Nuorten liikenneturvallisuus on aihe, joka puhuttaa paljon ja syystäkin, maaliskuussa julkaistun Liikenneturvan kyselyn mukaan yli kolme neljästä (77 %) suomalaisesta onkin täysin tai jokseenkin sitä mieltä, että nuorten liikenneturvallisuus huolettaa. Nuoret ovat edelleenkin yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa.
Lähes joka kolmas tieliikenteessä vahingoittunut on 15–24-vuotias, ja ikäryhmän liikenneturvallisuus on Suomessa alle EU:n keskitason, toteaa kokoomuksen poliisitaustainen kansanedustaja Marko Kilpi.
Heinäkuussa 2018 astui voimaan uusi ajokorttilaki, joka mahdollisti ajokortin saannin poikkeusluvalla jo 17-vuotiaana. Ennen uudistusta ajokortin saaminen oli kolmivaiheinen. Se edellytti yhteensä 19 tuntia teoriaopetusta ja 17 tuntia ajoharjoittelua. Nyt teoriavaatimus on vähennetty 8 tuntiin ja ajoharjoittelu 10:een. Siitäkin viisi tuntia voi harjoitella ajosimulaattorilla. Simulaattori on hyvä lisäharjoitteluväline, mutta se ei voi korvata noin suurelta osin oikeita ajotunteja. Nämä vähennykset ovat johtaneet siihen, että mahdollisuudet vaikuttaa nuorten kuljettajien asenteisiin ja vastuulliseen ajotapaan ovat heikentyneet.
– Samaan aikaan ajokortin poikkeusluvalla saaneiden määrä on räjähtänyt käsiin. Ennen lakimuutosta ajokortin 17-vuotiaana sai vuosittain noin kymmenen nuorta, kun sen vuonna 2019 sai noin 12 000 nuorta ja vuonna 2020 se myönnettiin lähes 16 000 nuorelle. Tässä kohtaa voidaan hyvin todeta, että lakimuutos ei ole onnistunut, Kilpi toteaa.
Traficomin selvityksen mukaan nuorten kuljettajien onnettomuudet ovat vähentyneet vuosina 2019 ja 2020, kun taas 17-vuotiaiden loukkaantumiset henkilöauton kuljettajina lisääntyivät vuonna 2020, ja 17-vuotiaat syyllistyivät lähes kaksi kertaa useammin ajokieltorikkomuksiin kuin 18-vuotiaat.
Erityisen huolestuttavaa on myös se, että noin kolmannes mopoikäisten rattijuopumustapauksista on huumaantuneena ajamisia.
– Poikkeuslupaehtoja kiristämällä nuori voisi kerryttää ajokokemusta turvallisemmalla tavalla. Ehdot ja rajoitukset korostaisivat myös sitä, että kyseessä on nimensäkin mukaisesti poikkeuslupa. Näiden toimien lisäksi meidän tulee asettaa selkeät kunnianhimoiset tavoitteet ja tutkittuun tietoon pohjautuvat toimenpiteet, joilla parannetaan liikenneturvallisuutta, Kilpi päättää.
Edustaja Kilven tekemän kirjallisen kysymyksen ovat allekirjoittaneet myös kokoomuksen kansanedustajat Pihla Keto-Huovinen, Kalle Jokinen, Ilkka Kanerva, Pauli Kiuru, Paula Risikko, Wille Rydman, Matias Marttinen, Pia Kauma, Kari Tolvanen ja Anna-Kaisa Ikonen.