Hiihtämisen ilo innoittaa latukoneyrittäjää 

0
Mikko Hautamäki hankki käytössään olevan latukoneen kolmisen vuotta sitten. Kuntien kanssa tehdyt sopimukset latujen tekemisestä tuovat vakautta latukoneurakointiin.

Mikko Hautamäki ohjaa tarkkaavaisena latukonetta. Suoran latu-uran tekeminen vaatii keskittymistä. Puolikuunmuotoinen ohjain on herkkä, heilautus tekee mutkan, jonka hiihtäjän tuntee suksien alla.

Metsäkoneurakointi Mikko Hautamäki hankki latukoneen kolmisen vuotta sitten. Kipinä latujen tekemiseen on kodin peruja. Keijo-isä on pitänyt Kortesjärvellä latuja kunnossa jo kolmisenkymmentä vuotta. 

– Kitkalle oli tulossa isot kisat ja latu oli jäätikköinen. Tuolloin isä teki traktorin perään latukoneen, jolla saatiin ladut hiihdettävään kuntoon. Tuote oli hyvä ja hän valmisti niitä myyntiinkin. Vieläkin isä on apuna latujen ajamisessa traktorilla vedettävällä latukoneella, silloin kun telakoneella latuja ei vielä vähäisen lumitilanteen vuoksi voi tehdä, kertoo Mikko. 

Haastavaa latujen ajaminen on juuri vähän lumen aikaan, silloin pitäisi olla malttia; ladut pitäisi ajaa, mutta usein ei kuitenkaan saisi ajaa. 

Jonkinlainen halu pitää Kortesjärvellä ladut saman tasoisena kuin aikaisemminkin on innoittanut minua tähän työhön, ja sitten tuli kyselyjä latujen tekemisestä muuallekin.

Kyllähän minä tästä työstä tykkään. Ei tätä tekisi, ellei tästä tykkäisi. Oma hiihtoharrastus myös innostaa työhön, toteaa latukoneyrittäjä. 

Mikko Hautamäki

Sopimuksilla varmuutta 

Mikko Hautamäki pitää kunnossa hyvän lumitilanteen aikana Purmojärven, Kirkonkylän ja Kitkan ladut Kortesjärvellä, Alahärmän valaistun ladun, Kiistolan ladun Ylihärmässä, Kauhavan valaistun ladun ja lisäosuuden sekä Lapualla Ritavuoren sekä myös Simpsiön latuja. Kohteista muodostuu sopiva lenkki, latukoneen siirto tapahtuu lavetilla. Mikko Hautamäki toteaa, että sopimukset Kauhavan ja Lapuan kaupunkien kanssa antoivat varmuutta latukoneen hankintaan. Satunnaisesti yritys myy palvelua myös Evijärven ja Lappajärven kunnille. 

Latujen ajamisen ajankohta on urakoitsijan harkinnassa. Jos lumitilanne on hyvä, niin ladut ajetaan viikolla joka toinen päivä ja viikonloppuisin joka päivä. Viikonloppuna ladut voidaan ajaa myöhään illalla hiihtäjien jo poistuttua laduilta, jolloin latu kovettuu aamuksi ja on sopiva suksilla sujuteltavaksi.   

Hautamäki myöntää, että latukoneyrittäjällä on iso riski. Lumitilanteesta ei tiedä ja talvi on lyhyt. Hän toteaakin, että Aisaparilta haettu hanketuki oli ratkaiseva tekijä latukonetta hankittaessa.  

Murtomaahiihto on noussut viime vuosina suosituksi liikuntamuodoksi, harrastus haastaa kuntien liikuntatoimet, latujen tulisi olla hyvässä kunnossa.  Mikko Hautamäki uskoo hiihtoharrastuksen tulevaisuuteen, suunnitelmissa hänellä on latu-urakoinnin laajentaminen ja toisen latukoneen hankinta.

Palautetta hiihtäjiltä

Parhaiten ladun tekijä saa tuntuman työnsä jälkeen laittamalla sukset jalkaan ja kiertämällä reitin. Sukset kulkevatkin Mikolla aina autossa mukana. 

– Hiihtäjät antavat palautetta. Kiitoksia sanotaan monesti henkilökohtaisesti, moitteet tulevat enemmän netin kautta. 

Metsäkoneurakointi Mikko Hautamäki, urakoi latukoneen lisäksi metsähakkuukohteissa ajokoneella, lisäksi yritys tekee koneurakointia maatiloille sulan maan aikaan. Yritys työllistää yrittäjän itsensä lisäksi kaksi ulkopuolista työntekijää. 

Hautamäki harjaa latukoneen irtolumesta reitin ajamisen jälkeen.

 

 

KyKy-Savo Volley-motohalli

JÄTÄ KOMMENTTI