Maaliskuun kaksi ensimmäistä viikkoa on jälleen omistettu kotimaiselle ruualle. Yhdennentoista kerran jo järjestettävä ”Kaksi viikkoa vain suomalaista ruokaa” -kampanja herättelee kaikkia kotimaisen ruuan pariin. Mennyt vuosi on toivottavasti nostanut jokaisen mieleen myös oman maatalouden ja ruuantuotannon merkityksen huoltovarmuuskysymyksenäkin.
– Nämä yksitoista vuotta ovat osoittaneet, että ruoasta puhuttaessa on monia eri ulottuvuuksia. Kotimainen ruoka työllistää, on puhdasta ja lähellä tuotettua, mutta tällaisen vaikean vuoden jälkeen toivottavasti yhä useampia ajattelee myös sitä huoltovarmuuden tekijänä, kommentoi kampanjan vuonna 2013 liikkeelle laittanut kansanedustaja Timo Heinonen (kok).
Kaksi viikkoa vain suomalaista ruokaa on halunnut nostaa vuosien aikana esille myös ruuan alkuperämerkintöjen tärkeyden ja tällä saralla onkin saatu paljon aikaan.
– Reilu kymmenen vuotta sitten normaalista kaupasta sai etsimällä etsiä esimerkiksi kotimaisesta viljasta tehtyä leipää. Nyt joutsenlippupaketteja on hyllyissä hyvin. Myös monen muun ruokatuotteen kohdalla kotimaiset vaihtoehdot ovat vallanneet hyvin tilaa hyllyissä ja myös ruokapöydissä. Nykyään myös muuten hienosti on valmisruokia saatavilla kotimaisina, eli selvästi myös elintarviketeollisuudessa on tähän herätty entistä paremmin.
Ruuan alkuperämerkinnät levisivät kaupoista myöhemmin myös ravintoloiden ruokalistoihin. Ja kotimainen lähiruoka on nostanut päätään myös kuntien keittiöiden valikoimissa.
-Ehkä tänä vuonna suomalaisen ruuan monitahoisista vaikutuksista haluamme nostaa erityisesti esille oman maatalouden merkityksen huoltovarmuudessamme ja myös ruokaturvan laajemmin, kommentoi Heinonen.
11. Kaksi viikkoa vain suomalaista ruokaa -tempaukseen voi itse kukin osallistua omalla tavallaan. Idea on kaksi viikkoa katsoa erityisen tarkasti mitä kaupasta ostetaan ja mitä lautasellemme nostamme.
– Helpolla tästä tulee myös elämäntapa. Ainakin meillä ruokakassi on nykyisin ympäri vuoden aikalailla hyvin täytetty kotimaisilla vaihtoehdoilla. Ja kun niitä saa yhä enemmän myös omasta lähikaupasta suoramyynti ja reko- ja muiden lähiruokaa myyvien pisteiden lisäksi, niin valintoja on helpompi tehdä.
.