Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä lisätäkseen junakaluston määrää Haapamäen radalla ja varmistaakseen koronaturvallisen matkustamisen myös velvoiteliikenteessä? kuului Mikko Savolan kysymys vastuuministerille.
Ähtäriläinen kansanedustaja Mikko Savola kesk. peräänkuuluttaa riittävää kalustoa Haapamäen radan liikennöintiin. Erityinen huoli on koronaturvallisen matkustamisen varmistamisessa.
Rataosuudella liikkuvasta henkilöliikenteen kalustosta on supistettu ja yksivaunuinen kiskobussi liikennöi usein hyvin täysinäisenä lisäten tarttumisriskiä, Savola toteaa.
Savola myös korostaa, että henkilöliikenteen jatkumisen ja kehittämisen eteen on Haapamäen radalla, eli rataosuudella Vaasa – Seinäjoki – Ähtäri – Haapamäki – Jyväskylä/Tampere, tehty paljon työtä.
Henkilöliikenne onkin väyläviraston teettämän Tilanne ja tulevaisuus 2020- selvityksen mukaan ollut kasvussa. Kehitystä edelleen vahventaa Seinäjoki – Ähtäri rataosuuden mukanaolo henkilöliikenteen raidepilottihankkeessa.
Tehtyjen valtakunnallisten päätösten perusteella viranomaisilla on mahdollisuus rajoittaa joukkoliikenteen matkustajamääriä ja siten edellyttää esimerkiksi kaluston lisäämistä liikennöintiin, Savola muistuttaa.
Savola jätti kirjallisen kysymyksen asianomaisen ministerin vastattavaksi 23.2.2021
Onko tosiaan niin, että Suomi on niin takapajuinen paikka, että ministerit päättää monta vaunua juniin laitetaan pandemia aikana? Luulisi olevan niin, että vaunuihin saa mennä vain tietty määrä ihmisiä ja tarvittavien vaunujen määrä laskettaisiin yleisen käytön mukaan. Onhan nuo raidebussit sellaisia ettei niihin varmaan ole ylimääräisiä vaunuja tai niitä ei ole suunniteltu edes vetämään useampia vaunuja. Varmaan Keskustalainen ministeri on ne tilannut jostain. Tuskin saa enää edes uusia vaunuja tai varaosia.