HyvaEP | Päivystysapupuhelimeen 116117 yli 4 000 puhelua kuukausittain

0

Moni vaiva hoituu kotihoito-ohjeilla tai omassa sote-keskuksessa. Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella on käytössä Päivystysapupuhelin 116117. Numerosta saa neuvontaa äkillisiin terveysongelmiin.

Heidi Rautiainen

Päivystysapu on asukkaan kannalta äärimmäisen hyvä ja tehokas palvelu. Se toimii ympäri vuorokauden, vuoden kaikkina päivinä. Odotusajat ovat meillä varsin kohtuulliset, palvelualuejohtaja Heidi Rautiainen

Nimensä mukaisesti Päivystysapupuhelin auttaa tilanteissa, joissa kansalainen pohtii, pitäisikö lähteä päivystykseen.

Rautiainen korostaa, että tärkeintä on muistaa soittaa ensin.

  • Ennen kuin lähtee kohti Seinäjoen yhteispäivystystä, on tärkeää soittaa päivystysapuun 116117 ja odottaa rauhassa takaisinsoittoa. Moni asia voidaan hoitaa myös muutoin kuin päivystyksenä. Hätätilanteet ovat toki asia erikseen. Silloin tulee soittaa suoraan hätänumeroon 112, Rautiainen muistuttaa.

Päivystysapunumeroon 116117 tulee Etelä-Pohjanmaalla 4000–5000 puhelua kuukausittain. Numerossa on takaisinsoittopalvelu. Hyvinvointialueelta soitetaan asiakkaalle takaisin keskimäärin alle 18 minuutissa. Alueen asukkaita neuvovat hyvinvointialueen omat sairaanhoitajat.

  • Yleisimmin soitetaan kovan kuumeen, yleiskunnon laskun tai vatsakipujen vuoksi. Tavallisia ovat myös jalkojen ja käsien tapaturmiin liittyvät tilanteet, Rautiainen avaa.

Läheskään aina asiakkaan vaiva ei vaadi käyntiä päivystyksessä. Viidesosa puheluista liittyy tilanteisiin, joissa kansalainen saa avun ohjauksesta ja neuvonnasta tai pärjää kotihoito-ohjeilla.

  • Esimerkiksi pienten lasten vanhemmat hakevat monesti varmistusta ammattilaiselta. Neuvomme kipu- ja kuumelääkkeen käytössä, jolloin tilannetta voi rauhassa jäädä seuraamaan kotiin. Toki mainitsemme aina, että tilanteen äkillisesti muuttuessa tulee ottaa yhteyttä uudelleen.

Rautiainen näkee, että Päivystysapupuhelin on tärkeä tekijä tasaamaan Y-talon yhteispäivystyksen kuormaa. Terveydenhuollon toimivuuden kannalta olennaista on, että potilas saa oikean hoidon, oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa.

Ne tilanteet, jotka eivät vaadi päivystyksellistä hoitoa, hoidetaan muualla. Silloin päivystys pystyy parhaalla mahdollisella tavalla huolehtimaan niistä potilaista, joiden vointi vaatii välitöntä tutkimusta ja hoitoa.

Päivystyksessä potilaat hoidetaan kiireellisyysjärjestyksessä. On väistämätöntä, että vähemmän kiireellisen asian kanssa saapunut potilas joutuu odottamaan. Ajomatkat sekä odotusaika Y-talolla voivat olla raskaita etenkin hauraille ikäihmisille ja pienille lapsille.

  • On ennen kaikkea potilaan etu soittaa numeroon 116117 ennen päivystykseen hakeutumista. Mikäli vaiva on hoidettavissa omassa sote-keskuksessa – joko kiirevastaanotolla 1–3 päivän sisällä tai kiireettömällä vastaanotolla – on tämä potilaallekin monesti paljon vähemmän kuormittava ratkaisu.
  • Toisaalta kuukausittain on lähes sata tapausta, jolloin Päivystysapu ohjaa soittamaan suoraan hätänumeroon.  Tällöin potilas tarvitsee ambulanssin, Rautiainen havainnollistaa.


 

 

JÄTÄ KOMMENTTI