Kuortaneen kunnan teknisen lautakunnan päätöksiä kokouksesta 22.10.
Talousarvion taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen vuoden kolmen ensimmäisen neljänneksen osalta 1.1.-30.9.2024
Valmistelija: Tekninen johtaja Martti Ranta
Talousarvion toteutumisesta raportoidaan kunnanhallitukselle ja -valtuustolle neljännesvuosittain. Vuoden ensimmäinen ja toinen raportointi sisältää numero-osaan liittyvää aineistoa. Kolmannessa raportissa esitetään arvioita myös talousarviossa asetettujen toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta.
Teknisen lautakunnan alaisen toiminnan vuoden 2024 toteutuma 30.9.2024 käyttötalouden osalta on toteutunut seuraavasti:
Ulkoinen budjetti toteutuma %
Toimintatuotot 1 816 600 1 391 967 76,6
Toimintakulut -3 214 200 –2 429 510 75,6
Toimintakate -1 397 600 –1 037 543 74,2
Kuten lukemista näkyy ulkoinen tulokertymä ja ulkoiset toimintamenot ovat yli 75%, joka olisi ajankohtaan oikeuttava oikea taso.
Suurempaan tulokertymään on vaikuttanut kiinteistöihin kohdistuva budjetoitua suurempi vuokrakertymä. Ulkoisia toimintamenoja on kertynyt enemmän mm. koneiden ja laitteiden kunnossapitopalvelut, kiinteistöjen lämmityskulut ja tilapalveluiden ulkopuolelta vuokrattujen tilojen kuluerät. Muuten toiminta on ollut vilkasta ja työntäyteistä tähän asti ja jatkunee koko loppuvuoden.
Kunnan investointien osalta toteutuma 30.9.2024 on seuraavanlainen:
budjetti toteutuma %
Inv. nettomenot – 2 580 000 – 1 533 690 59,4
Iso osa investointikohteista ovat jo valmistuneet, mutta isoja kohteita on vielä työn alla tai laskuttamatta, kuten Lukion laajennus, Harjuntien ja Rantatien loppuosan parantaminen, Rantatien loppuosan vesijohdon uudistaminen sekä yksityisteiden parantamisen kuntaosuusraha (Polttoturpeentie-Hanhilammentie).
Yksityiskohtaisemmat talousarvion toteutumatiedot ovat nähtävänä kokouskutsun mukana toimitetusta kirjanpidon tulosteesta.
Esittelijä: Tekninen johtaja
Päätösehdotus: Tekninen lautakunta merkitsee talousarvion toteutumisen tiedoksi ja saattaa sen edelleen kunnanhallitukselle tiedoksi.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
Riskienhallinta, arviointi ja raportointi
Valmistelija: Tekninen johtaja
Kuortaneen kunnassa hyväksyttiin riskienhallinnan ohje lokakuussa 2018, minkä jälkeen havaitut riskit arvioitiin laajasti kunnan kaikilla toimialoilla ja kaikissa yksiköissä. Ohjeen mukaan riskienhallinnan tulee liittyä osana vuosittaiseen toiminnan ja talouden suunnitteluun. Vuoden 2024 talousarviossa toiminnan suunnittelun vuosikalenterissa on syyskuulle kirjattu, että hallintokunnat ja tytäryhtiöt arvioivat ja raportoivat riskit talousarvioesityksensä yhteydessä.
Riskien tunnistamisen tavoitteena on luoda kattava luettelo riskeistä. Jotka voivat estää tavoitteiden saavuttamisen ja haitata tai viivästyttää sitä. Tärkeää on tunnistaa myös sellainen riski, joka liittyy jonkin mahdollisuuden hyödyntämättä jättämiseen. Riskien tunnistaminen mahdollisimman kattavasti on tärkeää, koska tunnistamattomia riskejä ei voi hallita.
Syksyn 2024 arviointitilanteessa käydään läpi edellisessä arvioinnissa havaitut riskit etenkin niihin kohdistuneiden toimenpiteiden vaikutus riskitasoon. Mikäli toimenpiteet havaittujen riskien hallitsemiseksi vaativat investointeja, tulee ne huomioida talousarviossa.
Toiminnalliset riskit:
– Vesi- ja viemärilaitoksen osalta energian saantihäiriöt; Porrasojalla vesisäiliötilavuutta normaalioloissa kuitenkin riittävästi. Tukkuvesitoimittajalla Lappavesi Oy:llä on tarpeelliset varavoimalähteet veden pumppaamiseksi.
-Energiakriisin aiheuttamat lyhytaikaiset sähkökatkokset; Kunnalle on hankittu varavoimakoneita ja ennakkosuunnitelmaa on laadittu.
-Sodanuhka, varaosien saannin estyminen; Varastojen säännöllinen inventaario. Varapumppuja on aina varastossa
– Vesijohtoverkoston saastuminen jätevesipumppaamoissa sijaitsevien vesijohto-jen kautta, jos ne rikkoontuvat; Lisätty ja lisätään edelleen takaiskuventtiilejä pumppaamoihin. Ylä- ja alavesisäiliöiden säännöllinen tarkastus ja puhdistus.
– Tilapalvelussa kadonneen avaimen avulla tunkeudutaan luvattomasti julkisiin tiloihin; Vapaat avaimet säilytetään huolellisesti olemassa olevan suunnitelman mukaan ja henkilökuntaa on kehotettu huolehtimaan erityisellä tarkkuudella omista avaimistaan.
– Tilapalvelussa luottamuksellisten tietojen vuotaminen; Keittiöllä näkyvillä asiakastietoja. Tiedot jatkossa näkyvillä vain työaikana, jonka jälkeen ne siirretään lukittuun tilaan. Keskuskeittiötoiminnat on In-House yhtiö Kokkaamon hallinnassa.
Vahinkoriskit:
– Vesi- ja viemärilaitoksen osalta putkirikko; Sekä vanhaa vesijohto- että jätevesiverkostoa on uusittu ja saneerattu erillisen suunnitelman mukaan. Hanke jatkuu edelleen. Talousarviovuodelle 2025 ja suunnitelmavuosille 2026-2027 on varattu määrärahat parantamishankkeisiin.
– Tilapalvelussa rakennuspalo; Estetään säännöllisillä palotarkastuksilla ja pitämällä pelastussuunnitelmat ajan tasalla; Näin on toimittu kuluvan vuodenkin aikana ja käytäntöä jatketaan.
-Kunnan kiinteistöihin kohdistuvat mahdolliset ilkivallanteot. Poliisikameran asentaminen Keskustielle vähentäisi mahdollista riskiä.
– Ruoanvalmistuskalusto hajoaa tai astianpesukone menee rikki; Vaihtoehtoisen valmistusmenetelmän kehittäminen ja kertakäyttöastioiden varaaminen. Nämä toiminnot on In-House yhtiö Kokkaamon varautumisessa.
Strategiset riskit:
– Henkilökunnan sairastuminen. Jos vesilaitoksen henkilökunta ja laitosmiehet sairastuvat samanaikaisesti tai kouluissa ei ole yhtään palvelutyöntekijää; Henkilö-kuntaa on muistutettu huolehtimaan henkilökohtaisen kunnon ja terveyden ylläpidosta. Tilapalveluun onnistuttu rekrytoimaan muualle siirtyneiden työntekijöiden tilalle moniosaajia. Vuoden 2024 syksyllä aloittaa myös uusi työnjohtaja teknisessä toimessa.
-Kaukolämmön saatavuuden varmistaminen; Käydään läpi yhdessä kaukolämmön toimittajan kanssa heidän varautumissuunnitelma häiriötilanteissa. Kunta rakentanut myös kiinteistöjä, joissa on vaihtoehtoinen lämmitysjärjestelmä (maalämpö ja ilmalämpöpumpputekniikka).
Taloudellinen riski:
– Hyvinvointialue ei vuokraa kaikkia sovittuja kunnan sote-kiinteistöjä käyttöönsä. Pidetään tilat niin hyvässä kunnossa, ettei tekosyitä tai muita todellisia syitä vuokraamisen sopimisen esteeksi löytyisi.
– In-House yhtiön kylmälaitteet hajoavat ja elintarvikkeet siten pilaantuvat työajan jälkeen; Kylmiöissä hälytysjärjestelmä, joka ohjautuu päivystävälle laitosmiehelle. Yhteistyö kunnan ja In-House yhtiön välillä.
– Kunnan tytäryhtiöiden mahdollinen siirtyminen käyttämään yksityisiä kiinteistöhuoltoyhtiöitä kunnan oman tilapalveluiden sijaan; tekninen toimi menettäisi silloin myyntituloja. Tehdään hyvää yhteistyötä tytäryhtiöiden kanssa, ettei tarvetta siirtoon syntyisi.
Esittelijä: Tekninen johtaja
Päätösehdotus: Tekninen lautakunta merkitsee esittelytekstissä olevan päivitetyn riskitaulukon tiedokseen saatetuksi.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
Tilapalveluiden kohtaan lisättiin yksimielisesti lisäkappale;
-Kunnan kiinteistöihin kohdistuvat mahdolliset ilkivallanteot. Poliisikameran asentaminen Keskustielle vähentäisi mahdollista riskiä.
Talousarvioesitys vuodelle 2025 ja taloussuunnitelma vuosille 2026-2027
Valmistelija: Tekninen johtaja
Kunnanhallitus on kokouksessaan 02.09.2024 § 138 antanut lautakunnille seuraavat ohjeet vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2026–2027 taloussuunnitelman laadintaan;
Laadinnan lähtökohdat
Kuntatalouden tilanne on heikkenemässä mm. verorahoituksen vähenemisen vuoksi, mikä tulee huomioida taloussuunnittelussa.
Kuortaneen kunnan vuoden 2023 tulos oli 1.181.868,69 euroa ylijäämäinen. Tämän ylijäämäkirjauksen jälkeen kunnan taseessa ylijäämää on 8.608.120,94 euroa.
Talousarvio vuodelle 2024 on 211.900 euroa ylijäämäinen ja toisen kvartaalin toteutuman perusteella voidaan tässä vaiheessa arvioida talousarvion toteutuvan suunnitellusti.
Laadintaohjeet perustuvat päätöshetkellä käytettävissä oleviin arvioihin ja laadintakehyslaskelmiin keskeisistä tuloperusteista eli verotulo- ja valtionosuusarvioon. Näiden perusteiden muuttuessa voidaan ohjeita joutua täydentämään.
Hallintokuntien tulee antaa talousarvio- ja taloussuunnitelmaesityksensä viimeistään 23.10.2024 Käyttötaloudessa tulee kiinnittää huomiota erityisesti myös niiden pysyvien kustannusten budjetointiin, jotka vuonna 2025 toteutuivat vasta osan vuotta.
Käyttötalous
Hallintokuntien tulee palvelutoiminnan suunnittelussa huomioida kehittämisnäkökulma ja erityisesti lainsäädännöstä sekä kunnan väestörakenteen muutoksista johtuvat toiminnan muutokset. Elinkeinotoimen tavoitteiden ja toimenpiteiden tulee tähdätä edistämään paikkakunnan työpaikkamäärän kehittymistä.
Toimintamenojen kasvuun sallitaan maksimissaan 2,0 prosentin kasvu kuluvan vuoden muutettuun talousarvioon nähden.
Henkilöstön palkkamenoihin varataan 0,5 prosentin korotus verrattuna vuoden 2024 toteutumaan. Sivukulut (sosiaaliturva-, työttömyysvakuutus-, tapaturma- ja ryhmähenkivakuutusmaksut sekä palkkaperusteiset eläkevakuutusmaksut (Kuel, Vael)) syötetään talousarvioon keskitetysti yleishallinnon toimesta.
Uusia virka- ja työsuhteita ei lähtökohtaisesti tule perustaa. Toiminnan tai sen kehittämisen kannalta välttämättömät uudet virat tai työsuhteet tulee olla erittäin perusteltuja. Palvelussuhteiden täyttölupamenettelyä jatketaan.
Toiminnalliset tavoitteet
Talousarvion toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet tulee johtaa kunnanvaltuuston hyväksymästä strategiasta. Asetettaville tavoitteelle tulee asettaa selkeästi mitattavat mittarit toteutumisen seurantaa varten.
Tytäryhteisöille asetetaan toiminnan ja talouden tavoitteet yhteisten neuvottelujen pohjalta. Ne johdetaan kuntastrategiasta ja siihen liittyvästä omistajapolitiikasta sekä yhteisöjen mahdollisista omista strategioista ja liiketoiminnasta.
Teknisen toimen edellisen vuoden (2024) talousarvion ulkoiset menot oli budjetoitu -3 214 200 €, joihin sisältyi henkilöstökulut – 1 486 200 € ja ulkoiset tulot +1 816 600 €.
Esittelijä: Tekninen johtaja
Päätösehdotus: Tekninen lautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle vuoden 2025 talousarvioehdotuksen, jossa käyttötalouden ulkoiset tulot ovat + 1 937 300€, ulkoiset menot – 3 361 700€ ja ulkoiset nettomenot – 1 424 400€.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.
Lisättiin kuntatekniikan hallinnon alaisen tulosalueen osion strategiakohdan tavoitteeksi ”Peruskoulun ja lukion kehittäminen” toimenpiteeksi ”Lukiorakennuksen laajentaminen”.
Investoinnit vuodelle 2025 ja vuosille 2026-2027
Valmistelija: Tekninen johtaja
Kunnanhallitus on kokouksessaan 02.09.2024 § 138 antanut lautakunnille seuraavat ohjeet vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2026–2027 taloussuunnitelman laadintaan;
Investoinnit
Uudet investointikohteet edellyttävät erittäin tarkkaa harkintaa ja niiden tulee perustua kunnanvaltuuston hyväksymään strategiaan. Lautakuntien tulee asettaa suunnittelemansa investoinnit tärkeysjärjestykseen. Investointiohjelman ulkopuolelle jäävät mahdolliset leasing-rahoituksella rahoitettavat hankkeet, joiden rahoituskulut tulee sisällyttää käyttötalouden kuluihin.
Esittelijä: Tekninen johtaja
Päätösehdotus: Tekninen lautakunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle investointimäärärahavarauksia lopullista kunnan talousarviovalmistelua varten vuosille 2025- 2027 liitteenä olevan taulukon mukaisesti.
Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.