Pentti Hautala/ J-Pnews
Alavus/Töysä
Yhä lisääntyviä ja tuskaisemman sävyisiä ärräpäitä kuullaan tien käyttäjiltä. Kulkuteiden kuntoa manaavat eri ajoneuvoilla liikkuvat.
Erityisen vaarallisia, tilkkutäkkejä muistuttaviksi paikatut, kestopäällysteeltään halkeilleet liikenneväylät ovatkin moottori- ja polkupyörillä ajaville. Kun pyörän kumi osuu sopivasti halkeamaan, niin sen reunat vänkäävät kulkuneuvon nurin. Ja monesti pois tieltäkin.
Monia vilkasliikenteisten teiden kestopäällysteitä on paikattu säännöllisesti jo vuosia. Näin siksi, kun paikkojen viereen on tullut uusia halkeamia ja syviä monttuja. Paikattuja kohteita on yhden kilometrin matkalla jopa yli 100!
Talonpoikajärjellä toimintaa ajatellessa, kunnollinen uusia pinnoitus olisi tullut huomattavasti halvemmaksi. Onhan kunnon materiaaleilla tehdyt vilkkaat tiet kestäneet jopa vuosikymmenen ajankin. Huonoilla-aineilla ja valvomattomilla urakoilla tehdyillä kohteilla kestopäällyste murenee jo muutamassa kuukaudessa.
Kun teillä liikennöi entistä enemmän painavat rekat, niin tämä vaatii myös tien pintamateriaaleilta kovempaa laatua ja kestävyyttä. Uusi, hyvälaatuinen ja hieman paksumpi ”pikipinta” korjaa kestävyyttä, sekä takaa myös pitkää ikää omalta osaltaan ajoteille.
Autoilijoilta kerätään erilaisia maksuja- ja veroja moninkertainen määrä, mitä vuosittain laitetaan liikenneväylien kunnossapitoon. Tästä johtuen on korjausvelkaa kertynyt runsaasti. Siltojen kunnostamista ja uusien teiden tekemistakin on jouduttu siirtämään.
Tierahat tarvitaan toisiin tarkoituksiin. Esimerkiksi sote-uudistuksenkin suunniteltiin tuovan miljardien säästöt. Mutta aika näyttää, että uudistukseen tarvitaankin runsaasti lisää rahaa. Hoitoon pääsy heikkenee sekä palkkakulut ja byrokratia lisääntyy rutosti!
Viime aikoina on vihjattu ja tiedostusvälineissä mainittu, että monien kestopäällystettyjä maanteitä suunnitellaan pintojen rouhimista ja muutettavaksi ”sorateiksi”. Tällä toimenpiteellä pyritään säästöihin. Mutta tämänkin suunnitelman suhteen, voidaan olla monta mieltä. Esimerkiksi useilla tällaisella tiellä on kestopäällyste ollut hyvässä kunnossa vuosikymmeniä, ilman korjauskustannuksia.
Kun tieltä poistetaan kestopäällyste, niin raskaiden puurekkojen ym. raskas liikenne vaatii kuitenkin säännöllisesti ja vastuullista kunnossapitoa. Näin siksi, että normaali liikenne kylille toimisi.
Olisiko paras ratkaisu edelleenkin kestopäällyste? -Ja kyllä kiireesti, kovaa ja kestävää kuorta kaipaavia ajoteitä on Suomessa kaikilla nyt runsaasti.
Kuva: Pentti Hautala