Suupohjan radan tulevaisuus – Mikko Savola kysyy

0
Kuva: Rualia-instituutti

Kansanedustaja Mikko Savolalta kirjallinen kysymys Suupohjan radan tulevaisuudesta – Listaa kolme olennaista seikkaa, jotka puoltavat radan jatkoa

Aikooko hallitus turvata raideliikenneyhteydet myös jatkossa Kaskisen syväsatamaan varmistaen radan tulevaisuuden myös huoltovarmuusnäkökulmasta ja miten hallitus varmistaa, että yritysten ja ihmisten tarvitsemat liikenneyhteydet turvataan jatkossa Kaskisten seudulla ja kuinka hallitus varmistaa Kaskisen syväsataman TEN-T-statuksen pysymisen myös jatkossa?

Mikko Savola

Kansanedustaja ja puolustusvaliokunnan varapuheenjohtaja Mikko Savola (kesk.) kysyy hallitukselta Suupohjan radan tulevaisuudesta. Metsä Board ilmoitti keskeyttävänsä suunnitelmansa investoida taivekartonkitehtaaseen Kaskisiin. Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) kiirehti ilmoittamaan, että tämä tarkoittaa Kaskisen radan korjaamissuunnitelmien lopettamista.

  • Radan säilyttämiselle on kuitenkin laajemmin syitä kuin vain yksittäinen metsäyhtiön investointi, mihin se on nyt kytketty.
  • Huomioitavaa niin ikään on, että radan lopettamisen jälkeen on epätodennäköistä, että sitä enää koskaan uudelleenrakennettaisiin, Savola painottaa.

Savolan mukaan Suupohjan radan säilyttämistä tukee kolme vahvaa seikkaa, jotka hallituksen ja liikenneministeri Lulu Ranteen tulee ottaa huomioon radan tulevaisuudesta linjatessaan:

Ensiksikin olemassa olevien investointien myötä on odotetavissa, että Kaskisten BCTMP-tehtaan tuottamaa massaa viedään vielä enemmän raaka-aineeksi muun muassa Metsä Boardin Husumin tehtaalle Ruotsiin.

Toisen merkittävän ulottuvuuden Kaskisen syväsataman hyödyntämiselle luo Nato-jäsenyyden tuoma läntinen puolustusyhteistyö. Radan huoltovarmuuskäyttö kriisitilanteissa on varmistettava ja kuljetusyhteydet sisämaasta Pohjanlahdelle varmistettava.

Kolmanneksi Kaskisten satama säilytti viime vuonna kovalla työllä statuksensa yhtenä Euroopan TEN-T-satamista, verkkoon kuuluvat satamat saavat paremmin esimerkiksi EU:n rahaa investointeihin. Statuksen on toisaalta sanottu edellyttävän sitä, että satamaan johtaa junarata. Radan lopettamisella hallitus siis riskeeraa myös Kaskisten syväsataman TEN-T -statuksen.

  • Tämän huomioiden olisi todella ennenaikaista lopettaa Suupohjan radan korjaus ja ylläpito. Suunniteltujen suorainvestointien suuruusluokka on korkea koko Länsirannikolla. Toimivan sekä tehokkaan infrastruktuurin kehittäminen edellyttää investointeja ratoihin, teihin ja satamaväyliin. Näiden seikkojen perusteella liikennemahdollisuudet raiteilla Kaskisiin on pidettävä kunnossa, Savola päättää.

Savola jätti aiheesta kirjallisen kysymyksen hallituksen vastattavaksi 8.4.2024



 

JÄTÄ KOMMENTTI