Kansanedustaja Mäenpää | Lapsia jäänyt pois harrastuksista polttoaineiden hintojen takia

0
Dieseliä tankkiin...!

Tiistaina 6.6.2023 eduskunnassa puhuttiin polttoaineista. Lähetekeskustelussa oli aiheeseen liittyen kaksi lakialoitetta: Ensimmäisessä vaadittiin polttoaineveron kohtuullistamista ja kohtuullisen hintatason turvaamista. Toisessa taas esitettiin dieselin käyttövoimaveron poistamista ja dieselille biopolttoaineiden jakeluvelvoitetuen luomista. Perussuomalaisten kansanedustaja Juha Mäenpää huomautti auton olevan erityisesti maaseudulla välttämätön paitsi töihin mutta usein myös harrastuksiin kulkemista varten.

  Tänä aamuna eräs valmentaja minulle soitti ja kertoi, että hän ei enää pysty käymään hoitamassa näitä valmennusjuttuja. Lapsia on jäänyt pois harrastuksesta sen takia, kun vanhemmilla ei ole rahaa polttoaineeseen, Mäenpää kertoi.

Mäenpää mukaan autoilun kustannuksia pitääkin pyrkiä hillitsemään.

 Dieselin verotus kinkkinen kysymys

Dieselin verotuksesta puhuttiin salissa paljon. Myös ilmajokinen kansanedustaja otti tähän kantaa (Täysistunto 6.6.2023 klo 14 – Puheenvuoro: Juha Mäenpää (eduskunta.fi)).

Mielestäni dieselvero tuntuu erittäin epäoikeudenmukaiselta silloin, kun dieselin hinta on kalliimpi kuin bensan hinta. Viime kaudella itse ajattelin heti ensi töikseni tehdä lakialoitteen, että dieselvero pitää poistaa, Mäenpää taustoitti.

Mutta kun tutustuin siihen aiheeseen oikein huolella, niin huomasin, että dieselissä on energiasisältöveroa 34 senttiä litrassa, ja bensiinissä sitä on 54 senttiä litrassa. Ja on vielä niin, että dieselin energiasisältö on suurempi. Jos energiasisältövero olisi oikeassa suhteessa, niin silloin sen dieselin energiasisältövero olisi 60 senttiä per litra, ilmajokinen kansanedustaja selvensi.

 Riskinä verotuksen nousu

Mäenpää ei uskaltanut tehdä ehdotusta dieselveron poistamiseksi, koska uskoi, että seurauksena polttoaineen litrahinta olisi noussut mittarilla huomattavasti.

– Silloin kun dieselvero on Suomeen luotu, niin silloin on se energiasisältövero tavallansa tiputettu alemmas, ja sillä on haluttu tukea ammattimaista liikennettä, paljon dieseliä käyttäviä linja-autoja ja kuorma-autoja, perussuomalainen kansanedustaja selitti.

 Perussuomalaisen näkemykset saivat yllättävän tukijan, kun Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne otti puheenvuoron.

 – Haluaisin kiittää edustaja Mäenpäätä ja Laaksoa, jotka molemmat täällä ovat minusta hyvin avanneet tätä dieselin käyttövoimaveroproblematiikkaa vastuullisesti, Harjanne kiitteli.

Puhdasta energiaa ei ole

Polttoaineiden hintatason lisäksi energiapolitiikka yleisesti herätti keskustelua.

Salikeskustelun aikana koettiin hulvaton tilanne, kun edustaja Harjanteen puheen aikana edustaja Mäenpää kysyi, missä päästötöntä energiaa on.

Sitä tulee ihan töpselistä, Harjanne totesi.

Mitään puhdasta energiaa ei ole, osa on puhtaampaa ja osa on vähän likaisempaa. Suomeen tuodaan tuulimyllyjä ja tuulivoimaloita maailman toiselta puolelta, louhitaan niihin materiaalit, mineraalit ja malmit sekä kaikki rakentamiseen tarvittava. Ei niistä mikään puhdasta energiaa tee, Mäenpää huomautti.

Suomessa on ydinvoimaa ja tuulivoimaa, jotka mielletään puhtaaksi, mutta eivät ne mitään puhtaita ole. Ja sitten olen ihmetellyt, mihin menee se raja siinä, mikä oikeasti on luonnolle vahingollisempaa. Onko se se, että me nostetaan täällä uusiutuvaa turvetta ja poltetaan sitä, vai se, kaivetaanko me malmeja jossakin ulkomailla lapsityövoimalla ja raiskataan luontoa louhimalla malmeja? ilmajokinen kansanedustaja kysyi lopuksi.


 

JÄTÄ KOMMENTTI