan henkilöitä, jotka eivät opi sekä heitä, joilta sairaus tai tapaturma estävät opitun digitaidon käyttämisen. Tästä syystä on huolehdittava, että he saavat ystävällisen ja asiallisen palvelun puhelimen välityksellä tai kasvotusten hoidettuna.