KOLUMNI | Sakottamisen aiheet monipuolistuneet

0

Pentti Hautala
Alavus/Töysä

Pentti Hautala

Viime vuosina on kansalaisten sakottaminen lisääntynyt ja monipuolistunut melkoisesti.

Monissa sakkojen maksun uusissa aiheissa on tarvittu suoraan sanottuna mielikuvitustakin. Etenkin liikenteessä määräysten rikkominen tulee nyt todella tyyriiksi. Mutta muitakin sakkorysiä on sisäministeriö ja poliisihallintoa keksinyt. Yksi näistä on jo vähän aiemmin voimaan tullut, 40 euron rikesakko yleisellä paikalla virtsaamisesta ja alkoholijuomien hallussapidosta alaikäisille.
Virkavallalle lankeaa ainakin yleisellä paikalla pissaamisesta sakottamisesta kovasti päänvaivaa. Tulkitseeko rikesakon rapsauttamisen rajaksi, jos joku suihkuttelee jossakin ajotien laidalla? Yleistä paikastahan tässäkin on kyse. Pissaamisesta yleisellä paikalla onkin varmasti visainen rajanveto virkavallalle. Ainakin meidän ikääntyneimpien ihmisten kohdalla. Aina ei ”hätä lue lakia”. Hätinä autosta oven ehtii joskus avata, kun helpottava toimitus käynnistyy liiankin yleisellä paikalla.

Nyt täytyy tarkasti miettiä kannattaako pissata housuihin, vai maksaako esimerkiksi 40 euron rikesakko? Ja sitäkin, että jos lirittää pulttua pitkin, katua-pihaa kastellen, välttyykö sakolta.

Maksettavat euromäärät myöskin mm. ylinopeuksissa ovat lisääntyneet säännöllisesti. Erityisesti lomsaa kurittaa peltipoliisien-eli valvontakameroiden välähdykset. Esim. jos suurin sallittu nopeus on 10-60 km. tunnissa, niin enintään 15 km:n ylinopeudesta joutuu maksamaan 175 euroa. Jos ylittää sallitun nopeuden 15-20 km/h rikesakko on 200 e.
Jos tiellä on suurin sallittu nopeus 70-120 km/h, enintään 15 km. ylitys tuo sakkoa 140e.- ja 15-20 ylinopeus 200 euroa.

Satasen alueella 115 km. nopeutta ajava saa sakkoa 140 e. Kun viidenkympin alueella huristelee15 km:n ylinopeutta rikesakkoa määrätään 170 e. Yli 20 km/h ylinopeutta ajavaa rangaistaan päiväsakolla. Sakon määrän ratkaisee autoilijan tulot ja teon vakavuus.
Poliisin sakotuskäytäntö on toistaiseksi lievempi. Sen mukaan 6-10 ylinopeudesta on seurauksena huomautus kaikilla nopeusalueilla. Sakko tulee sitten 11 km/h ylinopeudesta. Esim. 60 km:n nopeusrajoitusalueella 71km/h. ajamisesta saa sakon, johon merkitään ylinopeudeksi 68 km/h.

Sisäministeriö ja poliisihallinto sovittelevat sakkokynnyksen alentamisesta nykyisestä 11 km/h. 5-kilometriin. Jopa nollaan joissakin tapauksista. Turvavyön käytön laiminlyönnistä saa nyt peräti 70 e. rikesakon. Myöskin pysäköintisakot kirpaisevat rahallisesti entistä enemmän, kuten muutkin liikennerikkomukset.

Ylinopeussakkojen suuruuden määräämisessä pitäisi ottaa huomioon myöskin paljon enemmän, rikkeen ajankohta, olosuhteet ja liikenteen vilkkaus jne. Puhelin korvalla ajaminen autolla on kallis, turha rikos, mutta auton- ja läppärin näytön selaaminen ei. Vaikka tämän on paljon vaarallisempaa touhua. Puhelimen käyttöä ajon aikana, tarkkaillaan- ja sakotetaan myöskin aktiivisesti. Samoin kuin turvavyön käyttöäkin Takavuosina oli usein myöskin poliisiratsioita, liian lähellä edellä menevään ajamisesta. Sakkoja sai tästä rikkeestä moni. Nyt ajoetäisyyden tarkkailu on lähes historiaa. Sitä ei oikeastaan enää tehdä laisinkaan.

Polkupyörän valojen puuttuminen on uusimpia sakotuksen kohteita. Mutta pimeät jalankulkijat ovat yhä sakoilta kuitenkin suojassa. Se onkin jo järjenvastaista. Sen määräämiseen ei paljon mielikuvitusta tarvittaisi, mutta hyödyt olivat turvallisuuden eduksi hyvät. Samoin eisiinäkään, että kiertoliittymästä poistuttaessa pitäisi näyttää vilkkua. Valvontakin olisi helppoa molemmissa mainituissa ”sakkorysissä”!


 

JÄTÄ KOMMENTTI